Decyzję o realizacji obiektu Outlet Białystok podjęliśmy wspólnie z inwestorem w oparciu o przygotowany przez nas projekt doradczy. Za wyborem formuły outlet stoi kilka czynników m.in. tendencja jaka panuje na rynku, sytuacja gospodarcza i sama lokalizacja projektu. Spowolnienie gospodarcze, które obserwujemy od jakiegoś czasu i spadek nastrojów konsumenckich, przyczyniły się do ostrożniejszego wydawania pieniędzy, a co za tym idzie wzrostu zainteresowania tego typu obiektami. Widzimy to m.in. po wzroście odwiedzalności w sieci obiektów Fashion House Outlet Centre, a także coraz większym zainteresowaniu powierzchniami w tych obiektach ze strony międzynarodowych sieci handlowych.
Obiekt outletowy powinien być zlokalizowany w sporej odległości od regularnych centrów handlowych. Wyobraźmy sobie, że klient ma do wyboru dwa sklepy jednej firmy w odległości kilkuset metrów, w pierwszym może kupić aktualną kolekcję, a w drugim kolekcje z poprzedniego sezonu ale o 50% tańszą. Oczywiście dla części osób istotne jest, aby mieć produkt, który akurat jest objęty kampanią reklamową i jednocześnie jest inspirowany najnowszymi trendami mody, jednak większość konsumentów zdecyduje się na wybór produktów o podobnych parametrach w niższej cenie, jaką mogą zaoferować outlety. Wiedzą o tym największe sieci handlowe i dlatego bardzo szczegółowo analizują lokalizacje pod kątem sklepu outletowego i jeżeli będą miały podjąć decyzję, to wybiorą raczej projekt znajdujący się na obrzeżach dużej aglomeracji. Nasz projekt w Białymstoku spełnia te kryteria, dodatkowym atutem jest brak podobnego obiektu w promieniu 200 km oraz bardzo duża ilość potencjalnych klientów zza wschodniej granicy. Chodzi głównie o Białorusinów, w 2012 roku Białystok odwiedziły 4 mln osób z tego kraju zostawiając w tamtejszych sklepach ok. 1 mld złotych. Rozpoczęliśmy już w związku z tym kampanię marketingową w głównych mediach w Grodnie oraz Mińsku. Planujemy także we współpracy z miejscowym prywatnym przewoźnikiem uruchomić stałe połączenie pomiędzy tymi miastami a naszym centrum handlowym.
Dzięki wiedzy zdobytej podczas komercjalizacji takich obiektów jak Fashion House Outlet Centers oraz Ptak Outlet wiemy co jest gwarantem sukcesu, a także jakich błędów unikać. Propozycję handlową Ouletu Białystok stworzą przede wszystkim znane markowe sieci odzieżowe, sportowe i outdoorowe. Chcąc zdywersyfikować ofertę zapewnimy również klientom możliwość zrobienia zakupów spożywczych w hipermarkecie Carrefour, którego uzupełnienie będzie stanowiła drogeria Rossmann oraz sklep z meblami i dodatkami JYSK. Z uwagi na to, że będzie to pierwszy outlet we wschodniej Polsce, zainteresowanie potencjalnych najemców jest bardzo duże. Jesteśmy w tej chwili na etapie podpisywania kilku dużych umów, którymi będziemy mogli w najbliższym czasie się pochwalić.
Spowolnienie gospodarcze w Polsce, a także postępujące nasycenie rynku regularnych centrów handlowych sprawia, że centra wyprzedażowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem zarówno inwestorów, jak i klientów. W tej chwili w Polsce funkcjonuje dziewięć obiektów tego typu, na 2013 jest zaplanowane otwarcie dwóch kolejnych, jednego w aglomeracji warszawskiej oraz naszego projektu w Białymstoku. Patrząc na mapę Polski widać, że są jeszcze obszary o dużym potencjale, np.: Lublin w kontekście którego już pojawiły się informacje o planowanej inwestycji. Oceniamy, że jest jeszcze miejsce na 3-4 tego typu projekty.
W porównaniu z krajami Europy zachodniej, rynek centrów wyprzedażowych w Polsce nie jest jeszcze bardzo rozwinięty. Najemcami centrów wyprzedażowych w Polsce są głównie firmy odzieżowe i obuwnicze, za granicą natomiast, gdzie rynek ma większe tradycje, spotykane są także sklepy z meblami, akcesoriami wyposażenia wnętrz czy zabawkami.
Tagi: