Czym zaskoczył nas świat handlu w 2018 roku w Polsce?

2019-01-09 | 09:00

Mijający rok przyniósł wiele istotnych zmian w branży retail. Kryzys niegdyś świetlanego biznesu, nowe koncepcje dla wielkopowierzchniowych sklepów, zmiany w nawykach konsumentów i wiele innych. Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group podaje TOP 10 najciekawszych wydarzeń w branży retail w 2018 r. 

1. Zakaz handlu w niedzielę 
Bez dwóch zdań, wprowadzenie zakazu handlu w niedziele było największym wydarzeniem 2018 roku, które wstrząsnęło branżą retail. Jakie są tego konsekwencje? Polacy z zakupów nie zrezygnowali – przenieśli się do internetu. W pierwszą niedzielę z zakazem handlu branża e-commerce odnotowała ponad dwukrotny wzrost sprzedaży. Czas pokazał, że obroty sklepów stacjonarnych nie przeniosły się na inne dni tygodnia i sklepom niezwykle trudno jest nadrobić te 2 dni wyłączone ze sprzedaży. 

2. Nowy koncept Ikea w Blue City
Korporacje coraz częściej decydują się otwierać sklepy w centrum miast, zamiast na obrzeżach, jak zrobiła to chociażby Ikea w Polsce i Austrii. W Wiedniu szwedzki gigant meblowy stworzył "rewolucyjny" sklep przy jednej z głównych arterii stolicy. Bardzo pozytywnie oceniam elastyczność Ikei. Bacznie obserwuje zachowania klientów, dzięki czemu potrafi lepiej odpowiadać na ich potrzeby. 

3. Przejęcie sklepów Piotra i Pawła przez Jeronimo Martins
Jeronimo Martins podjęło decyzję o przejęciu lokalizacji pięciu sklepów, w których znajdowały się wcześniej sklepy sieci Piotr i Paweł. Placówki pod szyldem Biedronki dołączyły do ponad 2830 sklepów z grupy portugalskiego przedsiębiorstwa. Zostały zachowane wybrane elementy sklepu, dzięki czemu klienci nowych Biedronek otrzymali, unikalne w skali całej Polski, możliwości zakupowe – oddzielne lady z mięsem i wędlinami, serami, a także wyrobami garmażeryjnymi. 

4. Bakalland idzie na sprzedaż
400-500 mln zł, na tyle szacowana jest wartość Grupy Bakalland, którą po ponad 4 latach zamierza sprzedać jej główny akcjonariusz – Fundusz Innova Capital. Teraz fundusz szuka kupca, a tak duży gracz do przejęcia to na rynku spożywczym rzadkość i spora atrakcja. Będę bacznie przyglądał się rozwojowi tej sytuacji. Zakończenie transakcji jest planowane na drugi kwartał 2019 r.

5. Rynek obuwniczy jakiego jeszcze nie było
Handel online kwitnie z wyjątkiem jednego segmentu – obuwniczego. Nadal 90% konsumentów ma obawy przed kupowaniem butów przez internet. Esize.me jest rewolucyjną usługą, która ma szansę to zmienić. Pozwala wykonać dokładny skan stopy, aby w oparciu o model 3D dobrać odpowiednie obuwie. Jest to kreatywne uzupełnienie tradycyjnej sprzedaży. Skaner 3D wspiera stacjonarną sprzedaż we wszystkich najnowszych punktach handlowych firmy. 

6. Podatek galeryjny
Wprowadzenie podatku od nieruchomości komercyjnych, to kolejny czynnik obok wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę, wpływający na rachunek ekonomiczny właścicieli galerii handlowych. Pojawiły się obawy czy charakter tego podatku nie zniechęci właścicieli nieruchomości do remontowania i inwestowania w nie, ponieważ każdy wzrost ich wartości rynkowej oznacza wyższy podatek. Jeśli takie będę konsekwencje, to również i konsumenci na własnej skórze odczują jego negatywne konsekwencje. 

7. Wzrost rynku marek własnych
Coraz więcej Polaków pozytywnie ocenia produkty z logo sieci. Już 30% uważa, że nie są one gorsze niż markowe i stawia sobie pytanie o zasadność przepłacania. W konsekwencji rynek marek własnych w Polsce rośnie najszybciej od lat. W połowie mijającego roku ich wartość sięgnęła 52 mld zł. To dobra wiadomość zarówno dla sieci handlowych, bo sprzedają więcej, ale także dla samych klientów, bo kupują taniej. 

8 Hybryda handlu online i offline 
Wśród zachowań konsumentów powstaje specyficzna symbioza świata offline i online, gdzie e-commerce napędza tradycyjny handel. Idealnym przykładem jest usługa click and collect, pozwalająca zamówić online, a odebrać zakupy w sklepie. Eliminując element dostawy, rozwiązanie to nie tylko skraca czas zakupów, ale także i koszty. Dużą zaletą tej usługi jest także bezpośredni kontakt ze sprzedawcą, dzięki któremu konsument może skontrolować jakość zamówionego towaru.

9. Wyższa minimalna stawka wynagrodzenia
Nowa najniższa krajowa pensja w przyszłym roku wyniesie 2250 zł. Biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2015 roku wynosiła 1750 zł jest to znacząca zmiana. Z kolei od stycznia 2019 z 13,70 do 14,70 zł miałaby też wzrosnąć minimalna stawka godzinowa dla pracujących na określonych umowach cywilnoprawnych. Wymaga to od handlu elastycznej postawy biznesu i odpowiedniego zaangażowania sił wsparcia sprzedaży. 

10. Nestea  znika z rynku
Z początkiem 2018 roku wygasła umowa, jaką Coca Cola miała podpisaną na produkcję Nestea. Jego miejsce na półkach w polskich sklepów zajął nowy napój herbaciany amerykańskiego giganta - Fuze Tea. Chociaż marka Fuze Tea nie była dotąd znana w Polsce, ale jest już obecna w 52 krajach. W takich państwach jak Brazylia, Meksyk, Ekwador, Izrael i Kazachstan jest liderem sprzedaży napojów herbacianych. Od 2018 roku wkroczyła na kolejne rynki w Europie i Azji. Z kolei licencję na sprzedaż marki Nestea przejęła firma Hoop Polska. W kwietniu jej właściciel - Kofola, poinformował w raporcie za 2017 rok o znacznym spadku sprzedaży w Polsce. To kolejny taki rok z rzędu.

Tagi: ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński ASM
Oceń artykuł:

Źródło: ASM Group

Czym zaskoczył nas świat handlu w 2018 roku w Polsce?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.