Galeria Askana mieszcząca się w Gorzowie Wlkp. to obiekt zlokalizowany blisko granicy z Niemcami. Lokalizację, obecność polskich marek oraz ofertę gastronomiczną z kuchnią polską zarządcy traktują jako wielkie atuty. O działaniach marketingowych, klienteli opowiedział Bartłomiej Bujnowski, marketing manager Caelum Development.
Przede wszystkim jesteśmy jedyną galerią handlową z tak dużą liczbą sklepów, zlokalizowaną tak blisko granicy z Niemcami. Czas dojazdu dla klientów z Niemiec do Galerii Askana, który wynosi ok. 40-50 minut jest jej niewątpliwym atutem a nie przeszkodą. Klienci najczęściej łączą przyjazd do Askany z zakupami w takich sklepach jak Obi czy Castorama, których oferta w stosunku do pełnej oferty Galerii Askana jest idealnie komplementarna. W Galerii Askana powodzeniem cieszą się przede wszystkim polskie marki odzieżowe, które są nieobecne w centrach handlowych przygranicznych miast niemieckich takie jak np. Kazar, Solar, Simple, oraz oferta gastronomiczna – przede wszystkim kuchnia polska.
Nie prowadziliśmy badań pod kątem kraju, z którego pochodzą nasi Klienci. Naszym zdaniem nie jest to więcej niż kilka procent wszystkich Klientów. Oprócz Niemców z oferty Galerii Askana korzysta też wielu Azjatów, którzy pracują w największych fabrykach zlokalizowanych w Gorzowie, należących do największych koncernów elektronicznych.
Pracownicy z znajomością języka obcego, możliwość płatności w obcej walucie, wymiana pieniędzy w kantorze, a także monitorowany parking funkcjonują w Galerii Askana, ale są istotne bez względu na narodowość np. z kantoru korzystają także Polacy. Generalnie przy możliwości płatności kartami płatniczymi czy skorzystaniu z bankomatu nie ma już problemu z zapłatą za towar bo terminale są powszechne. Niezbędnym elementem, który musieliśmy spełnić a wynikającym z bliskości granicy są natomiast niemieckojęzyczne materiały promocyjne i informacyjne. Pracownicy Punktu Obsługi Klienta znają język angielski i z naszych obserwacji wynika, że tym językiem posługuje się zdecydowana większość Klientów z zagranicy.
Nie różnicujemy eventów pod kątem narodowości i tak je przygotowujemy aby były atrakcyjne dla wszystkich narodowości i grup wiekowych. Wystawy interaktywne jak np. portugalska i ponadnarodowa pt. „Dzieciaki na Księżycu”, wystawa gadów, konkurs „Askana Łowi Talenty”, Dzień Dziecka i wiele innych są tego najlepszym przykładem.
Przy okazji kampanii związanej z otwarciem Galerii Askana 5 lat temu prowadziliśmy kampanię ATL-ową na przygranicznym terenie Niemiec. W tej chwili skupiamy się na kampaniach w Polsce ponieważ po 5 latach od otwarcia wiemy, jak wielu dzięki temu mamy lojalnych klientów także z zagranicy. Musimy pamiętać, że „kalendarz handlowy” jest ponadnarodowy. I u nas i w Niemczech nowe kolekcje i wyprzedaże zaczynają się w tym samym czasie, także zakupy świąteczne rządzą się podobnymi prawami.
Decyzja nowej sieici o wejściu na rynek innego kraju nie jest na pewno decyzją rozpatrywaną w kategoriach bliskości granicy ale elementem większej strategii oraz możliwości finansowych i przede wszystkim organizacyjnych. Dobrym przykładem może być debiut marki Diva, której ekspansja na Polskę rozpoczęła się właśnie w Galerii Askana i gdzie osiąga bardzo dobre wyniki.
Tagi: