Zgodnie z danymi firmy Cushman & Wakefield łączna wartość produktów inwestycyjnych oferowanych na sprzedaż na głównych rynkach Europy Środkowej – w Polsce, Czechach i Słowacji oraz na Węgrzech wynosi 3,5 mld euro. Co oznacza taki stan rzeczy, wyjaśnił Charles Taylor, partner w firmie Cushman&Wakefield.
Główną grupę sprzedających stanowią deweloperzy oferujący swoje projekty
na sprzedaż oraz inwestorzy, którzy wykazują coraz większe
zainteresowanie sprzedażą posiadanych nieruchomości, zachęceni poprawą
nastrojów na rynku oraz wzrostem wartości aktywów wynikającym z
kompresji stóp kapitalizacji.
Warto podkreślić, że połowa wartości produktów inwestycyjnych (1,7 mld
euro) przypada na sektor handlowy. Obecnie na sprzedaż oferowane są
przynajmniej cztery centra handlowe, każde za ponad 200 milionów euro.
Patrząc z perspektywy geograficznej, dominującym regionem aktywności
jest Polska, której udział na rynku inwestycyjnym wynosi 58%.
Należy jednak
zauważyć brak produktów inwestycyjnych dobrej jakości w największych
miastach szczególnie w sektorze biurowym. Właściciele najlepszych
obiektów biurowych wstrzymują się z decyzjami o sprzedaży w oczekiwaniu
na dalszą korzystną dla nich poprawę koniunktury na rynku. Na Węgrzech
zasoby inwestycyjne są nadal ograniczone. Jednak rosnąca aktywność
rynkowa, wynikająca z poprawy fundamentów gospodarczych, lepszych
nastrojów wśród inwestorów oraz stosunkowo atrakcyjnych w porównaniu z
Polską i Czechami okazji cenowych powinna to zmienić.
(MS)
Tagi: