Obiekty handlowe typu convenience pojawiły się wraz z rosnącym zapotrzebowaniem klientów na nowoczesną powierzchnię handlową. W Polsce przeciętne wynagrodzenie miesięczne brutto (wg. GUS) wzrasta co roku o ok. 3 – 5 %. Od roku 2002 do 2010 wzrosło o 50 %, co znaczy, że zarabiamy coraz więcej. Jednocześnie rośnie również sprzedaż detaliczna i dla przykładu w roku 2011 wzrosła o 11,60 %, w stosunku do roku poprzedniego. Takie dane mówią bardzo dużo o sile nabywczej Polaków i są bogatym źródłem informacji dla inwestorów z sektora nieruchomości komercyjnych.
Polacy lubią kupować i na codzienne zakupy wydają coraz więcej. Wraz z pojawieniem się centrów i galerii handlowych wzrosły wymagania klientów co do jakości oraz sposobu sprzedaży. Nie bez znaczenia jest również klimat z jakim mamy do czynienia na co dzień. Letnie upały oraz zimowe zamiecie śnieżne każdemu utrudniają zrobienie zakupów. Dlatego w wielu miejscach Polski pojawiają się centra codziennych zakupów (tak zwane convenience shopping centre), gdzie pod krytym dachem można szybko znaleźć produkty pierwszej potrzeby.
Ich niewątpliwą zaletą jest dostępność, ponieważ powstają w gęsto zaludnionych obszarach miejskich, np. na osiedlach mieszkaniowych. Dodatkowo takie obiekty gwarantują miejsca parkingowe - są więc wygodnym rozwiązaniem dla osób, które dokonują dużych zakupów lub na co dzień używają samochodu. Innym wygodnym rozwiązaniem architektonicznym takich miejsc jest wejście z poziomu ulicy czy parkingu. Nie trzeba więc szukać podziemnych przejść, schodów czy wind, które doprowadzą nas do środka galerii. Dzięki temu klienci niewątpliwie oszczędzają czas, który musieliby spożytkować na zarobienie zakupów w dużych centrach handlowych.
Centra handlowe typu convenience służą dokonaniu szybkich codziennych zakupów, dlatego w takich obiektach kluczowe znaczenie ma operator spożywczy. W małych miejscowościach może to być dyskont spożywczy czy też supermarket. W miastach dużych czy średnich, gdzie siła nabywcza jest wyższa, a konkurencja silniejsza operator spożywczy dobierany jest bardzo starannie, tak by odpowiadał potrzebom grupy docelowej klientów obiektu. Jak wielka jest skala obiektów typu convienience shopping center świadczy fakt, że operatorzy spożywczy stworzyli formaty małych sklepów po to, by dopasować się do skali projektów. Wśród najemców takich projektów znajdują się sklepy specjalistyczne np. regionalne masarnie, piekarnie, cukiernie. Bardzo często pojawiają się również apteki, drogerie, oddziały banków czy biura podróży. Nierzadko także najemcy z branży modowej czy obuwniczej chętnie otwierają swoje salony.
Jeszcze kilka lat temu, kiedy format convenience powstawał na polskim rynku, komercjalizacja takiego obiektu nie była łatwa. Sieci handlowe preferowały wówczas większe miasta oraz duże centra handlowe. Z biegiem czasu, kiedy okazało się, że sklepy w takich miejscach przynoszą oczekiwane zyski, najemcy chętniej podejmują rozmowy. Ryzyko dywersyfikują dzięki franczyzom. Małe lokalne obiekty są także szansą dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają działalność handlową, ponieważ dają możliwość pokazania się w otoczeniu nowoczesnego handlu. Niewątpliwie ryzyko finansowe związane z prowadzeniem biznesu jest mniejsze, ponieważ czynsze najmu są niższe niż w dużych centrach handlowych. Również umowa najmu jest mniej rygorystyczna np. czas najmu może być krótszy, a wcześniejsze rozwiązanie umowy wiąże się z mniejszymi karami. Łatwiej także rozmawiać z właścicielem czy zarządca budynku kiedy jest się jednym z 10, a nie jednym ze 100 najemców.
Obiektów typu convenience będzie przybywać w miastach, gdzie nasycenie rynku nowoczesną powierzchnią handlową (centrami handlowymi) będzie rosło. Siłą rzeczy brak będzie miejsca na duże galerie, a rosnąca sprzedaż detaliczna oraz „wygodnictwo” klientów sprawi, że będą chcieli robić szybkie wygodne zakupy blisko miejsca zamieszkania. Z drugiej strony na mapie Polski małe lokalne obiekty handlowe pojawiają się coraz częściej w mniejszych miastach, gdzie do tej pory brak było nowoczesnej powierzchni handlowej. W takich przypadkach obiekty typu convenience są alternatywą dla klientów, którzy dokonywali zakupów u lokalnych operatorów lub w większych aglomeracjach. Na takich rynkach dużą rolę odgrywają najemcy dyskontowi oraz operatorzy lokalni, którzy rozumieją potrzebę stworzenia komfortowego miejsca handlu. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że obroty marek z sektora dyskontów w Polsce osiągają 22% obrotów całego handlu.
Tagi: