Nowy Rok to nowe wyzwania i możliwości. Globalne konflikty zbrojne, wzrost znaczenia e-commerce i m-commerce, rosnąca konkurencja - to tylko niektóre z istotnych dla branży handlowej zagadanień. O tym co może przynieść 2015 rok opowiada Brian Kilcourse, Managing Partner w firmie RSR Retail Systems Research.
Co Pana zdaniem będzie największym wyzwaniem dla branży retail w nadchodzącym roku?
Przedstawiciele branży retail muszą się zmierzyć obecnie z dwoma największymi wyzwaniami, jednym natury „zewnętrznej”, a drugim „wewnętrznym”. Zewnętrzne wydaje się być dosyć oczywiste – konsumenci aktualnie rutynowo rozpoczynają swoje „ścieżki zakupowe” poza fizycznym sklepem, w przestrzeni cyfrowej. Przeglądają i wybierają produkty na swoich urządzeniach przenośnych w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie. Detaliści muszą więc stawić czoła kontaktowi z klientem w przestrzeni wirtualnej w taki sposób, aby dostarczyć odpowiednich informacji we właściwym czasie, aby zbudować świadomość marki. Poza tym sprzedawcy nadal będą musieli mierzyć się z problemem efektywnej realizacji zamówień w każdym miejscu i o każdej porze, w którym konsumenci będą chcieli wejść w posiadanie danego produktu. To wyzwanie nie tylko dla działów sprzedaży, ale dla całego łańcucha dostaw.
A jeśli chodzi o nowe możliwości?
To co jest wyzwaniem jest także największą szansą dla branży Retail, tak więc ciekawe możliwości daje efektywna harmonizacja fizycznego i wirtualnego środowiska sprzedaży. Ludzie kochają zakupy, ale różnice w doświadczeniach zakupowych pomiędzy zakupami w Internecie, a w fizycznym sklepie pozostają nadal ogromne.
Czy można wskazać regiony świata, w których branża retail będzie się rozwijać najdynamiczniej?
RSR przeprowadził badania na temat rynków rosnących możliwości dla detalistów i co ciekawe, najlepsze możliwości dla fizycznej obecności wciąż prezentują te obszary, na których firmy były aktywnie obecne już do tej pory, głównie kraje Europy Zachodniej i USA. Polityczna i ekonomiczna niestabilność w innych regionach świata to znaczący problem dla detalistów działających już na dojrzałych rynkach. Ale większość detalistów dostrzega w tym również istotne szanse dla rozwoju w sferze sprzedaży internetowej.
Co w Pana ocenie było najważniejszym wydarzeniem dla branży retail w 2014 roku?
Trudne pytanie, ale na pewno trzeba zauważyć, że relacje Rosji z Ukrainą odcisnęły się na sytuacji w całej Europie Wschodniej, a to z kolei wpłynęło także na inne rynki, w tym USA. W efekcie konsumenci ograniczali swoją konsumpcję, co odbiło się na możliwościach produkcyjnych Chin. Ale musimy również wziąć pod uwagę generalnie "globalne konflikty" jako światowy problem. Zamieszanie i konflikty na Bliskim Wschodzie przyczyniają się do niestabilności również w Stanach Zjednoczonych, które mimo wszystko pozostają największą gospodarką na świecie.
Tagi: