Jarosław Lipiński, TK Development: Obecny rynek to nie jest „rynek dewelopera”

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-20 | 08:00
Kiedyś mówiło się, że dobry obiekt sprzedaje się sam. W dzisiejszych czasach ta sytuacja uległa zmianie, dlatego tak ważna jest dobra kampania informacyjna. Eksperci przyznają, że obecny rynek to nie jest "rynek developera", a otoczenie biznesowe postawiło nowe wyzwania. O tym, w którym kierunku podążają trendy dotyczące nowych centrów handlowych, czy współcześni deweloperzy skupiają się na mniejszych/większych miejscowościach i czy rynek galerii handlowych zostanie zdominowany przez coraz popularniejsze convenience shopping centers opowiada Jarosław Lipiński, development director, TK Development.

W Polsce pomimo coraz większego nasycenia powierzchni handlowych cały czas widzimy możliwości lokowania nowych obiektów handlowych. Jednakże nie każdy projekt ma szanse obronić się na konkurencyjnym rynku. O sukcesie nowych projektów decydują lokalizacja, skala projektu czy odpowiednio dobrany tenant mix. Również nie każde miasto jest w chwili obecnej gotowe na przejęcie nowych inwestycji. Cześć miast ze względu na saturację musi czekać 4-5 letni okres karencji. Po takim okresie jest możliwe ponowne rozpatrzenie inwestycji w miastach o najbardziej skomplikowanej sytuacji konkurencyjnej.
Dobra lokalizacja w Centrum mniejszego miasta może zachęcać do inwestycji. Jeśli projekt jest wzmocniony dodatkową funkcją jak dworzec autobusowy gwarantuje to sukces centrum handlowego. Takim projektem jest budowany przez TK Development projekt w Jeleniej Górze, który korzysta z synergii z dworcem PKS, obsługującym 3 mln pasażerów rocznie. Natomiast duże miasta charakteryzują się większym nasyceniem, ale również lepszymi parametrami ekonomicznymi, co oznacza, że jest miejsce na nowe projekty. Dobrze wkomponowane projekty będą odnosiły sukcesy. W tą filozofię wpisują się centra handlowe typu convenience. Nawet przy zdominowanym przez wielkie centra handlowe miasta znajdzie się miejsce w dzielnicach na centra zakupowe mniejszych formatów krojonych na potrzeby lokalnego klienta.
W chwili obecnej lokalizacje planowanych obiektów handlowych są bardzo uważnie rozważane przez najemców, przez co proces decyzyjny się wydłuża. Jednak dobre projekty zawsze będą się broniły. Komercjalizacje dwóch ostatnio otwartych przez TK development obiektów w Tarnowie i Nowym Sączu zakończyły się blisko 100% obłożeniem najemców. Liczymy na powtórzenie tego sukcesu w Jeleniej Górze.
Historycznie mówiło się, że dobry obiekt sprzedaje się sam. Nie jest jednak to adekwatne do obecnych czasów. Grupa odbiorców informacji o obiekcie jest szeroka. Nie są to jedynie osoby z działów ekspansji, ale również działy sprzedaży, decydenci w instytucjach finansowych czy inwestorzy. Dobrze opracowana kampania informacyjna już na etapie przedprojektowym pomaga zbudować wizerunek inwestycji oraz przekłada się na świadomość marki, a to często wpływa na szybkość podejmowania decyzji. Jednak zasadnicza część sukcesu to relacje z najemcami, czyli codzienna praca na telefonie, spotkania, przekazywanie wiarygodnych informacji.
Sieci handlowe to nasz podstawowy partner. Nie mogę generalizować, że lepiej współpracuje się z dużymi sieciami czy z małymi, lokalnymi graczami. Wartością doświadczonego dewelopera jest know-how – wiedza o tym, jakie są wymagania dużych graczy i czego należy się spodziewać we współpracy z lokalnymi firmami. To wartość, która pozwala na właściwe skomercjalizowanie obiektu i uniknięcie wielu problemów na etapie funkcjonowania galerii handlowej.
Zdecydowanie można powiedzieć, że obecny rynek to nie jest „rynek dewelopera”. Otoczenie biznesowe postawiło nowe wyzwania – poczynając od wczesnego etapu procesu deweloperskiego, a kończąc na etapie zarządzania obiektem handlowym. Właściwe planowanie parametrów finansowych inwestycji, umiejętność pozyskania partnera finansowego, współpraca z najemcami to obecnie elementy, które składają się na sukces lub jego brak.
Tagi:
Oceń artykuł:

Jarosław Lipiński, TK Development: Obecny rynek to nie jest „rynek dewelopera”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.