Pod względem wielkości powierzchni handlowej, można wyróżnić kilka rodzajów sklepów odzieżowych w centrach handlowych:butiki jedno i wielomarkowe (oferujące po kilka egzemplarzy ubrań z danej kolekcji) z reguły do 60 mkw., sklepy o średniej wielkości tzw. medium size units do 250 mkw. (ale też i większe w zależności od marki) – są to często monobrandy np. Esprit, Mexx, bardzo często oferujące modę typu casual, duże salony powyżej 1000 mkw. – często dwupoziomowe; są to głównie salony pojedynczych znanych sieci np. Zara, H&M, Reserved lub salony wielomarkowe np. Van Graaf, Peek & Cloppenburg.
Sklepy odzieżowe przede wszystkim muszą mieć zapewnioną witrynę, w której wstawione będą manekiny z ubraniami z bieżących kolekcji. Odpowiednia ekspozycja towaru to bardzo ważny czynnik marketingowy firm odzieżowych, dlatego ich sklepy raczej nie są narożne – muszą mieć zapewnione więcej niż 2 ściany, aby zmieściły się półki i szafy na ubrania (butiki tak – mogą być narożne).
Salony z branży modowej lokalizuje się w jednej, głównej części regularnego centrum handlowego, gdyż sklepy odzieżowe są kluczowymi najemcami. Nie umieszcza się tych najemców w sąsiedztwie sklepów spożywczych (jest to lokalizacja głównie dla punktów usługowych np. pralnia, szewc, usługi fotograficzne, kiosk).
Przyszły najemca ma swobodę wyboru, ale tylko w przypadku dostępności więcej niż jednej lokalizacji o wymaganej wielkości powierzchni w danym centrum handlowym. Najemca tematyczny, którego działalnością jest np. restauracja, nie będzie miał swobody wyboru lokalizacji w dowolnym miejscu, gdyż strefy food court są usytuowane w wyznaczonych częściach centrum handlowego, wymagają specyficznych instalacji, w które wyposażone są określone lokale.
Wysokość czynszu zależna jest od wielu czynników, ale najważniejszym jest pozycjonowanie centrum handlowego – im wyższe pozycjonowanie (np. centra wysokiej mody w atrakcyjnej lokalizacji w dużych miastach), tym marże i czynsze są wyższe. W przypadku centrów ekonomicznych stawki czynszu są proporcjonalnie niższe. Na wysokość czynszu wpływ ma również wielkość wynajmowanej powierzchni – z reguły im większa, tym niższy czynsz.
Znane sieci mają oczywiście łatwiej ze względu na rozpoznawalność marki i stałych klientów, ale najemca indywidualnie prowadzący sklep odzieżowy może również odnieść sukces w centrum handlowym. Wszystko zależy od dobrego towaru, dobrze wykwalifikowanego personelu odpowiedniej ekspozycji kolekcji.
Tagi: