W grudniu br. mija 6 lat od otwarcia Parku Handlowego Młyn. Jaki to był czas dla obiektu?
Park Handlowy Młyn był naszym pierwszym projektem w Polsce. Został otwarty 6 grudnia 2008. Można śmiało powiedzieć, że byliśmy pionierami jeśli chodzi o parki handlowe na terenie Polski.
Jakie cechy wyróżniają Park Handlowy Młyn na tle innych tego typu obiektów?
Tym, co wyróżnia parki handlowe od innych konceptów handlowych to bardzo dobra lokalizacja, w pobliżu już istniejących obiektów handlowych i komplementarna do nich oferta komercyjna. W parkach handlowych nie ma części wspólnych, wejścia do poszczególnych sklepów są bezpośrednio z parkingu. Kluczowym atutem obiektów typu retail park jest „wygoda” - zarówno dla klientów, jak i najemców. Dla klientów, bo nie muszą przemierzać długich pasaży w poszukiwaniu interesującego ich sklepu – mogą zaparkować samochód tuż przed wejściem i udać się na zakupy. Jest to bardzo praktyczne, szczególnie w przypadku większych i cięższych sprawunków. Brak części wspólnych w obiekcie ma także bardzo duże znaczenie dla najemców, gdyż opłaty eksploatacyjne są zdecydowanie niższe. To z kolei pozwala najemcom osiągać lepsze wyniki finansowe.
Jak w takim razie kształtują się przychody najemców Parku Handlowego Młyn?
Także obroty naszych najemców sukcesywnie, z roku na rok są coraz wyższe. W tym roku, na koniec 3 kwartału zanotowaliśmy ok. 13% wzrost w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym. Zadowoleni są więc wszyscy.
Czym charakteryzuje się tenant mix Parku Handlowego Młyn?
Tenant mix w PH Młyn charakteryzuje kompleksowość i różnorodność. W naszym parku handlowym znajduje się 9 sklepów: Piotr i Paweł, TKMaxx, Media Expert, Sportsdirect.com, Smyk, Super-Pharm, Deichmann, Kakadu i Komfort.
W jaki sposób dobierają Państwo najemców?
Postawiliśmy na marki znane, lubiane i oferujące klientom szeroki asortyment. Każdy może więc tutaj znaleźć coś dla siebie – od ubrań i dodatków, przez kosmetyki, artykuły żywnościowe, po elementy wykończenia wnętrz i artykuły dla dzieci. Popularność naszego obiektu wśród kupujących została potwierdzona badaniami, które przeprowadziliśmy w sierpniu tego roku na terenie parku handlowego: niemalże 90% przebadanych klientów zamierza tu nadal robić zakupy. Prawie 85% twierdzi, że PH Młyn znacząco wyróżnia się na tle konkurencji, m.in. różnorodnością oferty sklepów, wejściem do sklepów bezpośrednio z parkingu i optymalnym doborem unikalnych marek w jednym miejscu. Wyniki badań cieszą nas niesamowicie i pokazują, że nasz dobór marek okazał się strzałem w dziesiątkę.
Jak Państwa zdaniem rynek centrów i galerii handlowych zmieniał się na przestrzeni ostatnich 5 lat i w którym kierunku podąża?
W ciągu ostatnich lat powstało wiele parków handlowych w większych i mniejszych miastach w Polsce. Pokazuje to sukces formatu którego byliśmy pionierami. Rynek nie jest jednak przesycony i w dalszym ciągu jest potencjał rozwoju parków handlowych, zarówno w większych, jak i mniejszych miastach w Polsce. Sytuacja jest wiec odmienna, niż w przypadku centrów handlowych – tutaj większość starszych obiektów poddawana jest rozbudowie i rekomercjalizacji, a na nowe obiekty powoli brakuje miejsca. Co nie oznacza, że zmiany nie dotyczą parków handlowych. Kiedyś ten format był rzadko wybierany przez marki modowe, mix najemców składał się głównie z firm z segmentu DIY, wykończenia wnętrz i spożywczego. Dzisiaj, firmy z ofertą odzieżową równie chętnie wybierają na swoją lokalizację parki handlowe. Świetnym przykładem jest np. właśnie TKMaxx czy Smyk w naszym Młynie we Wrocławiu.
Jaka strategia marketingowa/PR/filozofia zarządzania/elementy działalności centrum pozwalają na wyróżnienie Państwa galerii na tle lokalnej konkurencji?
Jako właściciel i zarządca, w przypadku każdego z naszych obiektów handlowych, stawiamy na najwyższą jakość zarządzania opartą na zaufaniu oraz ciągłość współpracy. To podstawa. Nasi najemcy to widzą i doceniają i dzięki temu chcą zostawać z nami na dłużej, czego dowodem jest przedłużenie większości umów w PH Młyn w zeszłym roku na kolejne pięć lub dziesięć lat. Strategia marketingowa i komunikacyjna każdego dobrego zarządcy musi być bardzo dobrze zaplanowana, a przede wszystkim w pełni dostosowana do specyfiki projektu – inna w przypadku centrum, inna dla parku handlowego. Pokażę to na przykładzie projektów z naszego portfolio. Nasz ostatni projekt to Europa Centralna w Gliwicach. Jest to centrum handlowe nowej generacji, miejsce spotkań, dla rodzin – dlatego tutaj nasza strategia marketingowa ukierunkowana jest na unikatową ofertę wydarzeń sportowych, kulturowych, rozrywkowych i charytatywnych. Jeśli natomiast chodzi o park handlowy, strategia marketingowa jest odmienna. Parki handlowe, jak PH Młyn, to mniejsze obiekty, bez części wspólnych. Ilość najemców jest tu zdecydowanie mniejsza, są to rozpoznawalne i popularne marki, stąd też strategia marketingowa nie musi być rozbudowana. Dbamy o to, aby informacje o nowych kolekcjach i promocjach znajdowała się na naszej stronie internetowej tak, aby nasi klienci byli zawsze na bieżąco z najlepszymi ofertami. Korzystamy też z tradycyjnych kanałów komunikacji – prasy, radia i outdooru.
Jakie innowacyjne działania, w ciągu ostatnich 6 lat działalności centrum udało się wdrożyć?
Formuła parku handlowego różni się od formuły centrum handlowego. Nie jesteśmy centrum handlowym, więc nie ma u nas oferty eventowej, rozrywkowej i nowinek technologicznych dla klientów. Niewielka ilość sklepów, do tego znanych i popularnych marek w obiekcie typu retail park gwarantuje, że klienci doskonale znają zarówno dany obiekt, jak i mieszczące się w nim sklepy i nie potrzebują do tego np. najnowszych aplikacji na telefony. Oczywiście, najemcy często wdrażają własne innowacje w skali ogólnopolskiej, które są także wykorzystywane w Parku Handlowym Młyn. Można śmiało powiedzieć, że w przypadku małych obiektów handlowych, jak PH Młyn, odpowiednio wybrana lokalizacja, wyselekcjonowani najemcy oferujący klientom kompleksowy asortyment w połączeniu z najwyższej jakości zarządzeniem i komunikacją z najemcami są gwarantem sukcesu.
Jakie plany mają Państwo na kolejny rok?
Planujemy realizację podobnych do PH Młyn projektów w kilku wybranych miastach w Polsce. Potencjał rozwoju tego typu obiektów w Polsce jest ogromny, a mając doświadczenie w zarządzaniu parkami handlowymi, zamierzamy tę szansę wykorzystać.
Tagi: