W dzisiejszym świecie sieciówek, łatwego dostępu do produktów i wszechobecnych technologii mobilnych, konsumenci coraz częściej tęsknią i poszukują tego, co indywidualne i niepowtarzalne. O zmianach w postawach konsumenckich, social mediach i unikatowych doświadczeniach zakupowych rozmawiamy z Christine Lu, CEO, Affinity China – sieci która zapewnia dostęp do unikalnego luksusu, stylu życia i podróży swoim chińskim członkom.
Co w Pani ocenie jest najciekawszym trendem w zachowaniach konsumenckich w regionie Azji i Pacyfiku w chwili obecnej?
Najbardziej interesującym elementem rozwoju zachowań konsumenckich jest odejście od robienia zakupów w celu utrzymania określonego status i pokazywania swojego bogactwa (chińscy klienci dóbr luksusowych) na rzecz przejścia do indywidualnego stylu życia i smakowania go. Nie można już dłużej oczekiwać od chińskich konsumentów np. kupna torebek z dużymi logami luksusowych marek.
Klienci chcą indywidualności?
Dokładnie, coraz bardziej dbają o osobisty styl, charakter rzeczy, a co więcej dużo bardziej subtelnie pokazują swoją zamożność. Kiedy podróżują poza Chiny, szukają nowych projektantów i marek, które w Chinach nie są dostępne.
Popularne sieci handlowe walczą jednak o chińskiego klienta, m.in. za pomocą social mediów. Które z kanałów tego typu kontaktu z klientami są według Pani obecnie najciekawsze?
Na wiele sposobów WeChat zastąpił Weibo i jest to kanał social mediów, który pozwala dzielić się wpływami i przekazywać opinie z ust do ust. WeChat ma teraz 600 milionów użytkowników w skali świata. Prawie wszystkie młode osoby, stali chińscy użytkownicy social mediów żyjący w Chinach i poza Chinami są na WeChat. To co jest w tym ekscytujące to kolejny etap pozwalający na przejście od usługi komunikatów do możliwości dokonywania w ten sposób mikropłatności i robienia zakupów. To zdecydowanie platforma, którą należy obserwować.
"Customer Experience” to obecnie jedno z najważniejszych słów branży retail. Jak odpowiadają Państwo na ten fenomen?
Na wiele sposobów, znamy to zjawisko już od dawna. Ponieważ nasza struktura skupia się na górnym poziomie chińskich wydatków, nasz model biznesowy, kiedy zaczynaliśmy 3 lata temu, skupiał się na potrzebach klientów. Od specjalnie zamawianych wycieczek do Nowego Jorku do prywatnych, przedpremierowych pokazów produktów dla personelu sklepów i wybranych klientów (ang. Trunk show) w Szanghaju i Pekinie, zawsze staraliśmy się stworzyć naszym klientom możliwość zanurzenia się w naszej sieci, w doświadczeniach marki. Kiedy masz do czynienia z demografią, która ma duży kapitał do wydania na zakupy, to wszystko czego jeszcze chcą i czego im brakuje to "kapitał społeczny”, czyli dostęp do doświadczeń na całym świecie, co stanowi szansę dla naszych marek partnerskich do rozwijania długoterminowej lojalności i relacji z tymi konsumentami.
Christine Lu była jednym z prelegentów tegorocznego World Retail Congress Asia Pacific. Patronem medialnym wydarzenia był magazyn Galerie Handlowe.
Tagi: