Silna pozycja na rynku oraz rozpoznawalność marek z pewnością stanowią przewagę konkurencyjną i wpływają na większą skuteczność działań marketingowych. Duża liczba restauracji w sieci sprawia, że możemy dotrzeć z danym przekazem marketingowym do szerokiego grona klientów w całej Polsce po relatywnie niższych kosztach niż np. kampania telewizyjna czy internetowa. Skrupulatnie wykorzystujemy ten atut w swoich działaniach, ale oczywiście planując akcje marketingowe bierzemy także pod uwagę trendy konsumenckie na rynku gastronomicznym. Sfinks Polska prowadzi różnego rodzaju działania i kampanie marketingowe, które łączą nasze potrzeby zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe.
Dobór narzędzi oraz kanałów dotarcia do klientów zależy przede wszystkim od aktualnych potrzeb oraz celów sprzedażowych i założeń poszczególnych kampanii. Na pewno naszą siłą w działaniach marketingowych jest największa w Polsce – licząca 112 restauracji sieć w segmencie casual dining, która sama w sobie jest doskonałym kanałem komunikacji z klientami.
Zdecydowana większość kampanii promocyjnych jest planowana oraz przygotowywana przez nasz dział marketingu. Niekiedy zdarza nam się korzystać z usług agencji marketingowych, jednak najczęściej dotyczy to zlecania prac podwykonawczych na podstawie naszych wskazówek, np. przygotowywania materiałów BTL czy projektów graficznych. Na bieżąco z usług agencji korzystamy natomiast w obszarze PR, wykorzystując wybrane narzędzia z tej dziedziny do wspierania akcji marketingowych.
Dużą efektywnością cechują się prowadzone przez nas akcje sezonowe i okazjonalne, takie jak np. walentynkowa oferta dla zakochanych, promocje nowych lub sezonowych dań, takich jak np. grillowe propozycje w wakacje. Dobrze oceniamy także prowadzoną od kilku miesięcy kampanię sieci Sphinx, promującą ofertę na każdy dzień tygodnia. Jej celem jest pozyskanie nowych klientów, a także zachęcenie naszych dotychczasowych gości do częstszych wizyt w restauracjach Sphinx. Do promocji tej oferty wykorzystujemy m.in. działania w internecie – na najpopularniejszych portalach, a także na Facebooku i naszej stronie internetowej. Korzystamy też z mailingu, narzędzi BTL oraz działań PR. Nowa oferta bardzo szybko zyskała zainteresowanie klientów i jej popularność utrzymuje się cały czas, mimo że same działania marketingowe nie są już tak intensywne jak na początku. Należy jednak podkreślić, że dla sieci Sphinx zazwyczaj prowadzimy równolegle kilka programów marketingowych, co z pewnością powoduje efekt ich wzajemnego wzmacniania się, dlatego trudno mówić o jednej szczególnie skutecznej - na tle innych - kampanii.
Social media z pewnością mają przełożenie na popularność danej marki, zwłaszcza, że działa tu mechanizm word of mouth, czyli bezpośredniego polecenia danego miejsca czy produktu przez osobę często nam znaną, a przez to bardziej wiarygodną. Należy jednak podkreślić, że finalnie efekt w postaci większej liczby gości nigdy nie jest zasługą jednego, konkretnego narzędzia marketingowego. Sfinks prowadzi dla swoich sieci zintegrowane działania marketingowe, starając się rozkładać ich ciężar w zależności od potrzeb w danym momencie.
Sfinks Polska obecnie włącza się również w akcje charytatywne na zasadzie okazjonalnych działań, a program CSR znajduje się na etapie planów. W tej chwili bardziej koncentrujemy się na działaniach sponsoringowych, zwłaszcza w obszarze sportu. Od kilku lat jesteśmy sponsorem męskiej drużyny ŁKS Sphinx, która awansowała niedawno do koszykarskiej ekstraklasy.
Z naszego punktu widzenia największą efektywność w docieraniu do klienta mają bardziej tradycyjne działania marketingowe takie jak BTL, ATL prowadzone w Interncie, jak i offline. Przy czym ocena ta bierze pod uwagę także aspekt opłacalności kosztowej. Nie sztuka bowiem przygotować niestandardową kampanię reklamową, która będzie kosztowała majątek a przyniesie efekt podobny jak tradycyjne narzędzia promocji. Z drugiej strony – w naszej sieci prowadzimy w trybie ciągłym różnego rodzaju promocje, często kilka równolegle. Angażujemy się we współpracę z innymi firmami organizując cross-promocje, łączymy własne budżety marketingowe z budżetami kluczowych dostawców, aby uatrakcyjnić przekaz marketingowy. Wybierając projekty, kierujemy się częściej rzeczową analizą ich opłacalności niż wyszukiwaniem niestandardowych pomysłów. Poza tym trzeba też pamiętać, że polski rynek gastronomiczny nie jest jeszcze nasycony usługami w takim stopniu jak np. rynek operatorów komórkowych, co ma wpływ na obecny dobór narzędzi marketingowych. Nie jest jednak wykluczone, że w przyszłości, w miarę dojrzewania tego rynku, sięganie po niestandardowe formy promocji stanie się koniecznością.
Tagi: