Janusz Diemko, First Data Polska: Impulsem do popularyzacji płatności bezstykowych są mistrzostwa Europy

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-05-23 | 09:09
Popularność płatności zbliżeniowych rośnie masowo.First Data Polska, właściciel marki Polcard, prezentuje pierwsze w 2012 r. zestawienie preferencji polskich konsumentów odnośnie metod płatności dokonywanych za pomocą kart. Prezentowane dane pochodzą z transakcji przetworzonych przez firmę. First Data obsługuje niemal połowę rynku akceptacji kart płatniczych w Polsce, dlatego zebrane statystyki pozwalają na wyciąganie wniosków dla całej branży. O popularności płatności zbliżeniowych opowiada prezes First Data Polska, Janusz Diemko.

Doniesienia o niskim wzroście gospodarczym, groźba rozpadu strefy Euro i szeroko nagłaśniane makroekonomiczne problemy Grecji (zadłużenie) czy Hiszpanii (stopa bezrobocia) wciąż nie są w stanie zepsuć relatywnie dobrych nastrojów polskich konsumentów, którzy chętnie korzystają z transakcji bezgotówkowych. Zarówno ich ilość jak i wartość transakcji zarejestrowanych przez terminale Polcard w pierwszym kwartale 2012 r. była większa niż w tym samym okresie 2011 r. Dynamika wzrostu wyniosła średnio 17 proc. Zebrane dane nie uwzględniają zakłócających statystyki zmian w bazie klientów. Kwota transakcji rejestrowanych przez terminale Polcard była w każdym miesiącu pierwszego kwartału 2012 r. o ok. 17 proc. wyższa niż rok wcześniej. Rynek rośnie stabilnie. Zakładam, że kolejne kwartały przyniosą wzrost rzędu 10 - 15 proc. bo w dalszym ciągu około 70 proc. transakcji dokonywanych kartami płatniczymi stanowią wypłaty gotówki z bankomatów. Liczymy jednak, że ten współczynnik będzie się zmniejszać wraz z popularyzacją terminali w mniejszych punktach i miejscowościach,na co między innymi wpłyną planowane obniżki stawki interchange.
Wzrost ogólnej liczby i wartości transakcji rejestrowanych przez terminale Polcard szedł w pierwszym kwartale 2012 r. w parze z entuzjastycznym przyjęciem przez klientów innowacji w postaci płatności bezstykowych. Usługa, która jeszcze rok temu była rynkową niszą, dziś intensywnie promowana jest przez banki, organizacje kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych. Tempo wzrostu jest imponujące: jeszcze jesienią, w październiku 2011 r., zarejestrowano niewiele ponad 500 tys. transakcji. Zaledwie na przestrzeni jednego kwartału ta wartość niemal się podwoiła: w marcu 2012 r. transakcji bezstykowych zarejestrowano już niemal 900 tys. W niezwykłym tempie rosła także kwota transakcji dokonywanych bezstykowo. W lutym 2012 r. wartość płatności zarejestrowanych przez terminale Polcard po raz pierwszy przekroczyła 10 mln zł. Największy potencjał w tej części rynku ujawniają transakcje najmniejsze, o wartości do 20 zł. Stanowią one ponad 73 proc. wszystkich transakcji bezstykowych. Warto dodać, że 47,8 proc. transakcji dokonywanych na wszystkich urządzeniach do akceptacji kart to płatności o niskiej wartości (do 50 zł) co świadczy o tym, że połowa transakcji dokonywanych przy użyciu terminali płatniczych może być dokonywana bezstykowo (bez użycia PIN).
Największy wzrost popularności płatności bezstykowych obserwujemy w branżach, gdzie zwiększenie szybkości obsługi transakcji usprawnia cały proces obsługi klienta. Jak wynika z badań przeprowadzonych dla firmy McDonald’s, skrócenie czasu płatności o sześć sekund przekłada się na 1-procentowe zwiększenie sprzedaży w ciągu dnia. Dlatego płatności bezstykowe szybko adaptowane są np. przez małą gastronomię i restauracje szybkiej obsługi, super - i hipermarkety oraz np. punkty sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Promocja technologii bezstykowej przez organizacje kartowe i banki nie oznacza chęci rezygnacji z innych sposobów płatności, a jedynie poszerza możliwości ich akceptacji. Bezdotykowy sposób regulowania należności jest bowiem – oprócz wspomnianej gastronomii - niezwykle skuteczny w przypadku innych usług, gdzie oprócz szybkości liczy się wygoda. Wprowadzenie płatności zbliżeniowych w komunikacji miejskiej we Wrocławiu okazało się sukcesem, o czym świadczy gwałtowny przyrost rejestrowanych transakcji z tego sektora. First Data jest także pionierem płatności bezstykowych w parkomatach. Dzięki nam pierwsze w Polsce i jedne z pierwszych w Europie, parkomaty obsługujące płatności bezstykowe od marca zaczęły pojawiać się na ulicach Krakowa.
Duży impuls do popularyzacji płatności bezstykowych stanowią zbliżające się mistrzostwa Europy w piłce nożnej, gdzie terminale bezstykowe będą podstawowym sposobem regulowania płatności w Strefach Kibica, co z pewnością wpłynie na usprawnienie obsługi klientów, niezwykle istotnej przy organizacji tak masowej imprezy jak Euro 2012.
Tagi:
Oceń artykuł:

Janusz Diemko, First Data Polska: Impulsem do popularyzacji płatności bezstykowych są mistrzostwa Europy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.