Jak może Pani podsumować miniony 2023 rok działalności Galerii Łódzkiej? Jakiego typu cele zostały zrealizowane?
Jednym z wiodących celów był wzrost obrotów i odwiedzalności w centrum. Innym, nie mniej ważnym, było umacnianie znaczenia Galerii Łódzkiej na rynku lokalnym, m.in. poprzez bieżące pozycjonowanie, rekomercjalizację i niestandardowe działania promocyjno-wizerunkowe. Naszym założeniem było również zbudowanie znaczenia społecznej, środowiskowej i ekonomicznej odpowiedzialności obiektu. Udało się nam osiągnąć wszystkie te cele założone na rok 2023.
Jaka jest dziś pozycja rynkowa Państwa marki na tle lokalnych obiektów handlowych? Co Was wyróżnia i sprawia, że klienci chętnie Was odwiedzają?
Niezmiennie wyróżnikiem obiektu jest jego lokalny charakter oraz kompaktowość. Oferta handlowo-usługowa oraz strategia komunikacji sprawiają, że centrum jest wybierane nie tylko przez klientów z pierwszej strefy oddziaływania. Galeria Łódzka to obiekt „po sąsiedzku”. Konkurencja w dużej mierze skupia się na efekcie skali, a my stawiamy na relacje z klientami i ich potrzeby, stając się czymś na kształt butikowej galerii handlowej.
Jakie inicjatywy są podejmowane, aby poprawić doświadczenie zakupowe klientów Galerii Łódzkiej? Co aktualnie obejmuje strategia marketingowa obiektu?
Centra handlowe z założenia wykorzystują bardzo przybliżone narzędzia budowania doświadczeń zakupowych. Począwszy od przemyślanej infrastruktury, przez design po akcje wizerunkowe i promocyjne. Pytanie nie brzmi zatem jakie narzędzia są wykorzystywane, ale na ile wyróżniają się na tle działań konkurencji. Galeria Łódzka przeszła zdecydowany re-design wnętrz, zapewniając klientom przyjazne przestrzenie wypoczynkowe oraz nowoczesną strefę gastronomiczną. Wszystkie działania promocyjne uwzględniają „łódzki sentyment”, konsekwentnie budując wizerunek marki lokalnej. Nie boimy się też śmiałych rozwiązań i stawiamy na odważną komunikację. W 2024 roku będziemy kontynuować przyjętą strategię dialogu z rynkiem.
Które kanały dotarcia do konsumentów sprawdzają się dziś najbardziej i jak mierzycie Państwo efektywność podejmowanych przedsięwzięć?
Po wzroście zakupów online handel tradycyjny musiał zredefiniować m.in. sposób komunikacji z klientami. Odpowiedzią było poszerzenie działań w sieci, głównie w mediach społecznościowych. Dialog z klientem, przemyślane kampanie reklamowe z jasno określonymi celami, unikatowy content sprawiają, że oferta naszego centrum handlowego jest dobrze znana łodzianom i łatwo identyfikowalna. Wyróżnikiem są np. relacje z udziałem ambasadorek Galerii Łódzkiej czy też tworzenie kampanii tematycznych z wpisanym w nie lokalnym DNA. Tego typu działania mają na celu nie tylko pozycjonowanie obiektu, ale są też ciekawym kanałem reklamowym dla najemców. Na bieżąco monitorujemy wyniki poszczególnych kampanii, modyfikując je w taki sposób, aby zawsze osiągać założone cele.
Centra i galerie handlowe kładą coraz większy nacisk na obszar ESG, przy czym zaangażowanie społeczne wydaje się odgrywać szczególną rolę w tym aspekcie. Jak to wygląda w przypadku Galerii Łódzkiej? W jaki sposób Państwa obiekt angażuje lokalną społeczność i buduje świadomość klientów w tym obszarze?
