Jarosław Podsiadło, A.T. Kearney: Deweloperzy powinni być gotowi na wszystko

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-04-15 | 08:00
W ostatnich latach w Polsce systematycznie przybywa centrów handlowych typu convenience czy street mall, a inwestorzy coraz chętniej stawiają na mniejsze miejscowości i obrzeża miast. Przyczyn takiej sytuacji jest kilka, a jedną z nich są niewątpliwe zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów, oszczędność czasu i wygoda. O przyszłość branży retail nie należy się zatem martwić, choć na pewno trzeba uważnie obserwować zmieniające się trendy i potrzeby klientów. O tym w jakim kierunku będzie się rozwijał polski rynek nieruchomości komercyjnych i jak z nowymi wyzwaniami radzą sobie duże sieci handlowe na Zachodzie opowiada Jarosław Podsiadło, executive advisor, A.T. Kearney.

O polskim rynku powierzchni komercyjnych mówi się czasami, że wyczerpały się już formaty wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, a na znaczeniu zyskiwać będą obecnie mniejsze galerie i centra typu convenience shopping mall/street mall. Zgadza się Pan z takimi opiniami?
Klienci coraz bardziej cenią sobie czas i wygodę. O ile w przypadku zakupów spożywczych oznacza to przesunięcie się w kierunku mniejszych formatów, zlokalizowanych bliżej domu, ponieważ zakupy w dużych hipermarketach wymagają zdecydowanie więcej czasu niż zakupy w osiedlowym sklepiku, to centra handlowe nadal są wygodne dla klientów, gdyż oferują im sklepy, usługi, gastronomię i rozrywkę, których ci szukają, zlokalizowane w jednym miejscu, co przekłada się na większą wygodę, a więc jest zgodne z trendem convenience. Formuła galerii handlowych, oferujących wszystko w jednym miejscu sprawdza się w dzisiejszych realiach w związku z czym będzie się dalej rozwijać, chociaż ze względu na nasycenie dużych miast galeriami handlowymi, centra te będą powstawać głównie w mniejszych miastach, więc będą też mniejsze powierzchniowo.
Jakie jeszcze tendencje zauważa Pan na rynku nieruchomości komercyjnych?
Zarówno w Polsce, jak i za granicą widoczne jest też zjawisko grupowania się sklepów specjalistycznych w konkretnych lokalizacjach. Sukces tego typu obiektów będzie oparty o dostępność i odpowiedni wybór marek – jeśli klient będzie mógł wygodnie dostać się do danej lokalizacji, tj. będzie miał gdzie zaparkować lub będzie miał wygodny dostęp dojazdu komunikacją miejską, będzie miał „po drodze” i będzie mógł załatwić wszystkie sprawunki w jednym miejscu, to obiekt ma dużą szansę na sukces. Tego typu przedsięwzięcia nie stanowią jednak bezpośredniej konkurencji dla centrów handlowych, które w dużej mierze opierają się na sklepach odzieżowych. Badanie przeprowadzone wśród konsumentów europejskich wskazuje, że mimo iż, w zależności od kraju, między 28% a 53% konsumentów przewiduje, że w 2015 będą kupować więcej produktów online, (raport A.T. Kearney) to jednak w kategorii odzieżowej nadal istotną rolę będą miały fizyczne sklepy.
Wśród znaczących trendów wymienić można także multiformatowość sieci handlowych.
Multiformatowość jest obecna na wszystkich dojrzałych rynkach, także gracze, którzy stawiali mocno na jeden format (Aldi, Lidl) zdecydowali się wejść w nowe, czego przykładem jest chociażby trwająca walka o brytyjski segment rynku convenience, w której oprócz Asda, Morrisons, Sainsbury’s i Tesco zacięcie walczą właśnie Aldi i Lidl.
W jakim kierunku będzie się zatem rozwijał rynek powierzchni handlowych w Polsce Pana zdaniem na przestrzeni najbliższych kilku lat?
Podobnie jak na rynkach zagranicznych, we Francji, Belgii, Wielkiej Brytanii czy Australii, małe formaty typu convenience będą dalej rosły, w miarę jak ludzie szukają coraz bardziej wygody, czas jest dla nich coraz bardziej cenny i nie chcą poświęcać go na zakupy, a w związku z tym godzą się na płacenie wyższej ceny za szybsze zakupy; trend ten będzie wychodził poza handel spożywczy.
Dalej rozwijać będzie się formuła centrów handlowych. Ze względu na nasycenie dużych miast galeriami handlowymi, centra te będą powstawać głównie w mniejszych miastach, w związku z czym będą też mniejsze powierzchniowo.
A jeśli chodzi o rozwój sieci handlowych?
Duże sieci będą szukały pomysłów na zagospodarowanie powierzchni swoich hipermarketów, przykładowo Tesco w Wielkiej Brytanii, podobnie jak Carrefour i Casino we Francji, zaczęło próby kurczenia swojej powierzchni w hipermarketach poprzez budowanie wokół małych centr handlowych; dzięki temu zwiększają liczbę powodów, dla których klienci mogą chcieć ich odwiedzić, podobne kroki podejmuje też Ikea.
Długofalowo, w miarę jak będzie rósł udział zakupów online, sieci będą dostosowywały asortyment i formaty do zmieniających się potrzeb konsumentów, deweloperzy powinni być więc gotowi na wszystko i planować nowopowstające centra handlowe tak, aby w przyszłości można było łatwo zmienić ich funkcje, np. na przestrzenie biurowe.
Tagi:
Oceń artykuł:

Jarosław Podsiadło, A.T. Kearney: Deweloperzy powinni być gotowi na wszystko

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.