Dawid Prymas, Galeria Katowicka: Wyróżnia nas podejście do samej roli obiektu w przestrzeni publicznej

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-09-28 | 08:27
Galeria Katowicka w tym roku świętuje swoje drugie urodziny i choć obiekt cieszy się niesłabnącą popularnością nie tylko wśród mieszkańców miasta, ale również turystów już dziś przedstawiciele obiektu zdradzają plany na kolejne lata działalności. Pełni optymizmu po udanych ostatnich 12 miesiącach w ten sam sposób patrzą w przyszłość. O szczegółach opowiedział Dawid Prymas, dyrektor ds. marketingu i PR Galerii Katowickiej.


We wrześniu br. mija 2 lata od otwarcia Galerii Katowickiej. Jaki to był czas dla obiektu? Co Państwo uważają za największy sukces, a co za porażkę/ działanie, które nie przyniosło zamierzonych rezultatów? Jakie czynniki zadecydowały o pozytywnym/ negatywnym efekcie?
Rok 2015 dla galerii jest czasem bardzo dynamicznych zmian i rozwoju. Drugą rocznicę działalności Galerii Katowickiej zamykamy bardziej niż zadowalającymi wynikami obiektu. Pod koniec 2014 postawiliśmy sobie naprawdę ambitne cele, a dziś, cieszymy się z ich realizacji. 
Regularne comiesięczne dwucyfrowe wzrosty: odwiedzalności do 27% oraz sprzedaży do 24%, porównując wyniki poszczególnych miesięcy rok do roku – dają poczucie satysfakcji i sukcesu. Odwiedzalność galerii wzrosła do 1,2 mln osób miesięcznie. Jeszcze w zeszłym roku cieszyła nas dzienna odwiedzalność na poziomie 30 tyś. osób i więcej. Dziś gościmy 50 tyś. osób dziennie.
 
Po tym jak w grudniu 2014 Galeria Katowicka pokazała swój prawdziwy potencjał, generując 47% wzrost sprzedaży względem roku poprzedniego - wiedzieliśmy, że nasze wysokie oczekiwania są uzasadnione.
Na sukces Galerii Katowickiej składa się równocześnie kilka czynników: konsekwentna praca nad tenant mixem, wysoka aktywność marketingowa i ciągła optymalizacja wewnętrznych i zewnętrznych systemów komunikacji zarówno najemców jak i samego obiektu.
Czym charakteryzuje się tenant mix  Galerii Katowickiej? W jaki sposób dobierają Państwo najemców? Jaką z marek (polskich/ międzynarodowych) chcieliby Państwo mieć w ofercie centrum?
Różnorodność. To, to co wyróżnia Galerię Katowicką. Z racji szczególnej lokalizacji w samym centrum miasta, i będąc częścią największego hubu komunikacyjnego w regionie, - musimy mieć ofertę sklepów i punktów usługowych, które usatysfakcjonują bardzo różne profile Klientów i umożliwią im skuteczne zakupy oraz dobrze spędzony czas. Pamiętamy przy tym o szczególnej wrażliwości niektórych grup oraz ich wyjątkowych wymaganiach. Dlatego, w przeprowadzonych badaniach, nasi Klienci, bez względu na profil demograficzny, określali Galerię Katowicką jako centrum handlowe dla wszystkich, w tym właśnie dla nich, miejsce o szczególnej atmosferze, w którym przede wszystkim dobrze się czują i zawsze zrobią oczekiwane zakupy. I to jest chyba klucz do sukcesu obiektu komercyjnego. Tym właśnie kluczem kierujemy się tworząc programy tenant mix w Galerii Katowickiej.
Jak Państwa zdaniem rynek centrów i galerii handlowych zmieniał się na przestrzeni ostatnich 5 lat i w którym kierunku podąża?
Widać, że galerie handlowe przede wszystkim zmieniły sposób myślenia o swoich klientach. Wynika to przede wszystkim z rozwoju polskiego społeczeństwa, które stało się bardziej wymagające i bardziej świadome. Poza tym ogromny wzrost konkurencyjności wśród obiektów komercyjnych wymaga znacznie większego wysiłku, aby osiągać satysfakcjonujące wyniki. Dziś nikt nie można zatrzymać się w miejscu, bo to tak naprawdę dla obiektu oznacza cofanie się. Dlatego widać aktywność tego rynku, który dodatkowo musi mierzyć się z rosnącym w siłę e-commerce. Tu w Polsce jeszcze tego tak nie odczuwamy, ale np. na sąsiednim rynku niemieckim e-commerce stanowi znaczącą część wartości handlu detalicznego. Będzie więc coraz trudniej oceniać realne wyniki sprzedaży tradycyjnej. Sieci handlowe już teraz myślą w kategoriach omni-channel.
Jakie innowacyjne działania, w ciągu ostatnich 2 lat działalności centrum udało się wdrożyć? Z jakim rezultatem?
W zeszłym roku na 1. urodziny Galerii Katowickiej przeprowadziliśmy niestandardową prosprzedażową kampanię 1 Milion na 1. Urodziny. Innowacyjność jej polegała na tym, że aby podgrzewać atmosferę kampanii i oddziaływać bezpośrednio na motywację ludzką postanowiliśmy komunikować w czasie rzeczywistym aktualny stan budżetu do rozdania za odpowiednio wysokie zakupy. Robiliśmy to na ekranach i telebimach w całych Katowicach, w najważniejszych miastach Śląska oraz wewnątrz galerii i w pieszym centrum miasta. Cel był jeden: przyciągnąć nowych Klientów z odpowiednio zasobnym portfelem. Takich klientów nie interesują programy marketingowe oparte na losowości. Dlatego zaproponowaliśmy pewną ofertę. Robisz konkretne wysokie zakupy w Galerii Katowickiej? Będziesz mógł zrobić sobie prezent na nasze urodziny, bo staniesz od nas konkretny zwrot za zakupy jakich oczekiwaliśmy. Kusiliśmy naprawdę dużą kwotą, bo milion robi duże wrażenie, a jeszcze większe wrażenie robi obietnica, że wydamy ten milion w 10 dni i każdego dnia jesteś świadkiem jak te pieniądze wydajemy widząc spoty z budżetem praktycznie wszędzie. Zrezygnowaliśmy z wszelkich form zbędnej, dodatkowej animacji kampanii urodzinowej i przekierowaliśmy 100% budżetu w czysty pro-sprzedażowy mechanizm i silny sygnał skłaniający do wizyty i zakupów. W efekcie był szał zakupów jakiego oczekiwaliśmy i od tamtej pory zaczęły rosnąć wyniki galerii – w tym ważne dla nas użycie parkingów i obecność klienta zmotoryzowanego.
W jaki sposób klienci mogą spędzić wolny czas w galerii? Czy Państwa centrum kusi multifunkcjonalnością? Czym charakteryzują się eventy organizowane na terenie galerii?
Do tej pory klienci Galerii Katowickiej mogli korzystać z różnych eventów, głównie rodzinnych, często filmowych, wystaw, np. LEGO oraz oferty restauracyjno-gastronomicznej zlokalizowanej łącznie na 3 poziomach obiektu. Zimą tego roku przed Galerią Katowicką zbudowaliśmy wioskę narciarską z darmową dla klientów nauką jazdy na nartach i snowboardzie, a latem plażę, z infrastrukturą dla dzieci, sportową, muzyką na żywo, konkursami oraz treningami jogi czy cross fit. 
W Galerii Katowickiej znajduje się również Multikino z lożami VIP oraz pierwszą i jedyną w Polsce salą kinową Extreme, działającą w technologii Atmos, najbardziej innowacyjnej na świecie technologii odtwarzania dźwięku. Aby w ogóle powstała taka sala kinowa wymagania tego rozwiązania musiały zostać uwzględnione już na etapie budowlanym. Dzięki technologii Atmos widzowie Multikina w Galerii Katowickiej mogą doświadczać wizyt z niewiarygodnie realnym lub nad realnym wrażeniem. Na całym świecie do niedawna istniało jedynie 78 sal kinowych emitujących dźwięk w tak zaawansowany sposób.
Jednak od początku lipca możliwości spędzania wolnego czasu w Galerii Katowickiej diametralnie się zmieniła. Zainicjowaliśmy Projekt Wyższy Poziom, w ramach którego wspólnie z partnerami realizujemy na terenie galerii wydarzenia kulturalne, naukowe i artystyczne, dając klientom i mieszkańcom Śląska możliwość poznania i aktywnego uczestniczenia w najbardziej wartościowych przedsięwzięciach w regionie oraz stwarzając im możliwości rozwoju na wielu płaszczyznach. Tylko w ciągu wakacji zrealizowaliśmy blisko 100 różnych wydarzeń: warsztatów teatralnych i plastycznych, eksperymentów, wykładów, sesji relaksacyjnych, warsztatów z produkcji i aranżacji muzycznej, dni kariery, warsztatów dla prezenterów telewizyjnych i przyszłych dziennikarzy, wernisaży, wystaw międzynarodowych, pokazów i innych.
Eksperci Narodowego Centrum Kultury wybrali Projekt Wyższy Poziom Galerii Katowickiej do grona 20 najlepszych projektów kulturalnych w Polsce. Pierwszy raz w historii galeria handlowa zaprezentuje swoją realizację razem z 19 liderami kultury z całego kraju.  Najbardziej cieszy, że nie zgłaszaliśmy Projektu do żadnego konkursu, lecz został on wybrany przez Narodowe Centrum Kultury do grona najlepszych.
Projekt Wyższy Poziom został doceniony za swoją rolę w redefiniowaniu funkcji kultury w przestrzeni publicznej. Tworząc go zdecydowaliśmy się wykorzystać naszą centrotwórczą oraz potencjalnie kulturotwórczą funkcję społeczną.  Podobne zrozumienie nowych funkcji przestrzeni komercyjnych wykazały instytucje, które zdecydowały się wyjść poza swoje mury. W ramach projektu współpracujemy m.in. z: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Teatrem Śląskim, Teatrem Ateneum, Uniwersytetem Śląskim, Wyższą Szkołą Techniczną, Urzędem Miasta Katowice, Instytucją Kultury Miasto Ogrodów, Instytucją Filmową „Silesia Film”, Szkołą Aranżacji Muzycznej „Sekwencja”, Galerią Renesans, Galerią Negatyw, Akademią Sztuk Pięknych, Teatrem Trip, Teatrem „Bez Sceny”, Uniwersytetem Rozwoju, Akademią Rozwoju oraz wieloma innymi organizacjami, instytucjami i prywatnymi inicjatywami.
Aby jeszcze lepiej pokazać skalę przedsięwzięcia mogę powiedzieć, że już za 2 tygodnie w Galerii Katowickiej zostanie otwarta oficjalna scena Teatru Śląskiego „Scena w Galerii”, na której odbywać się będą premiery spektakli z sezonu 2015/2016. Niektóre z nich będą grane tylko na „Scenie w Galerii”. W Galerii Katowickiej będzie można również kupić bilety na spektakle różnych instytucji kultury. Przestrzenie Projektu Wyższy Poziom, stały się również studiem telewizyjnym, z którego co tydzień transmitowane będą dwa programy telewizyjne: TVP Katowice i TVS - poświęcone wydarzeniom artystycznym i kulturalnym na Śląsku. W Galerii Katowickiej odbywać też będą się regularne zajęcia szkoły teatralnej, koncerty, spotkania z aktorami, muzykami, reżyserami oraz zajęcia z aranżacji i produkcji muzycznej, nauki śpiewu, warsztaty projektowania mody, warsztaty operatorsko-filmowe i wiele, wiele innych aktywności bezpłatnie dostępnych dla klientów, mieszkańców Katowic i całego regionu.
Jaka strategia marketingowa/PR/filozofia zarządzania/elementy działalności centrum pozwalają na wyróżnienie Państwa galerii na tle lokalnej konkurencji?
Wyróżnia nas przede wszystkim podejście do samej roli obiektu w przestrzeni publicznej, o którym przed chwilą opowiadałem. Koncentrujemy się jednak na zrozumieniu potrzeb Klienta odwiedzającego Galerię. Staramy się w prosty sposób docierać do podstaw jego motywacji, wysyłając właściwe sygnały skłaniające do zakupów. Przede wszystkim staramy się działać innowacyjnie, ciągle poszukiwać nowych, lepszych dróg niż powielać dawniej sprawdzone wzorce, które przyjęły się w branży lub w określonych typach obiektów. Każdy dzień traktujemy jak wyzwanie, dzięki któremu być może będziemy mogli zmienić coś na lepsze. Galeria Katowicka jest nowoczesnym i młodym obiektem. Dlatego staramy się działać z adekwatną świeżością, co jak widać, docenia lokalny rynek.
Jakie plany mają Państwo na kolejny rok? Czym zaskoczą Państwo swoich klientów w II poł. 2015 roku?
Zaskoczymy rynek pierwszym w Polsce, a najpewniej również pierwszym w Europie, wdrożeniem aplikacji na smartphony, wykorzystującej technologię beacony w tak rozbudowany sposób. Na pewno na ten moment nigdzie nie wdrożono rozwiązania klasy Navishopper, które wygląda, działa i daje tak wiele wszystkim zainteresowanym stronom: najemcom, klientom obiektu oraz samej administracji galerii. Jest to zupełnie nowe podejście do tego typu rozwiązań czerpiące z różnych obszarów strategii marketingowych oraz nowych technologii. Nowa aplikacja zastąpi naszą dotychczasową, wcześniej nagradzaną przez branżę marketingową. Będzie platformą, która integruje programy marketingowe galerii i najemców, ułatwi zakupy i poruszanie po obiekcie, a przede wszystkim będzie bezpośrednio wpływać na sprzedaż w obiekcie i umożliwiać pełną analitykę skuteczności prowadzonych działań. Tyle mogę powiedzieć na ten moment. Na pewno będziemy zapraszać Państwa oraz media branżowe na oficjalną prezentację tego rozwiązania w akcji, zaraz po pełnej implementacji wszystkich funkcjonalności.

Tagi:
Oceń artykuł:

Dawid Prymas, Galeria Katowicka: Wyróżnia nas podejście do samej roli obiektu w przestrzeni publicznej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.