Według Krzysztofa Sajnóga, Dyrektora Marketingu Centrum Handlowego Blue City, niewątpliwie dużym wydarzeniem 2018 roku w branży było otwarcie w Blue City pierwszego w Polsce, nowego i rewolucyjnego formatu sklepu IKEA. Ta szwedzka marka postanowiła wyjść naprzeciw klientom z wielkich miast i dostosować się do nowoczesnego trybu życia, w którym wszystko musi być bliskie, szybkie i wygodne w obsłudze.
Taki jest sklep IKEA w Blue City oraz nowe sklepy tej sieci w innych europejskich stolicach. W nowej placówce klienci mogą kupić artykuły domowe bez konieczności stania w długiej kolejce, obejrzeć przykładowe pomieszczenia kuchenne i sypialniane, by zaczerpnąć inspiracji, skorzystać z indywidualnych sesji doradczych ze specjalistami, a co najważniejsze, zamówić produkty na miejscu lub przez Internet i czekać na nie w domu lub odebrać je w wybranym sklepie sieci. Będzie to miało niewątpliwy wpływ na dalszy rozwój usługi click & collect (zamów online i odbierz w sklepie), która jest odpowiedzią na rozwój e-handlu w Polsce i będzie zyskiwać na popularności.
Rozwiązanie to umożliwia kupującym odbiór zakupów w sposób dopasowany do ich trybu życia. Rosnące zapotrzebowanie na tę usługę sprawiło, że sklepy inwestują w różne wersje tego sposobu odbioru towarów. W dzisiejszych czasach klienci nie chcą 24-godzinnego oczekiwania na dostawę. Chcą cieszyć się swoimi zakupami od razu. Dominującą ideą konceptu click & collect jest skrócenie czasu zakupów, a także umożliwienie klientowi odbioru zakupów bez kolejki. Ważną zaletą tego rozwiązania, oprócz ograniczenia kosztów dostawy, jest bezpośredni kontakt na linii sprzedawca-klient. Jednak tym, co może ostatecznie przekonać do siebie internautę, jest kontrola jakości zakupionych towarów oraz możliwość dorzucenia innych artykułów przy odbiorze zakupów w sklepie tradycyjnym. W naszym Centrum obserwujemy systematycznie rosnącą liczbę najemców oferujących tą usługę.
Działania marketingowe podejmowane przez centra i sieci handlowe w 2018 roku mogę określić jako emocje, eventy, placemaking, customer experience, customer journey. To nie tylko modne hasła. Idą za nimi konkretne działania. W dobie e-commerce centrum handlowe nie jest już jedynie miejscem robienia zakupów. Centra handlowe mają być angażującym doświadczeniem, mają budować więź z klientami, tworzyć relacje społeczne. Większość modernizacji i rozszerzeń zrealizowanych w bieżącym roku zmienia ofertę obiektów. Stwarzana jest powierzchnia pod nowe, czasem większe koncepty sklepów, powiększana powierzchnia witryn, przebudowywane części restauracyjne czy w końcu tworzone nowe miejsca poświęcone rozrywce: place zabaw, unikalne koncepty. Po zakończonej modernizacji centra zawsze starają się wypromować te zmiany w mediach. Nie inaczej jest w Blue City. Na początku przyszłego roku będziemy tu mieli 3 piętra pełne rozrywki i nowoczesnej gastronomii, otwarte również w niedziele z ograniczeniami handlu.
Naszą najbardziej znaczącą inicjatywą podjętą w 2018 roku była największa od 15 lat przebudowa, która obejmuje ponad 20 tys. m kw. powierzchni i spektakularna metamorfoza, dzięki której Blue City staje się unikalnym w skali kraju handlowo-rozrywkowym centrum. Na 3 piętrach powstaje największy w Warszawie kompleks rozrywkowo-gastronomiczny z nowoczesnym kinem Helios, największym klubem fitness, nowym na polskim rynku konceptem rozrywkowym TEPfactor, nowoczesną, pełną edukacyjnych atrakcji salą zabaw Inca Play i nowymi restauracjami. Blue City pozyskało również bardzo ważną markę handlową – IKEA, która otworzyła w naszym centrum nowy koncept swojego sklepu.
Dalsze ograniczenia handlu w niedziele w 2019 roku oraz rozwój e-handlu powodują, że centra handlowe muszą szukać nowych dróg rozwoju poza zakupami. Dlatego umacniać się będzie trend modernizowania funkcjonujących już obiektów, bardzo często połączony z rozbudową stref restauracyjnych i rozrywkowych oraz zmianą profilu oferty. W przyszłym roku na warszawskim rynku otwarta zostanie Galeria Młociny, co z pewnością wpłynie na działanie Arkadii i Galerii Północnej, a być może innych warszawskich centrów handlowych.