Ten rodzaj zarządzania uwzględnia zarówno aspekty społeczne, środowiskowe, jak i korporacyjne. Centra handlowe również podejmują działania w tym kierunku, np. wdrażając rozwiązania wpływające na zmniejszenie poboru energii elektrycznej czy recycling. Poza odpowiedzialnością wobec środowiska pozostaje jeszcze odpowiedzialność społeczna, czyli oddziaływanie na najbliższe otoczenie. W ramach działań CSR prowadzimy wystawy edukacyjne, warsztaty, akcje prozdrowotne. Współpracujemy z regionalnymi organizacjami i urzędami. Tylko aktywność na tym polu gwarantuje skuteczność. Zmienia się też funkcja obiektów handlowych. Często, poprzez prowadzone aktywności, przejmują one rolę ośrodków kulturalnych czy edukacyjnych. To bardzo nieoczywisty, ale ciekawy proces.
Jakie praktyki w zakresie zarządzania obiektem stosowane są w kontekście podnoszenia efektywności energetycznej, recyklingu czy korzystania z odnawialnych źródeł energii?
Systematycznie wymieniamy w centrum oświetlenie na LED, zarówno w przestrzeni pasażu handlowego, jak i na pozostałych powierzchniach wspólnych. Instalujemy wyłączniki czasowe na korytarzach i w klatkach schodowych dostępnych dla służb technicznych i najemców. Poprzez oprogramowanie BMS sterujemy „na żywo” centralami wentylacyjnymi na podstawie zapotrzebowania na świeże powietrze i parametry temperatury wewnątrz i na zewnątrz obiektu. A w przypadku schodów ruchomych montujemy system START/STOP, powodujący zatrzymanie się urządzeń w przypadku, w którym nie są używane przez klientów. To kilka przykładów naszych działań realizowanych na bieżąco.
Jak mogłaby Pani zdefiniować współczesne pojęcie odpowiedzialnego i efektywnego zarządzania centrum handlowym, szczególnie w kontekście zmieniających się trendów rynkowych i preferencji konsumenckich?
Zarządzanie obiektem handlowym, poza stałymi elementami tj.: aktywowanie sprzedaży, płynność procesów komercjalizacji, utrzymywanie określonego poziomu odwiedzalności, czy działań w obrębie infrastruktury obiektu, wymaga też przemyślanej strategii marketingowej. Sprzedaż online redefiniowała handel stacjonarny. Obiekty handlowe odrobiły lekcję, wykorzystując i uwypuklając ich mocne strony. Współcześnie, zarządzanie obiektem handlowym, w dużej mierze polega na dynamicznym odpowiadaniu na potrzeby klientów. Centra handlowe zapewniają przyjazne otoczenie zakupowe, często odpowiadając na bardzo konkretne oczekiwania odwiedzających, np. godziny ciszy. Multifunkcyjność, czyli wkomponowanie w przestrzeń komercyjną stref o zróżnicowanych funkcjach, np. wypoczynkowych czy biznesowych sprawia, że klienci przebywają w obiektach dłużej i chętniej. Zatem efektywne zarządzanie oznacza dynamiczne reagowanie na potrzeby klientów i ich zmieniające się preferencje. Ważne jest jedno – zmiana musi być przemyślana, spójna z przestrzenią handlową i klientem. Modyfikacja podyktowana wyłącznie pogonią za trendem nigdy się nie sprawdzi.
Jakie cele stawiacie sobie Państwo na rok 2024 i kolejne lata?
W obliczu inflacji oraz dynamicznego wzrostu usług, surowców i płacy minimalnej naszym celem jest zarządzanie obiektem w sposób odpowiedzialny i partnerski poprzez dalszą redukcję kosztów, ale przy utrzymaniu wysokiej jakości zarządzania. Ponadto analogicznie do ubiegłego roku skupiamy się na rozwoju znaczenia społecznej odpowiedzialności naszej branży, czyli ESG z naciskiem na „S”. Mamy również plany powiększenia portfolio najemców Galerii Łódzkiej o duży format najemcy z branży modowej.
Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.