B. Bruczko, Sfinks Polska: Działania marketingowe muszą być dopasowane do długofalowej strategii firmy

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-08-04 | 11:00
Prowadzenie sprawnej komunikacji marketingowej z klientami jest kluczowe w procesie zarządzania firmą. Ilość dostępnych narzędzi marketingowych sprawia jednak, iż istnieje konieczność precyzyjnego ich doboru w zależności od celu, który ma zostać zrealizowany. O działaniach marketingowych jednego z liderów sieci restauracji w Polsce opowiada Bogdan Bruczko, Wiceprezes zarządu Sfinks Polska.

Silna pozycja na rynku oraz rozpoznawalność marek z pewnością stanowią przewagę konkurencyjną i wpływają na większą skuteczność działań marketingowych. Duża liczba restauracji w sieci sprawia, że możemy dotrzeć z danym przekazem marketingowym do szerokiego grona klientów w całej Polsce po relatywnie niższych kosztach niż np. kampania telewizyjna czy internetowa. Skrupulatnie wykorzystujemy ten atut w swoich działaniach, ale oczywiście planując akcje marketingowe bierzemy także pod uwagę trendy konsumenckie na rynku gastronomicznym. Sfinks Polska prowadzi różnego rodzaju działania i kampanie marketingowe, które łączą nasze potrzeby zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe.
Dobór narzędzi oraz kanałów dotarcia do klientów zależy przede wszystkim od aktualnych potrzeb oraz celów sprzedażowych i założeń poszczególnych kampanii. Na pewno naszą siłą w działaniach marketingowych jest największa w Polsce – licząca 112 restauracji sieć w segmencie casual dining, która sama w sobie jest doskonałym kanałem komunikacji z klientami.
Zdecydowana większość kampanii promocyjnych jest planowana oraz przygotowywana przez nasz dział marketingu. Niekiedy zdarza nam się korzystać z usług agencji marketingowych, jednak najczęściej dotyczy to zlecania prac podwykonawczych na podstawie naszych wskazówek, np. przygotowywania materiałów BTL czy projektów graficznych. Na bieżąco z usług agencji korzystamy natomiast w obszarze PR, wykorzystując wybrane narzędzia z tej dziedziny do wspierania akcji marketingowych.
Dużą efektywnością cechują się prowadzone przez nas akcje sezonowe i okazjonalne, takie jak np. walentynkowa oferta dla zakochanych, promocje nowych lub sezonowych dań, takich jak np. grillowe propozycje w wakacje. Dobrze oceniamy także prowadzoną od kilku miesięcy kampanię sieci Sphinx, promującą ofertę na każdy dzień tygodnia. Jej celem jest pozyskanie nowych klientów, a także zachęcenie naszych dotychczasowych gości do częstszych wizyt w restauracjach Sphinx. Do promocji tej oferty wykorzystujemy m.in. działania w internecie – na najpopularniejszych portalach, a także na Facebooku i naszej stronie internetowej. Korzystamy też z mailingu, narzędzi BTL oraz działań PR. Nowa oferta bardzo szybko zyskała zainteresowanie klientów i jej popularność utrzymuje się cały czas, mimo że same działania marketingowe nie są już tak intensywne jak na początku. Należy jednak podkreślić, że dla sieci Sphinx zazwyczaj prowadzimy równolegle kilka programów marketingowych, co z pewnością powoduje efekt ich wzajemnego wzmacniania się, dlatego trudno mówić o jednej szczególnie skutecznej - na tle innych - kampanii.
Social media z pewnością mają przełożenie na popularność danej marki, zwłaszcza, że działa tu mechanizm word of mouth, czyli bezpośredniego polecenia danego miejsca czy produktu przez osobę często nam znaną, a przez to bardziej wiarygodną. Należy jednak podkreślić, że finalnie efekt w postaci większej liczby gości nigdy nie jest zasługą jednego, konkretnego narzędzia marketingowego. Sfinks prowadzi dla swoich sieci zintegrowane działania marketingowe, starając się rozkładać ich ciężar w zależności od potrzeb w danym momencie.
Sfinks Polska obecnie włącza się również w akcje charytatywne na zasadzie okazjonalnych działań, a program CSR znajduje się na etapie planów. W tej chwili bardziej koncentrujemy się na działaniach sponsoringowych, zwłaszcza w obszarze sportu. Od kilku lat jesteśmy sponsorem męskiej drużyny ŁKS Sphinx, która awansowała niedawno do koszykarskiej ekstraklasy.
Z naszego punktu widzenia największą efektywność w docieraniu do klienta mają bardziej tradycyjne działania marketingowe takie jak BTL, ATL prowadzone w Interncie, jak i offline. Przy czym ocena ta bierze pod uwagę także aspekt opłacalności kosztowej. Nie sztuka bowiem przygotować niestandardową kampanię reklamową, która będzie kosztowała majątek a przyniesie efekt podobny jak tradycyjne narzędzia promocji. Z drugiej strony – w naszej sieci prowadzimy w trybie ciągłym różnego rodzaju promocje, często kilka równolegle. Angażujemy się we współpracę z innymi firmami organizując cross-promocje, łączymy własne budżety marketingowe z budżetami kluczowych dostawców, aby uatrakcyjnić przekaz marketingowy. Wybierając projekty, kierujemy się częściej rzeczową analizą ich opłacalności niż wyszukiwaniem niestandardowych pomysłów. Poza tym trzeba też pamiętać, że polski rynek gastronomiczny nie jest jeszcze nasycony usługami w takim stopniu jak np. rynek operatorów komórkowych, co ma wpływ na obecny dobór narzędzi marketingowych. Nie jest jednak wykluczone, że w przyszłości, w miarę dojrzewania tego rynku, sięganie po niestandardowe formy promocji stanie się koniecznością.
Tagi:
Oceń artykuł:

B. Bruczko, Sfinks Polska: Działania marketingowe muszą być dopasowane do długofalowej strategii firmy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.