Coraz więcej konsumentów jest zadowolonych z postępującej digitalizacji w handlu

2020-03-02 | 09:00

Żyjemy w mocno zdigitalizowanym świecie. Wpływa to na zmianę zwyczajów konsumenckich, co z kolei skłania handel do wdrażania coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych – podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe – Gregor Nawrath, COO MediaMarktSaturn Polska

Ze względu na specyfikę branży handlu elektroniką użytkową zmiany związane z cyfrową transformacją szczególnie szybko zachodzą właśnie w tym sektorze handlu. Żeby być konkurencyjnym, należy na bieżąco monitorować oczekiwania i potrzeby klientów i błyskawicznie na nie reagować we wszystkich kanałach sprzedaży. W czasach transformacji z pewnością największym wyzwaniem w kontekście budowy handlowego ekosystemu jest zbudowanie odpowiedniego zespołu, znalezienie zaufanych partnerów, rozumiejących specyfikę przedsiębiorstwa, a także przekonanie organizacji do potrzeby zmian (challengowanie status quo). Transformacji nie należy traktować jako projektu. Jest to długotrwały proces. Wymaga on stałego badania potrzeb i satysfakcji klientów oraz oferowania i wdrażania nowych rozwiązań, które zapewnią jeszcze lepszą funkcjonalność i konkurencyjność na rynku.

Coraz więcej konsumentów jest zadowolonych z postępującej digitalizacji w handlu. Na rynku obecna jest już generacja konsumentów, która nie pamięta czasów bez Internetu – to tzw. generacja Z, urodzona po 1995 roku. Dzisiejsi konsumenci to w większości użytkownicy nowoczesnych technologii, zwłaszcza mobilnych. Oczekują oni pełnej dostępności oferty we wszystkich kanałach sprzedaży, zwiększania wygody i skrócenia czasu zakupów. Aby temu sprostać, handel zaczyna na masową skalę wykorzystywać sztuczną inteligencję oraz Internet – rzeczy, które są obecne już na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. Ten trend będzie się mocno rozwijał. Wiele polskich firm już wdrożyło np. chatboty i głosowych asystentów. MediaMarkt jako pierwsza sieć z elektroniką użytkową w Polsce uruchomiła głosowego Asystenta MediaMarkt, który ułatwia użytkownikom technologii mobilnych kontakt z naszą marką i usprawnia proces zakupowy.

Nowe technologie ułatwiają również automatyczne zbieranie danych dotyczących historii zakupowych klientów. Wirtualni asystenci, łącząc się z siecią informatyczną swojej firmy, pozyskują informacje o towarach i przebiegu procesu zamówienia w danym sklepie. To już ogólnoświatowy trend. W tym kierunku rozwija się MediaMarkt, inwestując w rozwój wszystkich kanałów sprzedaży, stawiając na innowacyjność i budowanie pozytywnych doświadczeń klientów w każdym punkcie styku.

Nowoczesne technologie są również wykorzystywane do personalizowania ofert, co jest zgodne z oczekiwaniami coraz większej grupy klientów. Jest to możliwe dzięki modelom predykcyjnym, budowanym w oparciu o dane zakupowe, preferencyjne czy demograficzne klientów.

Współczesny klient porusza się w wielu kanałach i naszym celem jest, żebyśmy byli wszędzie tam obecni. Mocno stawiamy na customer experience, wykorzystując nowoczesne narzędzia do badania i podnoszenia jakości ścieżki zakupowej klientów. Bardzo ważnym elementem naszej strategii omnichannelowej są sklepy stacjonarne. Oczywiście na przestrzeni lat zmienia się ich przestrzeń handlowa, co spowodowane jest m.in. przesunięciem się części handlu do Internetu czy miniaturyzacją urządzeń. Nie sprawdziły się jednak przewidywania, że zakupy w sieci będą masowo wypierały handel stacjonarny. Wielu klientów oczekuje bezpośredniego kontaktu z produktem, ale także z fachowym doradcą. Na te potrzeby odpowiadają właśnie sklepy stacjonarne. W roku 2019 otworzyliśmy dwa nowe sklepy: w Pile i Warszawie (Galeria Młociny). Bardzo istotnym elementem strategii rozwoju jest modernizacja istniejących sklepów zgodnie z najnowszymi światowymi trendami. Zrealizowaliśmy kilkanaście projektów remodelingu. Dzięki temu nasze sklepy prezentują wysoki poziom pod względem doboru asortymentu i jego prezentacji.

Dbając o pozytywne doświadczenia klientów, organizujemy w naszych sklepach różne eventy, np. gamingowe, live cooking. Wiele sklepów prowadzi bezpłatne warsztaty edukacyjne dla dzieci, gdzie poznają zasady bezpiecznego korzystania z nowych technologii czy zagadnienia związane z ochroną środowiska. Gdański sklep prowadzi z kolei warsztaty dla seniorów z obsługi smartfona, które cieszą się dużą popularnością wśród mieszkańców miasta. Wychodzimy również poza przestrzeń sklepu stacjonarnego czy internetowego, uczestnicząc w takich wydarzeniach jak chociażby Electronics Show, Warsaw Games Week czy Poznań Game Arena.

Polacy są bardzo otwarci na nowinki technologiczne. Widoczną tendencją jest poszerzanie się grupy klientów zainteresowanych produktami klasy premium. Dlatego dbamy o szeroki asortyment, odpowiadający potrzebom szerokiej grupy użytkowników nowoczesnych technologii.

Konsumenci oczekują kompleksowego i indywidualnego podejścia do ich potrzeb – poza produktem ważne są fachowe doradztwo oraz usługi na wysokim poziomie (finansowanie, instalacja, ochrona produktu), które pozwolą od razu cieszyć się zakupem. Ważne jest spełnianie indywidualnych potrzeb klientów w czasie rzeczywistym. Jest to światowy trend, który w najbliższych latach znacząco zmieni rolę sieci handlowych.

Ważnym trendem staje się również wzrost świadomości ekologicznej klientów i zainteresowania produktami energooszczędnymi, dlatego będziemy rozwijać ofertę w tym kierunku i dbać o edukację konsumencką w tym obszarze. Z pewnością konsumenci będą zwracać również coraz większą uwagę na społeczną odpowiedzialność biznesu – wpływ naszych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko naturalne.

 

Tagi: Gregor Nawrath MediaMarktSaturn Polska
Oceń artykuł:

Źródło: MediaMarktSaturn Polska

Coraz więcej konsumentów jest zadowolonych z postępującej digitalizacji w handlu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.