Z niepokojem obserwujemy dynamiczne zmiany klimatyczne, które w konsekwencji w ciągu kilkunastu lat mogą doprowadzić do katastrofy. Już teraz możemy dostrzec bardzo niepokojące efekty – malejącą powierzchnię pokrywy lodowej, podnoszenie się poziomu mórz czy intensywność ekstremalnych zjawisk pogodowych, co ma negatywne konsekwencje dla rolnictwa i gospodarki wielu państw. Niestety świadomość zagrożeń, jakie niesie za sobą globalne ocieplenie, jest bardzo niska, dlatego prognozy wydają się bardzo realne - twierdzi Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.
Branża fashion ma znaczący wpływ na kondycję środowiska. W związku z tym od kilku lat przy planowaniu jakichkolwiek działań pamiętamy o proekologicznym podejściu. Regularnie testujemy też tkaniny ekologiczne, w tym m.in. włókna z recyklingu, a także dodatki do ubrań z recyklingu.
W całej organizacji postępujemy zgodnie z filozofią zero waste. Wśród licznych działań możemy wymienić m.in.: wielokrotne wykorzystywanie tych samych kartonów papierowych do przesyłania produktów w ramach sieci, ograniczenie wykorzystywania toreb foliowych w salonach (te, które nadal wykorzystujemy, są zgodne z przyjętymi normami europejskimi – nadają się do wielokrotnego użytku oraz zawierają składnik D2W, pozwalający na szybszy rozkład materiału), segregację odpadów produkcyjnych czy pakowanie produktów ze sklepu online wyłącznie w kartony papierowe. Jesteśmy również na etapie wprowadzania toreb materiałowych wielokrotnego użytku, które docelowo zastąpią torby foliowe.
Warto również podkreślić, że w ciągu kilku lat udało nam się znacząco ograniczyć korespondencję papierową, a faktury oraz inne dokumenty są w większości wysyłane w formie elektronicznej. Aby ograniczyć produkcję dodatkowych kart lojalnościowych w formie papierowej, dopuszczamy również identyfikację Klienta bez konieczności posiadania fizycznej karty.
Filozofia zero waste jest dla nas szczególnie istotna i ma na celu zwiększenie świadomości wśród naszych pracowników. Zarówno w obszarach zużycia energii, wody czy papieru, ale również w zagospodarowaniu odpadów i optymalizacji łańcucha dostaw. Planujemy również ograniczyć produkcję różnego rodzaju drukowanych materiałów reklamowych, m.in. ulotek itp. Jednocześnie chcemy też ograniczyć, a docelowo w ciągu kilku lat wyeliminować torby foliowe, które częściowo zostały zastąpione torbami papierowymi, a wkrótce Klienci będą mogli wybrać praktyczne torby materiałowe. Ponadto rozważamy ograniczenie produkcji opakowań prezentowych, które często są zbędne, jeżeli konsument kupuje dany produkt na własny użytek. Chcemy również edukować Klientów, aby wiedzieli, w jaki sposób użytkować poszczególne produkty, żeby służyły im jak najdłużej. Jesteśmy przekonani, że Klienci docenią te zmiany i będzie to miało realny wpływ na spowolnienie zmian klimatycznych.
Niestety w wielu krajach świata, w tym również w Polsce, podejmuje się niewiele działań, które realnie zahamowałyby ocieplenie klimatu. Najważniejszym zadaniem dla sfer rządzących jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Aby to osiągnąć, należałoby zdekarbonizować energetykę – zastępując węgiel odnawialnymi źródłami energii, oraz przede wszystkim skoncentrować się na odpowiednim zarządzaniu gospodarką leśną – zalesianiu nowych terenów oraz surowymi sankcjami za wylesianie i nielegalną wycinkę drzew. Konieczna jest zmiana stylu życia całego społeczeństwa, aby wypracowane przez naukowców i ekologów cele zostały osiągnięte. Coraz częściej pokazuje się o ile więcej energii i wody zużywa się do produkcji mięsa w porównaniu do produkcji roślin.
Działania jednego czy kilku państwa nie uratują klimatu. To globalne zadanie całego społeczeństwa.