Galeria Panorama to jeden z najstarszych obiektów handlowych działających w Poznaniu. Aby sprostać wymaganiom rynku oraz klientów, dwa miesiące temu zakończyła się przebudowa centrum. Dwa miesiące po ukończeniu inwestycji wskaźniki odwiedzalności wzrosły, a niektórzy najemcy nie kryją zaskoczenia ze swoich również wzrastających danych sprzedażowych. O szczegółach opowiedziała Dorota Suchodolska, dyrektor operacyjny ds. zarządzania nieruchomościami.
Jakie czynniki zadecydowały o podjęciu decyzji o rozbudowie Galerii Panorama?
Galeria Panorama jest jedną z najdłużej działających galerii handlowych nie tylko w Poznaniu, lecz także w całej Polsce. Długa i ciekawa historia centrum w dużej mierze odzwierciedla przemiany, jakie zachodziły w naszym kraju od momentu powstania gospodarki wolnorynkowej. Obok znanych, międzynarodowych najemców sieciowych wciąż są z nami drobni przedsiębiorcy, którzy kilkanaście lat temu otwierali tutaj swoje pierwsze biznesy. Oferta handlowa Panoramy zmieniała się przez te lata, lecz nie do końca szło to w parze ze zmianami wizerunkowymi. Konieczna była szeroko zakrojona modernizacja centrum, która unowocześniłaby jego wnętrze, fasadę i komunikację z klientami. Układ handlowy Panoramy również wymagał zmian. Do tej pory dostosowany do mniejszych, bardziej lokalnych najemców, potrzebował rekonfiguracji i dostosowania do wymagań większych, międzynarodowych sieci detalicznych. Konieczne było także ożywienie pierwszego piętra i wprowadzenie tam nowych, wiodących marek. Choć Panorama służyła mieszkańcom Poznania bardzo długo, przeszła w tym czasie tylko kilka drobnych remontów. Zmiany były po prostu konieczne, aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku.
Od otwarcia galerii po rozbudowie minęło dwa miesiące. Jaki to był okres dla obiektu? Z jakimi opiniami ze strony klientów, jak i najemców spotkali się Państwo?
Wszystko, co wydarzyło się od otwarcia Galerii Panorama w nowej odsłonie, można sprowadzić do jednego słowa – sukces. W ciągu 2 dni imprez związanych z zakończeniem modernizacji progi naszego centrum przekroczyło ponad 30 tysięcy klientów. Od tego momentu wskaźniki odwiedzalności systematycznie rosną, a największym powodem do radości jest dla nas znaczny wzrost zainteresowania ofertą pierwszego piętra, które odwiedza teraz średnio o 26% klientów więcej, niż miało to miejsce przed remontem. Oferta Panoramy wzmocniła się o takie nowe marki jak Jysk i Media Expert. Naszą dumą jest także drugi w Polsce klub fitness tylko dla kobiet pod szyldem Egurrola Fitness Club, do którego zapisy przekraczają wszelkie wcześniejsze założenia. Panorama zaprasza nowoczesną komunikacją wizualną, wita odnowionymi pasażami i przyciąga zdecydowanie niepowtarzalną ofertą.
Czy z perspektywy czasu mogą Państwo powiedzieć, iż inwestycja była przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”?
Tak, można powiedzieć, że modernizacja była „strzałem w dziesiątkę”
Co było dla Państwa największym wyzwaniem podczas realizacji inwestycji?
Jak już wcześniej wspomniałam, Galeria Panorama jest jednym z najdłużej działających tego typu obiektów handlowych w Polsce. W czasach, kiedy tworzono jej pierwsze elementy konstrukcyjne (wcześniej obiekt służył prawdopodobnie do celów produkcyjnych), obowiązywały inne przepisy budowlane. W trakcie remontu odkrywaliśmy różne zaskakujące rozwiązania techniczne, które wymagały interwencji, co czasami powodowało przesunięcia w ustalonym grafiku. Niemniej jednak wszystkie prace zostały wykonane sprawnie i na tyle szybko, że zdążyliśmy przed ustalonym na początku końcowym terminem.
Wiele uwagi i wysiłku wkładaliśmy w relacje z najemcami. Informowaliśmy ich na bieżąco o postępach prac i kolejnych nadchodzących etapach. Co 2 miesiące przygotowywaliśmy dla nich specjalny newsletter, który podsumowywał wszystkie wprowadzone zmiany. Naszym priorytetem była również dobra komunikacja z klientami. Stworzyliśmy nawet maskotkę rozbudowy – inżyniera Góreckiego, który na plakatach i bilbordach informował o toczących się pracach. Wszystkie te działania dały efekt w postaci niezakłóconego funkcjonowania obiektu, ponieważ należy podkreślić, że przez cały ten czas Panorama była otwarta dla klientów. Zarówno oni, jak i najemcy wykazali zrozumienie i wspierali nasze działania. Dziś wszyscy z dumą cieszą się Panoramą w nowej odsłonie.
Czym zaskoczyła klientów, jak i najemców nowa, odmieniona Galeria Panorama?
