W dzisiejszych czasach za sprawą m.in. Internetu, nowych technologii i graczy na rynku branża retail dynamicznie się zmienia. Głębokie przemiany zachodzą także w regionie Azji i Pacyfiku. Nowe możliwości jakie stwarzają gospodarki tych krajów detalistom, wyzwania i trendy przyszłości przedstawia James Roy, Senior Analyst i specjalista w zakresie gospodarki Chin firmy CMR.
Gospodarka Azji i Pacyfiku ponownie wkroczyła na ścieżkę rozwoju. Jakie możliwości stwarza to przedstawicielom branży retail?
Oczywistą, kluczową szansą dla detalistów w Chinach, i zapewne głównym trendem rynku, jest szybki wzrost sprzedaży detalicznej on-line. B2C e-commerce wciąż wzrastał do 70% w 2013 roku i wzrastać będzie krok po kroku w kolejnych latach do poziomu ponad 95%. Chińscy konsumenci się teraz pełnowymiarowymi klientami on-line i korzystają z Internetu w celu dokonywania lepszych wyborów, zapewnienia sobie wygody i usług, które mogą znaleźć w tradycyjnych sklepach w swoim pobliżu.
Jaki jest zakres kupowanych w ten sposób produktów?
Przezwyciężonych zostało wiele wcześniejszych obaw o bezpieczeństwo płatności i zaufanie do dostawców, co pozwoliło na poszerzanie asortymentu produktów, które kupowane są drogą on-line, poza odzieżą i elektroniką do wielu innych kategorii, w tym nawet do artykułów spożywczych. Stanowi to ogromną szansę dla detalistów w całym spectrum, pod warunkiem, że znajdą oni odpowiednią ofertę i platformę sprzedaży, które pasować będą do grupy docelowej ich klientów – tego jak spędzają czas i w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe w Internecie.
A problemy/wyzwania?
Kluczowym wyzwanie jest to, że ogólny wzrost wydatków detalicznych w Chinach został spowolniony w ostatnich 18-24 miesiącach, z 23.3% w 2010 roku do 13-14% w 2013 roku. Centra obserwują niższy ruch i wiele miast boryka się z problem nadmiaru nieruchomości komercyjnych, z powodu przeinwestowania.
Czy klienci również się zmieniają?
Tak, konsumenci także dokonują zmian w sposobie podejmowania decyzji zakupowych. Jednym z takich trendów jest przechodzenie od kupowanie jedynie "rzeczy” do gromadzenia doświadczeń życiowych. Sprzedaż detaliczna w Chinach staje się coraz bardziej zorientowana na styl życia i sprzedawcy będą musieli znaleźć sposób, aby prezentować już nie tylko produkty, ale także bogate doświadczenia, aby utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie konsumentów, dzięki temu zyskają zadowolenie.
Jakie są więc Pana prognozy na przyszłość?
W każdym biznesie – ale w handlu detalicznym szczególnie – jest niezwykle istotne to, aby spotykać się z ludźmi twarzą w twarz i wymieniać poglądami. Azja jest tak duża i tak dynamiczna, wiele różnych zmian zachodzi tu niezwykle szybko, że spotkanie się ludzi z różnych części regionu staje się nieocenioną okazją, aby nadążać za zmianami w poszczególnych regionach, czerpać z doświadczeń innych, zyskiwać inspirację. Szanse i wyzwania dla Twojej sieci (i, być może, innych), pomogą Tobie utrzymać świeże spojrzenie, poszerzą horyzonty i pomogą stworzyć odpowiednie połączenia – a wszystko to składa się na kluczowe składniki innowacji.
James Roy był jednym z kluczowych prelegentów tegorocznego World Retail Congress Azja Pacyfik. Patronem medialnym wydarzenia był magazyn Galerie Handlowe.
Tagi: