Artur Mikołajko, Intersport: Z małego regionalnego salonu w ogólnopolską sieć sklepów sportowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-12-27 | 08:00
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci sprzedaży markowego sprzętu sportowego obchodzi w tym roku jubileusz 25 lat działalności na rynku polskim. O szczegółach jubileuszu oraz planach dalszego rozwoju opowiedział Artur Mikołajko, prezes zarządu Intersport Polska S.A.

Jakie główne zmiany zaszły w firmie przez 25 lat działalności, a co pozostało niezmienne?

Zaczynaliśmy działalność w roku 1988 od jednego sklepu żeglarsko-sportowego w centrum Krakowa. Parę lat później uruchomiliśmy swój pierwszy duży sklep w centrum handlowym Zakopianka w Krakowie. Otwieraliśmy kolejne lokalizacje początkowo na Śląsku, a następnie w całej Polsce. Z małego regionalnego salonu staliśmy się ogólnopolską siecią sklepów sportowych. Kluczowym momentem w rozwoju naszej spółki było podpisanie w roku 2005 umowy licencyjnej z Grupą Intersport oraz Debiut Giełdowy Spółki w roku 2006, który zakończył się pozyskaniem 20 mln kapitału na dalszy rozwój. Pomimo wielu zmian na przestrzeni tych 25 lat, Intersport Polska jest nadal spółką z polskim kapitałem większościowym, gdzie członkami Zarządu są niezmiennie od 25 lat założyciele spółki.

Ile sklepów oraz w jakich lokalizacjach znajduje się obecnie na terenie Polski? Czy plany przewidują rozpoczęcie działalności w kolejnych krajach?

Intersport Polska to obecnie sieć 34 sklepów sportowych zlokalizowana w 21 największych miastach Polski. Posiadamy licencję „Intersport” na prowadzenie działalności wyłącznie na terenie Polski. W związku z tym nie przewidujemy ekspansji do innych krajów.

Jak może Pan podsumować działalność marki Intersport w 2013 roku? Czy udało się osiągnąć zamierzone cele? 

Przed nami grudzień - najważniejszy okres sprzedażowy - więc nie chciałbym jeszcze podsumowywać całego roku 2013. Mogę jednak powiedzieć, że staraliśmy się w tym roku skoncentrować na optymalizacji kosztów i utrzymaniu ubiegłorocznego poziomu sprzedaży. Jesteśmy zadowoleni z obrotów w drugim i trzecim kwartale, natomiast mamy niedosyt w stosunku do pierwszego kwartału tego roku, który nie zakończył się satysfakcjonującym nas wynikiem.
Intersport został w tym roku Oficjalnym Sklepem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2014 w Brazylii. Jakie działania zostały w związku z tym podjęte?
4 grudnia 2013 roku nastąpiło otwarcie pierwszego w Polsce Oficjalnego Stoiska Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej wraz z premierą piłki meczowej. Sieć Intersport oferuje produkty na wydzielonych stoiskach handlowych w naszych sklepach, które zawierają obszar dedykowany sprzedaży asortymentu produktów licencjonowanych oraz produktów Partnera FIFA — firmy adidas. Otwarcie pierwszego w Polsce Oficjalnego Stoiska  Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej wraz z premierą piłki meczowej nastąpiło 4 grudnia 2013 roku.
Otrzymanie tytułu Oficjalnego Sklepu Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej nie jest jedyną przewagą konkurencyjną Grupy Intersport w kategorii football. W maju 2013 roku sieć Intersport była wyłącznym partnerem przy wprowadzaniu na rynek nowej linii butów piłkarskich Nitrocharge firmy adidas, która prezentowana była podczas tegorocznego Finału Ligi Mistrzów UEFA rozgrywanego na Wembley. W czerwcu 2013 roku w sklepie Intersport Arkadia w Warszawie została uruchomiona pierwsza w Europie Środkowo-Wschodniej interaktywna ścianka futbolowa, która dzięki nowoczesnej technologii wykrywającej ruch i dotyk sprawia, że zakupy stają się interaktywną zabawą.

Bieganie staje się coraz bardziej popularne, a nawet można powiedzieć modne w Polsce. Czy w tym roku ilość eventów biegowych i osób uprawiających tę dyscyplinę jest w stanie choć w zbliżonym poziomie do Euro 2012 wpłynąć na wzrost sprzedaży? 

W porównaniu do lat ubiegłych w Polsce organizowanych jest o 30% więcej maratonów i półmaratonów. Dlatego też, moda na bieganie, prowadzenie zdrowego stylu życia stale wzrasta. Choć sieć Intersport mocno stawia na asortyment do biegania i osiągamy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży, to poziom obrotów jest nieporównywalny w stosunku do wielkości sprzedaży, którą osiągnęliśmy  podczas Euro 2012. 

Czy sprzedaż produktów w e-sklepie wzrosła na przestrzeni 25 lat?

