Jacek Wachowicz, GTC: Dla wielu najemców najbardziej atrakcyjne są nadal największe aglomeracje

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-13 | 08:00
Czy w Polsce jest jeszcze miejsce na nowe centra handlowe? Czy rynek ten jest lub kiedykolwiek będzie nasycony? W którym kierunku podążają trendy dotyczące nowych centrów handlowych? Czy współcześni deweloperzy skupiają się na mniejszych/większych miejscowościach? Na te i inne pytania odpowiada Jacek Wachowicz, członek Zarządu GTC S.A., dyrektor ds. wynajmu i sprzedaży.

Nawet w największych miastach, również w Warszawie, wciąż istnieją dzielnice pozbawione nowoczesnych centrów handlowych, a jednocześnie bardzo ich potrzebujące. Paradoksalnie, w przypadku stolicy, zjawisko to dotyczy na przykład dwóch charakterystycznych obszarów - zasobnego Wilanowa oraz najszybciej rozwijającej się pod względem liczby mieszkańców Białołęki. Te przykłady pokazują jak bardzo nierównomierne jest nasycenie polskiego rynku. Sądzę, że trudno będzie o nim mówić nawet w bardziej odległej perspektywie m.in. z uwagi na ewolucję konceptów handlowych i dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb klientów. Z drugiej strony - deweloperzy niewątpliwie muszą obecnie podchodzić do nowych projektów w sposób dużo bardziej selektywny niż jeszcze kilka lat temu.
Małe i średnie miasta to rzeczywiście popularny kierunek ekspansji deweloperów, ale dla wielu najemców najbardziej atrakcyjne są nadal największe aglomeracje o wyższej sile nabywczej i bardziej stabilnych zwyczajach zakupowych mieszkańców. Jest to bardzo istotne w czasach, w których sytuacja makroekonomiczna w Europie skłania międzynarodowe marki do ostrożnego doboru lokalizacji nowych sklepów. Jeśli chodzi o centra typu convenience - uważam, że ze względu na specyficzną ofertę i charakter, nie ma przeszkód w ich współistnieniu z dużymi obiektami.
Z uwagi na pogorszenie koniunktury w Europie, proces decyzyjny wewnątrz międzynarodowych firm-najemców centrów handlowych uległ wydłużeniu. Z drugiej jednak strony - najbardziej atrakcyjne lokale w dużych miastach są zajmowane bardzo szybko - w wielu przypadkach czeka na nie kolejka chętnych. W lokalizacjach o niższym potencjale najemcy oczywiście częściej liczą na dodatkowe zachęty ze strony dewelopera. W zakresie warunków umów najmu i oferowanych standardów, polskie centra handlowe zbliżyły się do swoich odpowiedników działających na bardziej dojrzałych rynkach europejskich.
Jaka część dostępnej powierzchni powinna być wynajęta w dniu otwarcia abyśmy mogli uznać, że proces komercjalizacji okazał się sukcesem? To zależy w dużej mierze od lokalizacji i wielkości centrum. Historycznie, wszystkie centra GTC w Polsce były otwierane na poziomie minimum 90% wynajęcia.
GTC stworzyła do tej pory 12 centrów handlowych, z czego 3 w Polsce. Jest to bagaż doświadczeń, który bardzo pomaga nam w projektowaniu i optymalnej komercjalizacji powierzchni handlowych. Nasze obiekty cieszą się dobrą reputacją wśród najemców - zarówno marek popularnych, jak i tych z wyższej półki cenowej. Centra handlowe które obecnie planujemy, spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem, mimo że ich komercjalizacja jeszcze się nie rozpoczęła. Nie bez znaczenia w procesie realizacji projektów handlowych jest współpraca z profesjonalnymi doradcami zewnętrznymi. Współpracujemy z czołowymi firmami doradczymi rynku nieruchomości, które wspierają proces wynajmu, jak również z architektami, konsultantami ds. rozwiązań komunikacyjnych itp.
Każdy klient jest ważny. Cenimy sobie współpracę z wielkimi międzynarodowymi sieciami, ale także z lokalnymi małymi operatorami, bez których żadne centrum handlowe nie zapewniałoby kompletnej oferty handlowej. Dzięki działalności GTC na kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i wieloletnim relacjom z czołowymi markami, mamy wyrobione zasady kooperacji. Bez wątpienia relacje z najemcami, niezależnie od ich wielkości, cechuje obecnie dużo wyższa transparentność i dążenie do współpracy.
Rynek centrów handlowych w Polsce jest już bardzo dojrzały. Właściciele istniejących i projektowanych centrów handlowych muszą szczególnie skupić się na dopasowaniu i utrzymaniu odpowiedniego składu najemców. Z kolei na rozpoczęcie realizacji nowych projektów może mieć wpływ ograniczona akcja kredytowa ze strony banków, limitowana niesprzyjającą sytuacją makroekonomiczną w Europie. Podsumowując - w dzisiejszych czasach kluczowe jest optymalne dopasowanie składu najemców oraz realizacja projektów w najlepszych dostępnych lokalizacjach.
Tagi:
Oceń artykuł:

Jacek Wachowicz, GTC: Dla wielu najemców najbardziej atrakcyjne są nadal największe aglomeracje

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.