Obecnie, w związku z coraz większym
nasyceniem powierzchnią handlową, inwestorzy poszukują nowych koncepcji w
budowie centrów handlowych. Na rynku istnieją luki, które próbują
wypełnić deweloperzy. W ostatnich latach coraz popularniejszym formatem
stały się centra handlowe typu convenience. O korzyściach płynących dla najemców oraz aktualnej sytuacji na rynku tego formatu handlowego opowiada Edyta Szmajda, analityk Działu Badań Rynku w Polish Properties Sp. z o.o.
Szczególne zainteresowanie centrami handlowymi typu convenience było widoczne w 2011 roku, kiedy powstało kilka obiektów tego formatu m.in. Dekada w Skierniewicach, Myślenicach i Sieradzu, Centrum Zakupów w Ząbkach i Zgierzu oraz Street Mall Vis a Vis w Radomiu. Liczba planowanych centrów wskazuje na dalszy, intensywny rozwój tego typu nieruchomości. Obecnie bardzo aktywnym inwestorem na rynku convenience shopping centres jest Dekada Realty, który planuje dalszą ekspansję m.in. w Żyrardowie, Olsztynie, Nowym Targu czy Grójcu.
Zdecydowaną zaletą centrów handlowych typu convenience jest ich stosunkowo mały format (dominuje powierzchnia poniżej 5 tys. mkw.) i lokalizacja w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych, gdzie można zrobić szybkie zakupy zaspokajając codzienne potrzeby. Ponadto sprzyjająca jest również formuła parterowych obiektów, w których do każdego lokalu istnieje oddzielne wyjście z zewnątrz. Dzięki temu są one dobrze wyeksponowane i łatwo dostępne dla klientów. Convenience shopping centres są obiektami dostosowanymi do mniejszych miejscowości lub dzielnic dużych miast. Większość z nich powstaje w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.
Najemcy chętnie wchodzą do tego rodzaju obiektów ze względu na dobrą lokalizację, wysoki standard oraz niższe czynsze niż w typowych centrach handlowych w dużych miastach. Tego typu obiekty zapewniają przedsiębiorcom mniejsze ryzyko. Centra handlowe typu convenience są dobrym rozwiązaniem zarówno dla najemców, którzy poszukują lokali w mniejszych miastach, jak także dla deweloperów, którzy obawiają się budowania w mniejszych miastach dużych centrów handlowych.
Cechą charakterystyczną centrów convenience jest skupienie mniejszych najemców wokół dużego operatora spożywczego (którego powierzchnia przeważnie zajmuje ponad 30% powierzchni całego obiektu), przeważnie jest nim Tesco bądź Biedronka. Wśród pozostałych najemców powinny dominować sklepy i lokale usługowe służące zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkańców osiedli jak np.: piekarnia, apteka, drogeria, salon prasowy, kwiaciarnia czy pralnia. Jednak w rzeczywistości wśród najemców można również znaleźć sklepy obuwnicze jak: CCC czy Deichmann oraz sieciowe sklepy odzieżowe jak: H&M czy C&A, które tak naprawdę nie spełniają codziennych potrzeb mieszkańców. Wynika to z faktu, iż w Polsce rynek nadal kształtuje się, podobnie jak nie sprecyzowana dotąd definicja centrów handlowych typu convenience.
Tagi: