Diana Paszkowska, Centro: W samym tylko 2012 roku otworzyliśmy 45 nowych sklepów

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-06-29 | 08:00
Już od 2 lat na polskim rynku klienci mogą korzystać z oferty Centro. Wprowadzenie nowej marki na rynek oraz stworzenie odpowiedniego wizerunku wymaga jednak ciężkiej pracy. O podsumowaniu działań podjętych przez Centro oraz planach ekspansji na kolejne rynki mówi Diana Paszkowska, commercial director Centro CEE.

Jak mogą podsumować Państwo działalność marki Centro po pierwszych 2 latach na polskim rynku? 

Dwa pierwsze lata obecności na polskim rynku to dla nas przede wszystkim czas ciężkiej pracy związanej z otwarciami i organizacją pracy sklepów oraz intensywnej nauki. Udało się zrealizować najważniejszy cel, jakim było otwarcie 50 sklepów w ciągu 1,5 roku działalności, a dzięki temu trwale zadomowić się w świadomości Polaków. Cieszy nas, że Polacy zaakceptowali nietypowy dla nich koncept i design sklepu z obuwiem oraz oferowane przez nas kolekcje. Dwa lata pozwalają już na weryfikację pewnych działań i produktu oraz analizę potencjału otwartych (ale również planowanych) lokalizacji. Dlatego w kolejnych miesiącach skupiać będziemy się na optymalizacji oferowanego przez nas produktu i miejsc, w których produkt będzie dostępny.

Ile aktualnie sklepów liczy sieć Centro w Polsce?
Pod koniec pierwszej połowy 2013 roku w Polsce działa 57 sklepów Centro.
Jak wygląda ich rozmieszczenie na terenie Polski? 

Nasze sklepy zlokalizowane są na terenie całej Polski. W zasadzie trudno wskazać region, w którym jeszcze nas nie ma. Sukcesywnie rozwijamy naszą sieć handlową, w największych miastach mamy już po 3-4 sklepy, by sprostać zainteresowaniu klientów i być dla nich jak najbliżej. Szczególnie dobrze zostaliśmy przyjęci przez mieszkańców północno-wschodniej Polski, ale również w Łodzi czy Wrocławiu oraz na Śląsku.

Czy w planach są już następne otwarcia?
W drugiej połowie 2013 roku planujemy kolejne otwarcia, m.in. pod koniec sierpnia w Bydgoszczy. Do tej pory skupialiśmy się na centrach handlowych, teraz planujemy rozwijać również uliczną sieć sklepów. Stajemy się popularniejsi, nie musimy tłumaczyć już, co to za marka. Jesteśmy coraz bardziej liczącym się graczem na polskim rynku obuwniczym, od tego roku większą uwagę przywiązujemy do jakości otwieranych lokali a nie ilości. Dlatego w tej chwili zależy nam przede wszystkim na pojawieniu się w topowych warszawskich centrach handlowych. To nasz plan na następny rok.
Strategia uległa więc zmianie? 

Wprowadzając markę na polski rynek chcieliśmy przede wszystkim szybko osiągnąć efekt skali. Wiązało się to z otwarciem wielu sklepów w krótkim czasie. W samym tylko 2012 roku otworzyliśmy 45 nowych sklepów! Tak ogromna skala działania stała się działaniem marketingowym samym w sobie. Dodatkowo z racji wprowadzania kolekcji sygnowanej nazwiskiem Natalii Vodianovej ruszyliśmy z kampanią w prasie, radiu, outdoorze i internecie. 

Do kogo była głównie kierowana?

Centro to produkt skierowany przede wszystkim do młodych ludzi, którzy lubią bawić się modą, często zmieniają swój wizerunek, a zakupy robią nierzadko pod wpływem chwili, planując stylizację na jednorazowe wyjście. Można jednak zauważyć, że marka Centro robi się coraz popularniejsza wśród osób, które edukację zakończyły już jakiś czas temu. Zdecydowanie również widać, że klient Centro w Polsce i klient Centro w Rosji to nie ta sama osoba. W Polsce klienci są bardziej świadomi, mają znakomite rozeznanie rynku, znają najnowsze trendy, ale nie podążają ślepo za modą. Z najpopularniejszych trendów wybierają to, co najlepiej do nich pasuje i właśnie te rzeczy wykorzystują w swoich codziennych stylizacjach.
Jakie narzędzia marketingowe okazały się najbardziej efektywne?

W komunikacji marketingowej z klientem preferujemy tradycyjne rozwiązania takie, jak reklamę w prasie, radiu i internecie, ale także bardziej nowoczesne rozwiązania, jak social media. Nasza grupa docelowa to młodzi ludzie, więc staramy się reklamować w tych miejscach, które są dla nich najbardziej atrakcyjne. W XXI wieku jest to sieć i portale społecznościowe.

A co z konkurencją w Polsce?

Największe sieci obuwnicze działające na polskim rynku oferują nieco inny produkt niż Centro. Są to buty dla całej rodziny, wiele z nich to styl basic odpowiedni do noszenia każdego dnia: do pracy, szkoły czy popołudniowe spotkanie w kawiarni. W Centro takie podstawowe modele oczywiście też można znaleźć, natomiast znaczna część kolekcji to buty w żywych kolorach, z ciekawymi detalami, idealne na wieczorne wyjścia. I właśnie dlatego, że de facto oferujemy inny produkt, produkt dla innego klienta, działania konkurencji to dla nas tylko pewien punkt odniesienia. Oczywiście powiedzenie, że nie interesują nas poczynania innych, byłoby niezgodne z prawdą, chociażby ze względu na naszą politykę cenową, która zakłada bycie tańszym od konkurentów o min 10%. Natomiast większość naszych promocji czy akcji specjalnych wynika z zaplanowanego kalendarza promocji i profitów dla klienta, nie zaś z naśladownictwa innych marek obuwniczych.
Centro, poza Polską i Rosją działa jednak także na innych rynkach Europy.
Pod skrzydłami polskiego oddziału Centro znajduje się w tej chwili 57 sklepów zlokalizowanych na terenie Polski oraz 3 za północno-wschodnią granicą – 2 na Łotwie i jeden na Litwie. W kolejnych miesiącach planujemy dalszy rozwój w rejonie nadbałtyckim, ponieważ widać ogromne zainteresowanie naszą marką wśród mieszkańców tych państw, a sam rynek jest mniej nasycony niż rynek Polski.

Salony Centro na Litwie i Łotwie zostały otwarte w sierpniu i październiku 2012 r. Są Państwo z nich zadowoleni?
Wyniki, jakie od pierwszych miesięcy działalności osiągają salony na Litwie i Łotwie przerosły nasze najśmielsze oczekiwania! Sklepy te każdego miesiąca znacznie przekraczają przewidziane dla nich plany sprzedaży. Zdecydowanie wszystkie 3 sklepy należą do naszych topowych lokalizacji. Co ciekawe w przypadku sklepów na Litwie i Łotwie – nie ma znaczących różnic między weekendami i resztą tygodnia, każdego dnia sprzedaż oscyluje wokół podobnych wartości. To odróżnia je od sklepów w Polsce, które charakteryzują się większym zainteresowaniem klientów podczas weekendów. 

Czy klientów Centro czekają w tym roku jakieś zmiany? 

Ten rok operacyjnie jest już dla nas w zasadzie zamknięty. Kolekcja jesienno-zimowa jest już w drodze do Polski, została wyselekcjonowana na podstawie doświadczeń ubiegłorocznych i preferencji naszych klientów, działania marketingowe do końca roku są już zaplanowane.  Przyszły rok zapowiada się bardzo atrakcyjnie i pracowicie, ale o tym jeszcze nie będziemy za dużo opowiadać.

Może planują Państwo uruchomienie sprzedaży przez Internet? 

Aby sklep internetowy spełniał swoją rolę, niezbędne jest maksymalne współdziałanie wszelkich procesów w firmie oraz niezawodność tych procesów. W tej chwili jesteśmy w trakcie optymalizacji procesów logistycznych i zmian w systemach  informatycznych. Chcemy mieć pewność, że wszystko będzie działało jak należy zanim zaoferujemy taką możliwość zakupów klientom. 
Tagi:
Oceń artykuł:

Diana Paszkowska, Centro: W samym tylko 2012 roku otworzyliśmy 45 nowych sklepów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.