Coraz więcej sklepów i centrów handlowych skłania się ku współpracy z portalami społecznościowymi. Dają one nowe możliwości, dynamicznie się rozwijają i w zaskakującym tempie przesyłają informacje do potencjalnych klientów i nie tylko. O nowych sposobach docierania do klientów opowiada Dorota Wojciechowska, PR & Marketing Director w Centrum Development & Investments Polska, która zajmuje się działaniami marketingowymi dla Domu Handlowego Renoma.
Media społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter coraz częściej wykorzystywane są do komunikacji i budowy relacji z klientami. Profil Renomy istnieje niecały rok i jest częścią strategii komunikacji zewnętrznej, która kładzie mocny nacisk na niestandardowe działania komunikacyjne takie jak: portale społecznościowe czy aplikacje multimedialne. Jako pierwsza i jak dotąd jedyna galeria handlowa w Polsce mamy na przykład swój qrcode.
Głównym zadaniem fanpage′u Renomy jest kreowanie pozytywnego wizerunku centrum oraz zapoznanie obecnych i potencjalnych klientów z aktualną oferta handlową. W komunikacji realizowanej przy pomocy tej platformy kładziemy duży nacisk na tworzenie relacji. Każdy nasz fan jest traktowany personalnie. Wsłuchujemy się w jego uwagi, komentarze, opinie zarówno te pozytywne jak i krytyczne. Stąd tak wysoki procent naszych aktywnych fanów, którzy chętnie dzielą się z nami swoimi poglądami. (wskaźnik aktywności na poziomie 15% ) Ich aktywność, co warto podkreślić, związana z naszą bieżącą działalnością, a nie konkursami czy nagrodami. Bardzo często największa popularnością cieszą się wpisy nie związane w bezpośredni sposób z ofertą handlową.
Staramy się również w nasze działania angażować najemców. Każdy nowy salon jest wcześniej zapowiadany na Facebooku; bardzo często w formie tematycznego tygodnia np.: tydzień z designem będzie zapowiadał najemcę oferującego asortyment wyposażenia wnętrz, tydzień pod znakiem „małej czarnej” zwiastował pojawienie się nowej kawiarni itp.
Podstawową zasadą w prowadzeniu Facebooka jest u nas natychmiastowe reagowanie na wszelkie zapytania, jakie pojawiają się na „tablicy”. Zależy nam, aby każdy kto jest członkiem naszej „Facebookowej społeczności” wiedział, że jest dla nas ważny, że jego opinie brane są pod uwagę. Przez cały czas podtrzymujemy z naszymi fanami dialog. Inicjujemy dyskusje na różne tematy; zarówno te poważne jak i te „z przymrużeniem oka”. Do prowadzenia profilu jest dedykowana więc konkretna osoba, która czuwa nad spójnością komunikacji.
W przypadku Renomy, profil Facebookowy jest główną platformą komunikacji, strona internetowa jest jedynie jego wsparciem. Profil daje nam o więcej możliwości; jest bardziej „interaktywny” i wiadomości na nim zamieszczone w bardzo szybkim tempie docierają do naszej grupy docelowej.
Największą aktywność fanów obserwujemy w tygodniu, w godzinach po południowych. W weekendy natomiast, głównie w godzinach przed południowych. Aktywność też zależna jest od tego, co aktualnie dzieje się w centrum. Naszym celem nie jest bowiem tworzenie wirtualnego świata i „przetrzymywanie” fanów na Facebooku. Naszym celem jest skłonienie ich do odwiedzenia centrum. Tylko wtedy portale społecznościowe mogą stać się dobrym narzędziem marketingowym.
Wg wielu badań przyszłość oraz rozwój zarówno małych jak i dużych firm z najróżniejszych obszarów biznesu będzie koncentrowała się wokół social mediów. Wraz z zainteresowaniem spodziewamy się też wzrostu konkurencyjności. My na pewno będziemy rozwijać naszą działalność w tym obszarze. W obecnej chwili jesteśmy zarówno na Facebooku, Twitterze jak i Blipie. Wchodzimy w różnego rodzaju mobilne aplikacje. Naszą zasadą jest: być tam, gdzie jeszcze nie ma innych.
Funkcjonowanie fanpage′u jest wpisane w całokształt działań marketingowych. Jest elementem strategii, która realizowana jest w oparciu o aktualne potrzeby centrum handlowego. Przed social media stawiamy realne oczekiwania, stąd raczej nie ma miejsca na rozczarowania.
Tagi: