Jarosław Karczmarzyk, Toys Box: To galerie przyciągają większą ilość klientów

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-01-30 | 08:00
Centra handlowe to, jak wskazuje Jarosław Karczmarzyk, dyrektor ds. rozwoju handlu detalicznego sieci Toys Box, odpowiednie miejsca inwestycji dla sklepów z branży artykułów dziecięcych. Aż 71% punktów sprzedaży tej firmy zlokalizowana jest właśnie na ich terenie. I choć koszty utrzymania są zdaniem Jarosława Karczmarzyka zbyt wygórowane, to biznes pomimo niezbyt optymistycznych prognoz GUS-u, jest opłacalny. Zwłaszcza, jeśli chodzi o sieci handlowe, które są w stanie zaoferować klientom znacznie szerszą ofertę niż pojedyncze sklepy.

Co Państwa przekonuje do otwierania sklepów w centrach handlowych?
Na korzyść centrów i galerii handlowych głównie przemawiają lokalizacje, parkingi, infrastruktura, w większości przypadków dobra organizacja, możliwość wspólnego promowania, wspólnej reklamy. Najważniejszym jednak jest fakt, że to galerie przyciągają większą ilość klientów, im galeria popularniejsza tym przepływ klientów większy.
Jak ocenia Pan więc poziom stawek czynszów w tych obiektach?
Uważam, że stawki czynszów w polskich galeriach są wygórowane, zbyt wysokie w stosunku do możliwości polskiego rynku detalicznego. W ostatnim roku stawki nieznacznie obniżono, ich poziom jednak nadal w stosunku do sprzedaży nie stanowi właściwej proporcji.
Czy Pana zdaniem polski rynek artykułów dziecięcych wymaga aktualnie stworzenia sieci sklepów, czy szansę przetrwania mają również pojedyncze sklepy?
Dobre sklepy pojedyncze w doskonałych lokalizacjach i z dobrymi menadżerami – właścicielami zawsze znajdą swoją niszę i sposób na takie prowadzenie działalności by zarówno klienci, jak i właściciele byli zadowoleni. Inaczej sytuacja przedstawia się z wieloma małymi sklepami w mniej atrakcyjnych lokalizacjach, w tym segmencie dochodzi w ostatnich latach do zamknięcia wielu sklepów, nawet z wieloletnimi tradycjami. Patrząc na rynki Europy, to miejsce jest zarówno na sklepy sieciowe, jak i pojedyncze, jednak to sieciowe powinny się szybciej rozwijać i oferować klientom szerszą, pełniejszą ofertę.
Ile nowych sklepów Toys Box powstanie zatem w tym roku?
W 2015 roku przygotowujemy 3 nowe lokalizacje, nie nastąpi to jednak w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Czy zakładają Państwo także rozwój poprzez franczyzę?
Nie oferujemy współpracy franczyzowej. Bacznie śledzimy poczynania światowych liderów, jak i krajowych franczyzodawców w naszej branży, jednak nie planujemy w tym roku wprowadzenia franczyzy.
Mogą się Państwo jednak pochwalić sprzedażą poza Polską.
Tak, prowadzimy sprzedaż na rynkach zagranicznych, jednak nie poprzez sieć sklepów Toys Box. Na innych rynkach związani jesteśmy umowami z sieciami działającymi lokalnie.
Jakie kategorie artykułów w Państwa ofercie cieszą się największym zainteresowaniem wśród klientów?
W naszej ofercie największym zainteresowaniem cieszą się zabawki konstrukcyjne, szczególnie klocki oraz zabawki edukacyjne. Od kilku lat rośnie znaczenie zabawek licencyjnych, których sprzedajemy coraz więcej. Można powiedzieć, że największym zainteresowaniem cieszą się zabawki znane z reklam telewizyjnych oraz z postaciami z najpopularniejszych dziecięcych kreskówek, filmów. W ostatnim czasie niekwestionowanym liderem są klocki z postaciami Pingwinów z Madagaskaru, które są szczególnie dobrze rozpoznawane nie tylko przez chłopców, ale również dziewczynki.
Czy Polacy równie chętnie co w sklepach kupują produkty dla dzieci także przez internet?
Polacy coraz śmielej kupują w internecie, sprzedaż internetowa systematycznie rośnie. Może nie są to w ostatnim okresie tak dynamiczne wzrosty jak 4-6 lat temu, jednak z roku na rok udział internetu w sprzedaży zabawek i artykułów dziecięcych rośnie. W Toys Box sprzedaż internetowa w I półroczu 2014 wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 40%.
Według danych GUS, liczba urodzeń w Polsce z roku na rok maleje. Czy nie obawiają się Państwo spadku popytu w kolejnych latach?
Rzeczywiście przyrost naturalny w Polsce w 2013 roku był ujemny, tempo przyrostu rzeczywistego wyniosło - 0,1%. Jednak rok 2014 przynosi zdecydowanie lepsze wieści, tylko w pierwszym półroczu bieżącego roku liczba urodzeń wzrosła w stosunku do roku ubiegłego o 5,5 tysiąca, oznacza to bez wątpliwości odwrócenie trendu. Liczymy też na oddźwięk na zmiany w przepisach, wydłużenie urlopu macierzyńskiego, wsparcie oferowane w ramach programu „Mieszkanie dla młodych” mogą na dłużej przyczynić się do zwiększenia liczby urodzeń w Polsce, za tym pójdzie stopniowe zwiększenie popytu.
Czy w Pana opinii polski rynek artykułów dziecięcych w ciągu najbliższych kilku lat ulegnie konsolidacji, czy wręcz przeciwnie, pojawi się na nim więcej graczy?
Spodziewamy się do 2025 roku stopniowej konsolidacji rynku, który nadal nie jest jeszcze porównywalny z Europą Zachodnią. Należy jednak pamiętać, że statystyczny Polak nadal kupuje kilkakrotnie mniej artykułów dla dzieci niż statystyczny Anglik, tych proporcji nie zmienimy w okresie kilku lat, ale dysproporcja powinna się systematycznie zmniejszać. Czy pojawi się więcej graczy na rynku, osobiście wątpię, ale nie można wykluczyć takiej możliwości. Raczej widzę możliwość systematycznego wzrostu kilku obecnych na rynku graczy, którzy będą się starać utrzymać możliwie duży fragment rynku dla siebie.

Tagi:
Oceń artykuł:

Jarosław Karczmarzyk, Toys Box: To galerie przyciągają większą ilość klientów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.