Igor Klaja, 4F: Klienci są coraz bardziej wymagający

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-03-22 | 11:47
Na polskim rynku ciągle jeszcze brakuje monobrandowych sklepów sportowych. Branże zdominowały multibrandy, które posiadają w swojej ofercie produkty światowych i znanych marek. Jak wśród takiego układu sił swoją stategię rozwija sieć 4F, należąca do spółki OTCF? O szczegółach mówi Igor Klaja, prezes zarządu OTCF.

Nasza strategia opiera się na dywersyfikowaniu obszarów i modeli działania. Prowadzimy sprzedaż hurtową, tradycyjną i nowoczesną, dostarczamy także produkty do hipermarketów w kilkunastu krajach. Najbardziej znaną marką w portfolio OTCF jest 4F – marka odzieży i akcesoriów sportowych, sprzedawana w niemal 90 sklepach monobrandowych w całej Polsce. Staramy się rozbudowywać portfolio marek, obserwując rynek i badając potrzeby klientów. Dlatego oprócz sportowego 4F mamy odzież snowboardową i casualową FOB, markę campingową i dla turystyki rodzinnej Outhorn, Wild Nature – linię stworzoną dla jednego z dystrybutorów, a także nowy projekt związany z tekstyliami i produktami dla domu – Tutto Bene. Przez kilka lat intensywnie inwestowaliśmy w budowę i rozwój zespołu i to jest teraz jeden z naszych najmocniejszych punktów. Stawiamy na dynamikę, innowację i zmianę. Gdy w 2008 roku wszyscy w wyniku kryzysu zaczynali redukować zatrudnienie i struktury, my rozpoczęliśmy intensywną rozbudowę naszej firmy i inwestycje w kapitał ludzki. Dlatego teraz tak efektywnie możemy odpowiadać na potrzeby klientów i śledzić trendy. W końcu, to że nasza firma systematycznie się rozwija wynika również z faktu, że jesteśmy pasjonatami sportu i mody, więc pracujemy nad tym, co lubimy i co będziemy mogli wykorzystywać, realizując swoje pasje. To dodatkowo nas mobilizuje.
Sieć 4F intensywnie się rozwija, systematycznie zwiększając przychody. W 2012 roku zanotowaliśmy dwucyfrową dynamikę przychodów zarówno w stosunku do poprzedniego roku, jak i like for like.
Prowadzimy sklep internetowy, traktujemy go jednak jako dodatkowe źródło przychodów oraz narzędzie do budowania znajomości marki i produktów.
Franczyza jest istotnym elementem naszego biznesu, bo pozwala utrzymać dobre tempo rozwoju. Z reguły w największych galeriach otwieramy sklepy własne, a punkty franczyzowe pojawiają się w mniejszych miastach. Szukamy partnerów z dużą świadomością biznesową, którzy zapewnią odpowiednią obsługę, wygląd sklepu oraz efektywnie wdrażać będą strategie sprzedażowe.
W zeszłym roku otworzyliśmy 24 sklepy, w tym roku mamy już zakontraktowanych 13 punktów, ale otwarć będzie zapewne dużo więcej. Naszym celem jest bowiem pełne pokrycie terenu Polski i zintensyfikowanie obecności w największych miastach. Myślę, że w ciągu kilku lat 4F w pełni zagospodaruje rynek, wtedy wprowadzać będziemy kolejne projekty. Chcemy zwiększać przychody systematycznie, o 25-30% rocznie, bo marka 4F z pewnością ma taki potencjał. Pracujemy także nad projektem sportowego multibrandu – sieci  sklepów wielkopowierzchniowych (około 800 mkw.), które będą zlokalizowane w największych polskich miastach.
Nasza grupa docelowa jest bardzo szeroka – to osoby w wieku od 20 do 50 lat, mieszkańcy średnich i dużych miast. Są to osoby zarabiające powyżej średniej, coraz szersza jest grupa użytkowników, którzy sięgają po produkty premium. Klienci są coraz lepiej wyedukowani, a co za tym idzie – bardziej wymagający. Zwracają uwagę zarówno na design i jakość, jak i na cenę. A z dumą mogę stwierdzić, że mamy jeden z najlepszych na rynku współczynników ceny do jakości. 4F staje się jedną z marek pierwszego wyboru odzieży sportowej – zarówno funkcyjnej, specjalistycznej, jak i casualowej.
W naszej branży występuje duża sezonowość. Około 65% sprzedaży generujemy w sezonie jesień – zima, reszta przypada na wiosnę i lato. Ta duża sezonowość mogłaby stać się trudnością w prowadzeniu biznesu. Dlatego poszerzyliśmy naszą ofertę o odzież typu active sport i streetwear, by zwiększyć sprzedaż w miesiącach wiosennych i wakacyjnych.
Klient zwraca uwagę na trzy kluczowe czynniki: jakość, cenę i wzornictwo. Równocześnie widać odwrót od kupowania topowych produktów na rzecz ubrań ze średniej półki. To pozwala z kolei zmieniać rzeczy częściej, podążając za nowymi trendami. Nie kupujemy teraz jednej kurtki narciarskiej na lata, ale zmieniamy ją co rok czy dwa.
W Polsce brakuje jeszcze dobrych operatorów sklepów sportowych, a moda na aktywny styl życia zaczyna się bardzo intensywnie rozwijać. Mamy dużo sklepów z odzieżą modową, które różnią się od siebie ceną, jakością i ofertą, ale segment sportowy nie oferuje jeszcze szerokich możliwości zakupowych. Upadłości wielu konceptów pokazują, że na rynku jest miejsce tylko na innowacyjne i dobrze przemyślane koncepty. Mimo to jestem przekonany, że ten segment dopiero będzie się rozwijał, a centra handlowe będą zabiegać o to, żeby takie punkty pojawiały się również w ich ofercie. Proszę pamiętać o tym, że Polacy wydają na razie na sport bardzo mało, w porównaniu nie tylko do mieszkańców Europy Zachodniej, ale nawet Środkowo – Wschodniej. A to, że startujemy z niskiej bazy to tylko przesłanka do tego, że wydatki i zaangażowanie klientów będą rosły.
Na polskim rynku sklepów z własnymi markami (monobrandów) jest stosunkowo niewiele. Ale nie poraża również liczba multibrandów, poza tym ich oferta pod względem asortymentu i jakości proponowanych rozwiązań pozostawia wiele do życzenia.
Niewątpliwie rynek odzieży i obuwia sportowego będzie się konsolidował. Już teraz widać, że zanikają tradycyjne, niesieciowe sklepy, i tego trendu nie da się już raczej odwrócić. Równocześnie jestem przekonany, że wydatki na sport będą rosły – ruch i aktywny styl życia jest teraz w modzie, a za tym idzie zwiększenie budżetów na odzież, buty i sprzęt sportowy. W dalszym ciągu mamy w branży kryzys, któremu wiele firm mu nie podoła. Do zredukowania liczby graczy na rynku przyczynią się również zagraniczni gracze, którzy w najbliższych latach na pewno będą próbowali wejść do Polski. Oceniam, że najbliższe 10 lat będzie trudnym okresem, bo zwiększać się będą bariery związane z produkcją odzieży i sprzętu sportowego.
Marka 4F (w formie sieci sklepów) nie jest obecna na rynkach zagranicznych, działamy tam tylko w modelu sprzedaży hurtowej. Na razie skupiamy się na tym, by dobrze spenetrować polski rynek. Mamy tu jeszcze sporo do zrobienia, a wyjście z działalnością za granicę wymaga odpowiedniego zespołu, znajomości rynku,  a przede wszystkim know how sprzedażowego dla danego kraju.
Tagi:
Oceń artykuł:

Igor Klaja, 4F: Klienci są coraz bardziej wymagający

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.