Myślę, że wszystkim, zaczynając już od samego eventu re-otwarciowego, który został zorganizowany z takim rozmachem, jakiego żaden z naszych klientów chyba dotąd w Panoramie nie widział. Festiwal food trucków, koncert Margaret, pokaz laserowy, akcja charytatywna, w trakcie której przekazywaliśmy na cel społeczny znaczną sumę pieniędzy, i to klienci zdecydowali o przeznaczeniu tych środków, razem z nami wspierając lokalne fundacje non profit. Takie akcje marketingowe nigdy wcześniej w Panoramie nie były realizowane. Galeria weszła wtedy w nowy etap. Oferta centrum wzbogaciła się, nie tracąc równocześnie swojego przyjaznego, „podręcznego” charakteru. Dobrze znana Panorama zyskała blask nowoczesności. Myślę, że to są właśnie najważniejsze elementy zakończonej modernizacji.
Jak w liczbach przedstawia się modernizacja obiektu?
Remont Panoramy opierał się na modernizacji, nie na rozbudowie. Przeprowadzenie zmian w ofercie galerii było jednak możliwe dzięki rekonfiguracji istniejącej powierzchni handlowej. W wyniku tego procesu na pierwszym piętrze galerii powstało ponad 3000 m kw. nowej powierzchni najmu, a do grona najemców centrum dołączyły, wspomniane wcześniej, sklepy marek Jysk i Media Expert, a także TXT Market i Good Day Market. Galeria Panorama od lat słynęła w Poznaniu z innej, nietuzinkowej oferty. Do grona naszych najemców należy popularna w Polsce i na świecie klinika rehabilitacji urazów ortopedycznych Rehasport, która dzięki modernizacji mogła otworzyć także specjalistyczny sklep. Na oryginalną ofertę centrum składa się również wspomniany już wcześniej klub fitness tylko dla kobiet o nazwie Egurrola Fitness Club, którego współzałożycielem jest znanych choreograf, tancerz i juror takich programów jak You Can Dance czy Mam Talent – Agustin Egurrola.
Czym charakteryzuje się tenant mix Galerii Panorama?
Przede wszystkim różnorodnością. Panorama jest domem dla wielu różnych marek, których po prostu nie można spotkać w żadnym innym centrum handlowym. Myślę, że takie podejście do procesu komercjalizacji zapewniło nam długoletnią obecność na poznańskim rynku. W czasach, kiedy oferta galerii handlowych niemalże pokrywa się, dywersyfikacja jest kluczem do sukcesu. Jesteśmy otwarci na ciekawe pomysły, na biznes i specjalistyczne rozwiązania. Klinika rehabilitacji, niepowtarzalny klub fitness, specjalistyczne centrum nurkowe w Panoramie współgrają z dobrze znanymi markami sieciowymi. To cecha charakterystyczna mixu najemców Galerii Panorama.
Jakie innowacyjne rozwiązania w centrum udało się wdrożyć po rozbudowie?
Jeśli weźmiemy pod uwagę czasy, w jakich Panorama została wybudowana, to całość modernizacji można uznać za przedsięwzięcie po prostu innowacyjne. Był to na prawdę poważnym projekt, który wymagał zastosowania technologii budowlanych umożliwiających prowadzenie prac w normalnie funkcjonującym obiekcie. Wielkim wyzwaniem były wszelkie prace realizowane w obrębie dachu. Istotnym elementem modernizacji było doświetlenie pasaży naturalnym światłem, co wiązało się z zaprojektowaniem zupełnie nowej części dachu i wmontowaniu w niej świetlików. Dodatkowo, ramach remontu pokrycie dachu zostało w całości wymienione, na takie, które spełnia najnowsze wymagania i oparte jest na obecnie obowiązujących najnowocześniejszych technologiach. Zainstalowano także nowe ruchome schody, tworząc nowy trakt komunikacyjny. Zmieniono oświetlenie wewnątrz galerii montując energooszczędne ledy. Uzupełnieniem całości było natomiast zaprojektowanie i wprowadzenie, nowoczesnego systemu identyfikacji wizualnej i informacyjnej, opartej na technologii cyfrowej.
W jaki sposób klienci mogą spędzić wolny czas w galerii? Czy po rozbudowie zmienił się również kalendarz marketingowy obiektu? Jeżeli tak to w jaki sposób?
Panorama nie zmieniła swojej podstawowej funkcji, nadal jest to nadal obiekt typu „convinience”, który ma służyć klientom do wygodnych i szybkich zakupów. Nie posiada kina i części rozrywkowej, ale dysponuje placem zabaw dla dzieci, nowoczesnym klubem fitness i urozmaiconą oferta kulinarną. Jednak dla klientów, którzy zdecydują się spędzić wolny czas w naszym centrum handlowym, mamy ciekawą ofertę marketingową. Dysponując przestrzenią wokół Panoramy organizujemy interesujące wydarzenia, takie jak weekendy rowerowe, weekendy miłośników ogrodów, atrakcje dla dzieci i wiele innych. Nadal zamierzamy kontynuować kalendarz tych wydarzeń, bo pomimo przebudowy byliśmy bardzo konsekwentni w naszych działaniach.
Czym zaskoczą Państwo jeszcze swoich klientów w ostatnim Q 2015 roku?
Tradycyjnie już w okresie świątecznym nasi klienci mogą liczyć na prezenty od Panoramy, będą to tak jak w zeszłym roku pachnące drzewka, świąteczne choinki! Zaskoczymy ich też piękną dekoracją, której głównym elementem będzie przyozdobiona kilkumetrowa choinka, a atmosferę świąt podkreślą kolędy z całego świata.
Jakie plany mają Państwo na kolejny, 2016 rok?
Na przyszły rok szykujemy dla klientów kilka dużych niespodzianek, kolejne nietuzinkowe promocje z atrakcyjnymi nagrodami oraz show rodem z amerykańskiej telewizji, ale o tym sza… to na razie tajemnica.