Grzegorz Bibro, Stary Browar: Cały czas odwołujemy się do historii miejsca, która jest jego siłą

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-08-07 | 08:00
Rewitalizacja obiektu to nie tylko wielkie wyzwanie, ale także spełnienie marzeń niejednego inwestora. Stworzenie centrum handlowego w budynku przepełnionym historią, to zadanie, którego podejmują się coraz liczniejsi. Taka sytuacja miała miejsce także w przypadku Browaru Huggera w Poznaniu, który dzisiaj funkcjonuje jako Centrum Sztuki i Biznesu Stary Browar. O rewitalizacji, jej kosztach i dalszej działalności centrum opowiada Grzegorz Bibro, koordynator ds. PR.

Stary Browar powstał jako efekt rewitalizacji Browaru Huggera z inicjatywy Grażyny Kulczyk, która stworzyła centrum sztuki i biznesu w samym centrum Poznania. Celem było nie tylko zachowanie XIX wiecznych budynków poprzemysłowych o wartości historycznej, ale również nadanie im nowych funkcji i ożywienie tej części centrum miasta, która do tego momentu była bardzo zaniedbana. Warto podkreślić, że pomysł na stworzenie centrum handlowego był wtórny do chęci wykreowania estetycznej architektury i przestrzeni prezentacji sztuki i artystów. Zgodnie z ideą przyświecającą wszystkim działaniom właścicielki – 50% sztuki dopełniany jest 50% biznesu, w tym przypadku handlem.
Stary Browar to spójne połączenie XIX-wiecznych zabudowań przemysłowych z nowoczesną architekturą, która nawiązuje nie tylko stylem do oryginalnych budynków, ale także zastosowaniem posobnych materiałów (cegła, stal, beton i szkło). Sercem Starego Browaru jest Dziedziniec Sztuki, gdzie znajduje się zespół budynków poprzemysłowych, jak Słodownia, Szusznia, Willa czy Kotłownia. Słodownia to największy historyczny budynek (1890) jest wpisany do rejestru zabytków, który podobnie jak pozostałe budynki został odrestaurowany przy współpracy z Konserwatorem Zabytków. Tu m.in. odbywają się wydarzenia kulturalne organizowane przez Art Stations Foundation. W Szuszni z łukowym sklepieniem na wysokości czterech pięter mieści się teraz bar należący do kompleksu Blow up Hall, a w Kotłowni restauracja Weranda znana z pysznych dań w porze lunchowej. Tuż obok, w starym budynku byłej Prokuratury mieści się teraz ekskluzywny 5 gwiazdkowy koncept hotel Blow Up. W przypadku rewitalizacji Browaru Huggera udało się także zachować fragmenty budynków, które zostały wkomponowane w nową bryłę architektoniczną – jednym z wielu przykładów są pomieszczenia piwniczne w Atrium (w których teraz znajdują się butiki, restauracja i księgarnia artystyczna Bookarest), ale także fasada kamienicy z początku XX w., którą można podziwiać zza szklanej elewacji od ulicy Półwiejskiej.
Koszt pierwszej części Starego Browaru (Atrium) to 66 milionów USD w czasie realizacji projektu (maj 2002 – listopad 2003). Koszt drugiej części Starego Browaru (Pasaż) to 68 600 000 EUR w czasie finalizacji projektu (marzec 2007). (Koszty nie obejmują powstania kompleksu Blow up Hall). Koszty rewitalizacji są znacznie wyższe, jednak celem było przede wszystkim uratowanie od zniszczenia historycznych budynków, które mają niepowtarzalny klimat i atmosferę.
Cały czas odwołujemy się do historii miejsca, która w naszym przekonaniu jest jego siłą. Stary Browar posiada autentyczne XIX-wieczne budynki, dobrze zachowane oryginalne wnętrza, które często mają takie same nazwy, jak ponad 100 lat temu. Ponadto w nowych przestrzeniach umieszczone są elementy starego wyposażenia lub przedmioty znalezione podczas budowy Starego Browaru, które następnie z pomocą artystów (w tym scenografa teatralnego Ryszarda Kai) zostały wkomponowane w wystrój wnętrz.
Istotne jest również to, że zabytkowe przestrzenie są udostępniane publiczności, która może uczestniczyć w szeregu wydarzeń kulturalnych i biznesowych. Konferencje i sympozja poświęcone wielu dziedzinom, w tym także architekturze i rewitalizacji.
W wielu rewitalizowanych obiektach powstają galerie i muzea. W naszym przypadku to temat na nie jedną pracę magisterską, i takie też już powstały. Stary Browar to flagowy przykład, jak kultura może funkcjonować z biznesem - zgodnie stworzoną przez Grażynę Kulczyk, której każda z inwestycji składa się z 50% ze sztuki, a w 50% z działalności charakterystycznej dla danego biznesu. Według z idei 50 50, Stary Browar to połączenie sztuki i biznesu. Tu odbywają się wydarzenia artystyczne, wystawy designu, projekcje filmów, pokazy mody, czy warsztaty dla młodych twórców. Przestrzenie Atrium i Pasażu to również miejsce stałej ekspozycji dzieł sztuki z kolekcji Grażyny Kulczyk – wielkoformatowe prace współczesnych artystów z różnych stron świata, w tym również kinetyczne prace konceptualne. Przede wszystkim jednak sztuka realizowana jest w Starym Browarze dzięki Art Stations Foundation powołanej przez Grażynę Kulczyk. Fundacja realizuje bogaty program wystawienniczy w galerii Art Stations oraz performatywny „Stary Browar Nowy Taniec”.
Tagi:
Oceń artykuł:

Grzegorz Bibro, Stary Browar: Cały czas odwołujemy się do historii miejsca, która jest jego siłą

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.