Sklep internetowy uruchomiliśmy w roku 2007. Nie jest to kluczowy element w naszej strategii sprzedaży, gdyż najbardziej zależy nam na osobistym kontakcie klienta ze sprzedawcą w sklepach stacjonarnych. Z roku na rok zauważamy jednak dwucyfrowe wzrosty obrotów w e-sklepie, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu klientów tą formą robienia zakupów. Dlatego też, będziemy rozwijać ten kanał sprzedaży.

Czy ze względu na Państwa 25-letnią działalność na rynku sportowym w Polsce są Państwo traktowani priorytetowo podczas wynajmu powierzchni w centrach i galeriach handlowych?

10 lat temu byliśmy małą lokalną siecią i to my musieliśmy namawiać wynajmującego do podpisania umowy z nami. Po przystąpieniu do Grupy Intersport sytuacja się zupełnie zmieniła na naszą korzyść. Proszę zwrócić uwagę, że  Grupa Intersport jest numerem 1 wśród sieci sportowych na świecie. Prawie każda galeria handlowa, która dobiera najemców pod kątem szerokiej oferty dla klienta, widzi miejsce dla sieci sportowej Intersport i przedstawia nam dobre warunki.

Jakie są plany związane z rozwojem firmy na rok 2014? 

Rozwój sieci sprzedaży planujemy bardzo starannie, wybierając tylko najlepsze oferty. Obecnie po okresie szybkiego wzrostu, nadszedł czas na optymalizację powierzchni handlowej. Sklepy Intersport zlokalizowane są w renomowanych centrach handlowych mających duży potencjał. W marcu 2014 planujemy uruchomienie nowego salonu w centrum handlowym Felicity w Lublinie. Jednocześnie widzimy również możliwość otwarcia sklepów w kolejnych lokalizacjach – jesteśmy w trakcie negocjacji. 

Jakie akcje marketingowe przygotowali Państwo z związku z obchodzonym 25-leciem istnienia firmy na rynku artykułów sportowych w Polsce? 

Jesienią, przez 5 tygodni trwały akcje marketingowe związane z obchodami 25-lecia naszej firmy. Oferowaliśmy klientom 25% zniżki na wybrane grupy towarowe. Akcja cieszyła się dużym powodzeniem. Odwiedziło nas dużo więcej klientów i odnotowaliśmy wzrost obrotów nie tylko na produktach promocyjnych, ale na całej sprzedaży. Można więc powiedzieć, że cel został osiągnięty.

W organizacji jakich eventów sportowych mieli Państwo okazję wziąć udział podczas swojej 25-letniej działalności? 

Sieć Intersport promuje modę na sport i aktywne spędzanie czasu. Zgodnie ze strategią marki, staramy się uczestniczyć wizerunkowo w największych imprezach sportowych na świecie takich jak Mistrzostwa Świata, czy Mistrzostwa Europy w danej dyscyplinie sportu. Są to imprezy mające duże grono kibiców i pozytywny wydźwięk medialny. Przekłada się to na nasz sukces wizerunkowy, dlatego chętnie w nich uczestniczymy, często jako Partner prowadzący sprzedaż artykułów sportowych - tak jak podczas Euro 2012. Dodatkowo od roku 2003 wspieramy Dziecięcy Klub Narciarski pod nazwą Interclub i organizujemy dla klientów multitesty narciarskie w Austrii. Z powodzeniem również od pięciu lat organizujemy w Krakowie, Warszawie i Poznaniu kilkutysięczne biegi dla amatorów pod nazwą Interrun. Uczestniczą w nich chętnie całe rodziny, z czego jesteśmy bardzo dumni.

Wraz z aktualnymi sukcesami Jerzego Janowicza, Agnieszki Radwańskiej i pozostałych tenisistów z pewnością wzrosło zainteresowanie dyscypliną jaką jest tenis. Czy popularność dyscypliny oraz konkretnych sportowców wpływa na sprzedaż produktów?

Tak, każdy sukces naszych sportowców przekłada się na wzrost zainteresowania daną dyscypliną sportu. Jeśli chodzi o bezpośredni wpływ na sprzedaż to istotne jest to, czy dana dyscyplina sportu jest popularna i dostępna dla każdego amatora. Sukcesy Justyny Kowalczyk przełożyły się na wzrost sprzedaży nart biegowych, natomiast Tomasza Majewskiego – mistrza olimpijskiego w pchnięciu kulą – już nie. Jeśli chodzi konkretnie o sukcesy naszych tenisistów, to nie ma to aż tak dużego przełożenia na sprzedaż. Tenis jest sportem wymagającym zaplecza (kortów tenisowych), których stale jest mało. Nie ma po prostu infrastruktury, więc klienci poszukują sportów dostępnych - takich na przykład jak bieganie.
Tagi:
Oceń artykuł:

Artur Mikołajko, Intersport: Z małego regionalnego salonu w ogólnopolską sieć sklepów sportowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.