Jaką część świątecznego budżetu przeznaczymy w tym roku na jedzenie, prezenty, wyjazdy oraz spotkania towarzyskie?
Co roku, na miesiąc przed świętami, przeprowadzamy wśród naszych użytkowników badanie, w którym pytamy o świąteczne wydatki. W ubiegłym roku co trzecia osoba przyznała, że święta uszczuplą jej portfel o kwotę między 500 a 1000 zł.
Sporą część wydatków świątecznych miały pochłonąć prezenty - jedna czwarta planowała przeznaczyć na ten cel powyżej 350 zł (25%). Ankietowani zadeklarowali również, że jest to kwota porównywalna z tą, jaką wydali na Boże Narodzenie w 2011 roku (34% badanych).
Prognozujemy, że w tym roku świąteczne wydatki większości Polaków, podobnie jak w roku ubiegłym zamkną się w kwocie 1 000 zł.
Jakiego rodzaju prezenty będą kupować Polacy?
Polacy lubią sprawiać prezenty bliskim, dlatego rzadko pod choinką można znaleźć kopertę z gotówką. Najczęściej planujemy zakup prezentów dla 3-5 osób, a większość prezentów kosztuje w granicach od 30 do 100 zł. W tym przedziale cenowym największą popularnością wśród kupujących cieszą się książki, zabawki dla dzieci czy gry. Na liście „prezentowych przebojów” kupowanych w sieci królują także perfumy, ubrania i płyty CD. Jeśli decydujemy się na zakup droższych prezentów, to często są to prezenty dla kilku osób, np. komputer dla dzieci czy telewizor dla rodziców.
Gdzie Polacy dokonają świątecznych zakupów?
Nadal popularnym miejscem robienia świątecznych zakupów są tradycyjne sklepy. Jednak jak pokazują nasze badania, w ubiegłym roku co trzeci Polak świąteczne zakupy zrobił w domowym zaciszu, przed ekranem komputera i w tym roku z pewnością będzie podobnie. Nietrudno się temu dziwić, kiedy liczba obowiązków i spraw do załatwienia tuż przed samymi Świętami i końcem roku zawsze zwiększa się i często szukamy rozwiązań mogących zaoszczędzić czas.
Wszystko to głównie dlatego, że dzięki sieci możemy uniknąć stania w długich kolejkach w sklepach i tym samym uniknąć nerwowej, zakupowej atmosfery oraz spożytkować czas dla siebie.
Jak w kilku słowach można scharakteryzować świąteczne zakupy statystycznego Polaka?
Chociaż Polacy to naród emocjonalny, to do przedświątecznej gorączki rodem z amerykańskich filmów jeszcze nam daleko.
Z naszych obserwacji i badań wynika, że w swoich decyzjach zakupowych częściej kierujemy się rozumiem i potrafimy trzeźwo ocenić swoje możliwości finansowe. Dlatego zanim zdecydujemy się na zakup zwłaszcza tych bardziej wartościowych przedmiotów, sprawdzamy ceny w kilku sklepach i decydujemy się na najtańszą ofertę.
Charakterystyczne dla Polaków są też świąteczne zakupy na tzw. ostatnią chwilę, które można tłumaczyć brakiem czasu, ale nie tylko. Na krótko przed świętami sklepy organizują wyprzedaże bądź oferują atrakcyjne rabaty, które pozwalają zmniejszyć wydatki związane z organizacją świąt. Poza tym, na kilkanaście dni przed świętami trafiają do nich premie i bony świąteczne, którymi w części pokrywane są świąteczne wydatki.