Jak rozwija się obecnie azjatycka branża retail?
Sposób rozwoju rynku można określi jako ostrożny optymizm. W 2015 roku zauważyć można, że zdecydowanie szybciej rozwija się e-commerce niż tradycyjny handel. Osobiście uważam, że kraje takie jak Chiny czy Indie wciąż mają duży potencjał dla rozwoju sektora handlowego. Rosnąć będzie popyt na zróżnicowaną ofertę, ale w rozsądnej cenie. Globalny klient jest dzisiaj znacznie bardziej rozważny niż kiedykolwiek wcześniej.
W jakich obszarach stawiają Państwo obecnie na rozwój swojej firmy?
Stawiamy na rozwój w dziedzinie PR, a także HR, czyli ludzi, ponieważ walka o wykwalifikowanych i utalentowanych pracowników w branży retail zyskuje na znaczeniu. Koncentrujemy się zatem na rekrutacji i szkoleniu najlepszych osób z myślą o zatrudnianiu ich w dużych przedsiębiorstwach. Branża musi się również koncentrować na budowaniu firm tak, aby mogły w zrównoważony sposób rozwijać się na dynamicznych rynkach takich jak Chiny i Indie.
A jeśli chodzi o inne wyzwania? Z czym muszą się mierzyć deweloperzy i sieci handlowe?
Jeśli chodzi o zasoby ludzkie, pracowników, to zdecydowanie jednym z wyzwań jest zdolność do odpowiedniego ich wynagradzania, ale również inwestowania w rozwój ich zdolności. Pracując w różnych działach handlu np. FMCG, widziałem bardzo różne podejście do tego problemu i myślę, że w tym zakresie branża retail jest jeszcze w tyle za innymi sektorami. Wciąż jest dużo do zrobienia.