BoConcept, duńska firma posiadająca w swym asortymencie szeroki wybór mebli i artykułów wyposażenia wnętrz, obchodzi w tym roku swoje 60-te urodziny. Z siecią ponad 250 salonów na całym świecie realizuje z sukcesem franczyzowy model sprzedaży, rozwijając się na każdym z rynków. O historii powstania marki, a także przygotowaniach do uruchomienia sprzedaży internetowej, opowiada Jarosław Lehwark, dyrektor zarządzający BoConcept Retail Poland.
Historia marki BoConcept zaczęła się 60-lat temu, kiedy dwaj młodzi rzemieślnicy Jens Aerthoj Jensen i Tage Molholm założyli niewielką fabrykę mebli w duńskim miasteczku Herning. Postanowili produkować funkcjonalne, dobrze zaprojektowane meble i sprzedawać je po przystępnych cenach. Pomysł chwycił i po kilku latach warsztat został zastąpiony przez fabrykę, a firma coraz bardziej się rozwijała.
Pierwszy salon BoConcept został otwarty w 1993 roku w Paryżu, czyli najtrudniejszym z możliwych rynków i od razu zachwycił klientów. To stało się motorem do rozwoju sieci sprzedaży. Dzisiaj 60 lat od powstania, BoConcept jest jedną z największych duńskich firm. Posiada 340 salonów sprzedaży w ponad 50 krajach na całym świecie i oferuje duńskie wzornictwo milionom konsumentów na całym świecie.
60-cio lecie firmy możemy podsumować na wiele sposobów: w 1952 roku nikt nie myślał, że duńskie wzornictwo może być atrakcyjne dla mieszkańców krajów spoza półwyspu Skandynawskiego – teraz nasz design, nasze produkty i wartości są rozpoznawane na całym świecie. To nasz wielki sukces.
Sukcesem okazał się też system sprzedaży BoConcept, a więc współpraca z naszymi partnerami biznesowymi. System sprzedaży funkcjonuje na zasadach franczyzy, w której BoConcept odpowiada za projektowanie i produkcję, szkolenia, dostarcza platformę marketingową. Nasi partnerzy z kolei mogą skoncentrować się na sprzedaży i obsłudze klienta wykorzystując swoja wiedzę i znajomość rynku lokalnego.
W Polsce mamy obecnie 6 salonów: 2 w Warszawie, po jednym w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Gdyni. Wszystkie salony poza warszawskimi są salonami franczyzowymi. Na świecie istnieje ponad 250 salonów.
BoConcept jest obecny na ponad 50 rynkach na wszystkich kontynentach. Rynek polski nie różni się zasadniczo od innych. Asortyment na całym świecie jest identyczny, a klienci są tak samo wymagający jak w innych krajach.Jedynym wyzwaniem jak w wielu branżach jest zasobność portfela naszych rodaków w zestawieniu z ich rosnąca wrażliwością na urodę przedmiotów codziennego użytku w tym mebli i innych artykułów wyposażenia wnętrz.
Z naszej perspektywy krokiem milowym było otwarcie pierwszego własnego salonu, które pozwoliło nam poznać naszych klientów, nawiązać z nimi dialog i dostosować do ich potrzeb. Także ścisła współpraca między projektantami a produkcją przyczyniła się do rozwoju firmy, mogliśmy produkować nie tylko funkcjonalne i doskonale wykonane meble, ale też świetnie zaprojektowane. W Danii status „designera” jest bardzo wysoki, więc dla duńskiej firmy taka współpraca była i jest oczywista, jednak nie wszędzie miało to miejsce.
Strategia marketingowa jest wspólna dla całej sieci sprzedaży, gdyż tylko w ten sposób możemy komunikować się w sposób jednorodny i spójny na wszystkich rynkach. W Polsce, podobnie jak w innych krajach adaptujemy materiały do lokalnych potrzeb.
Coraz większe znaczenie ma Internet i szeroko pojęta komunikacja elektroniczna. Jednak widzimy, że klienci nadal lubią nasz tradycyjny „papierowy” katalog i niezmiennie doceniają bezpośredni kontakt z naszymi doradcami klientów.
Centrala w Danii prowadzi prace nad projektem dotyczącym sklepu internetowego. To w naszym przypadku skomplikowana sprawa. Większość mebli to meble modułowe, które produkuje się pod konkretne zamówienie. Dla przykładu jedna z naszych linii sof - Indivi 2 umożliwia zestawienie indywidualnego wzoru mebla spośród 14 modułów do siedzenia, 7 wzorów podłokietników, 10 wzorów nóżek i 90 różnych tkanin i skór. Jest w czym wybierać. Jednak indywidualizacja mebli, tak korzystna dla użytkownika, jest trudnym problemem przy planowaniu sklepu internetowego.
Chcielibyśmy otworzyć jeszcze przynajmniej 2 – 3 salony, przede wszystkim w Poznaniu i Łodzi, a więc najbardziej nam zależy na podjęciu współpracy z lokalnym biznesem w tych miastach. Szukamy partnerów, którzy chcieliby otworzyć swój własny salon BoConcept i wspólnie z nami rozwijać sieć sprzedaży.
Tagi: