Anna Rosłoniec, A.T. Kearney: Na multiformatowość stawia większość dużych sieci spożywczych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-04-01 | 08:00
Empik Express, Decathlon Easy, Tesco, Carrefour, IKEA, a ostatnio także Pizza Express – to tylko przykłady sieci handlowych, które zdecydowały się na wprowadzenie różnych formatów swojej działalności. To zróżnicowanie formatowości zdaje się być odpowiedzią branży retail na rosnące potrzeby i oczekiwania współczesnego klienta, który raz lubi na zakupach spędzić sporo czasu, a innym razem chce je zrobić szybko i wygodnie. O tym czym w ogóle jest multiformatowość sieci handlowych, z jakimi wyzwaniami wiąże się ten trend oraz jakie firmy z powodzeniem go wdrażają rozmawiamy z Anną Rosłoniec, konsultantem A.T. Kearney.

Wydaje się, że do Polski dociera powoli trend polegający na multiformatowości sieci handlowych. Jak mogłaby Pani zdefiniować to zjawisko?
Multiformatowość oznacza posiadanie przez sieć handlową wielu formatów sklepów, które różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, ale także strategią cenową, asortymentem, obsługą, brandingiem. To efekt podążania dużych sieci handlowych za potrzebami klientów, dla których wygoda robienia zakupów i przede wszystkim czas zyskują na znaczeniu. Na multiformatowość stawia większość dużych sieci spożywczych, tj. Carrefour, które w sytuacji malejącej sprzedaży w hipermarketach, aby zwiększać sprzedaż, zarówno poprzez pozyskiwanie nowych klientów, jak i zwiększanie udziału w portfelu obecnych klientów, są po prostu zmuszone wchodzić w nowe formaty. To trend, który rozpoczął się w segmencie spożywczym handlu, a teraz przechodzi także na pozostałe, w szczególności DIY (np. Leroy Merlin), czy sieci sportowe.
W państwach Europy Zachodniej to już dosyć popularne rozwiązanie. Na jakie ciekawe przykłady w tym zakresie mogłaby Pani wskazać?
Nowe formaty testuje przykładowo IKEA, która w Hamburgu otworzyła w 2014 roku swój pierwszy „city-store”, mniejszy niż typowy sklep IKEA, z częścią standardowego asortymentu i przede wszystkim –w centrum miasta. IKEA otwierała już wcześniej sklepy w miastach (np. w Japonii, czy w Wielkiej Brytanii), ale nie przy głównych promenadach handlowych, jak to ma miejsce w Hamburgu. W Kanadzie z kolei IKEA planuje otwarcie szeregu małych sklepów „pick up”, w których klienci będą odbierać zamówione online towary.
Mniejsze formaty generalnie zdają się zyskiwać na popularności.
Zgadza się. Sieci handlowe dostosowują swoje sklepy przede wszystkim do potrzeb klientów, to z tych potrzeb wynikają inwestycje w mniejsze formaty. Dobrym przykładem sieci, która z sukcesem rozwija formaty convenience jest działalność na rynku brytyjskim Tesco, w Polsce aktywnie mały format rozwija Carrefour Express.
Nie da się jednak ukryć, że multiformatowość to nie same zalety, ale także liczne wyzwania. Na jakie kwestie należałoby w tym zakresie wskazać?
Wyzwań związanych z multiformatowością jest wiele:
- Zarządzanie wieloma formatami jest bardziej skomplikowane i droższe niż zarządzanie jednym formatem, konieczne jest zróżnicowanie: strategii cenowej, doboru asortymentu, inaczej zorganizowana jest obsługa. Szczególnym wyzwaniem jest branding, ponieważ marka rozciągnięta jest pomiędzy kilka różnych ofert, co utrudnia znalezienie jednego wspólnego mianownika w oparciu o który buduje się spójną markę
- Dostosowywanie sieci sklepów – otwarcia nowych formatów wpływają na funkcjonowanie dotychczasowej sieci, która była rozplanowana w sposób nieuwzględniający obecności nowych formatów. Aby uniknąć wzajemnej kanibalizacji bywa, że w celu wprowadzenia nowego formatu konieczne jest zamknięcie istniejących sklepów, czasami udaje się zmniejszenie powierzchni istniejących lokali
- Wzrost kosztów i złożoności funkcji logistycznej – organizacja dostaw do wielu małych sklepów jest droższa i bardziej skomplikowana, niż zaopatrywanie do mniejszej liczby dużych formatów
Jak zatem centra handlowe mniejszego formatu powinny się starać przyciągnąć dużych najemców?
Jak zawsze – obietnicą ruchu konsumentów oraz mniejszą cena najmu.
Tagi:
Oceń artykuł:

Anna Rosłoniec, A.T. Kearney: Na multiformatowość stawia większość dużych sieci spożywczych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.