Jak ważna dla Marks & Spencer jest działalność proekologiczna?
Bardzo ważna. Od stycznia 2007 roku Marks & Spencer realizuje PLAN A, globalny program, w ramach którego podejmuje mnóstwo działań na rzecz ochrony środowiska. Każdego roku publikujemy raport szczegółowo informujący o naszych dokonaniach w tym zakresie (w ujęciu globalnym). Informujemy w nim na przykład o tym, o ile udało nam się zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery, o ile ton zmniejszyliśmy produkcję odpadów, jak zmieniło się nasze zużycie energii, o ile zmniejszyliśmy zużycie naturalnych surowców na rzecz tych pochodzących z recyklingu. Ale PLAN A, to nie tylko ekologia, to także promocja zdrowego trybu życia i Fairtrade (Sprawiedliwego Handlu). Mamy ambicje by do 2015 roku stać się najbardziej odpowiedzialną społecznie siecią sprzedaży detalicznej.
Jakie są główne założenia Planu A?
W ramach PLANU A, nasza firma podejmuje szereg działań przeciwdziałających: zmianom klimatu, rosnącej produkcji odpadów, nadmiernej eksploatacji naturalnych zasobów ziemi, zbyt dużej emisji dwutlenku węgla do atmosfery czy olbrzymiemu zużyciu energii, pochodzącej ze źródeł nieodnawialnych. Tak jak wspomniałam, PLAN A to także promocja zdrowego odżywiania się, zdrowego stylu życia, etycznego biznesu i zasad Fairtrade. W praktyce działania te przekładają się na takie rozwiązania jak: ekologiczna fabryka bielizny na Sri Lance (zachowująca równowagę pomiędzy emisją a zużyciem dwutlenku węgla), jednorazowe torby na zakupy zrobione wyłącznie z wtórnie przetworzonych surowców, czy produkty spożywcze wolne od konserwantów, sztucznych barwników i chemicznych polepszaczy smaku. Pełną listę założeń PLANU A a także raport podsumowujący nasze dokonania w tym zakresie - można znaleźć na angielskiej stronie: www.marksandspencer.com
W kwietniu, w sklepach Marks & Spencer pojawiła się kolekcja Indigo Green. Jakie ekologiczne elementy możemy znaleźć w tej linii? Czy oprócz ekologicznych materiałów, ubrania zostały również wyprodukowane z myślą o środowisku?
Do produkcji tej kolekcji użyto organicznej bawełny, uprawianej w sposób bezpieczny dla środowiska naturalnego, a więc przy zastosowaniu tradycyjnych technik rolniczych, w tym ręcznego plewienia (!), oraz naturalnych nawozów. W Indigo Green natrafimy też na ubrania z logo Fairtrade, czyli pochodzące ze Sprawiedliwego Handlu.
Jednym z ostatnich pomysłów Marks & Spencer na ekologię w praktyce są znikające i kwitnące opakowania czekoladek. Czy idea ta zrodziła się w Polsce? Jak powstał ten pomysł? Jakie inne ekologiczne rozwiązania mogą znaleźć klienci marki?
Idea zrodziła się w Anglii. Nasi specjaliści nieustannie pracują nad wprowadzaniem nowych ekologicznych rozwiązań takich jak na przykład ostatnia kolekcja bielizny „carbon neutral”. Na każdym etapie produkcji tej kolekcji starano się jak najmniej zaszkodzić środowisku. Wyprodukowano ją w ekologicznej fabryce na Sri Lance, która korzysta z odnawialnych źródeł energii (baterie słoneczne, elektrownie wodne), a ponadto, by zniwelować powstały w czasie produkcji dwutlenek węgla, razem z rolnikami ze Sri Lanki będziemy tam sadzić każdego roku ok. 6 tysięcy nowych drzew – głównie gatunków lokalnych (ochrona tamtejszego ekosystemu, rozwinięcie zrównoważonego rolnictwa).
Dosyć popularne stają się ostatnio również ekoplakaty, czyli ekologiczne materiały ekspozycyjne. Czy Marks & Spencer korzysta z tej formy reklamy?
Od wielu lat, do produkcji zarówno materiałów reklamowych jak i naszych papierowych wyrobów (kalendarze, pocztówki, książki kucharskie, lampiony ect) używamy papieru z międzynarodowym certyfikatem FSC (Forest Stewardship Council). Daje on gwarancję, że surowce wykorzystane do produkcji papieru pochodzą z lasów zarządzanych zgodnie z dobrem przyrody, a także dobrem żyjących na jego terenie społeczności. Rozważamy także przeprowadzenie kampanii z użyciem ekoplakatów.
(EM)
Tagi: