Anna Malcharek, Gemini Holdings: Zapotrzebowanie na centra handlowe nie skończy się nigdy

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-11-04 | 08:00
Rynek powierzchni handlowych w Polsce dynamicznie się zmienia. Czy zapotrzebowanie na nie kiedyś się skończy? Przed jakimi wyzwaniami w najbliższych latach staną deweloperzy? Na te i inne pytania odpowiada Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holdings sp. z o.o.

Jak rynek powierzchni handlowych w Polsce zmieni się w ciągu najbliższych lat?
Rynek powierzchni handlowych istnieje w Polsce już od 20 lat i wiele z funkcjonujących obiektów jest  niedopasowanych do potrzeb współczesnych klientów. Obserwowane obecnie  intensywne modernizacje i rozbudowy centrów handlowych to właśnie odpowiedź inwestorów na zmieniające się w ostatnich latach potrzeby konsumenckie. Ten trend z całą pewnością będzie kontynuowany  jeszcze w najbliższych latach. 
Innym procesem, który zaczyna być zauważalny na świecie, i z pewnością dotrze również do nas, to dopasowywanie oferty do potrzeb coraz młodszych klientów, którzy oczekują od galerii handlowych silnej strefy gastronomicznej i rozrywkowej. Wielu inwestorów na świecie aktywnie reaguje na te potrzeby tworząc gigantyczne centra rozrywki wzbogacone szeroką ofertą restauracyjną, które przyciągają rzesze klientów. W Polsce również widać rosnącą rolę rozrywki – kina powstają  już nawet w obiektach outletowych czy niedużych galeriach zlokalizowanych w średnich miastach.
Ponadto, Polacy coraz większą wagę przykładają do zdrowego trybu życia, co znajduje odzwierciedlenie w ofercie centrów handlowych  - przybywa klubów fitness, a nawet ośrodków wellness i SPA.
W mojej ocenie najbliższe lata przyniosą dalsze dojrzewanie polskiego rynku powierzchni handlowych oraz dalszą specjalizację obiektów w kierunku centrów szybkich zakupów tzw. „convenience shopping centre”, outletów czy parków handlowych. Centra będą musiały coraz bardziej profilować swoją ofertę pod konkretnego klienta, do którego kierowany będzie spersonalizowany, przemyślany komunikat. Tylko specjalizacja oferty w połączeniu z precyzyjnym określeniem klienta pozwoli najlepszym obiektom wyróżnić się na rynku.
Jak procentowo będzie się kształtował rynek handlowy w ciągu najbliższych 10 lat biorąc pod uwagę różnicę między galeriami, a mniejszymi obiektami handlowymi?
Możemy jedynie prognozować tendencje, możliwe kierunki rozwoju rynku.  Tak dokładne dane, jak udział procentowy w rynku dużych i małych projektów, dziś nie jest możliwy do przewidzenia.
Jakie miasta będą wybierane przez deweloperów pod inwestycje? Ile można jeszcze takich obiektów budować i czy kiedyś zapotrzebowanie na centra handlowe się skończy?
W mojej opinii zapotrzebowanie na centra handlowe nie skończy się nigdy.
Ludzie lubią zakupy zarówno w dużych galeriach,  jak i małych, osiedlowych centrach handlowych.  Z całą pewnością, rośnie nasycenie powierzchnią handlową w naszym kraju i każdy kolejny projekt realizowany w następnych latach będzie musiał być gruntowanie przemyślany i zaplanowany, aby mieć szansę powodzenia.
Powoli kończy się intensywna ekspansja mniejszych  miast, a wciąż na odkrycie swojego potencjału czeka „ściana wschodnia”.
Czyli wschód Polski będzie atrakcyjnym rejonem dla deweloperów? Mogłoby się wydawać, że za kilka lat w tym „słabiej rozwiniętym” regionie Polski będzie boom na budowanie galerii handlowych.
Obiekty handlowe powstają w miejscowościach gęsto zaludnionych, gdzie siła nabywcza mieszkańców jest gwarancją powodzenia inwestycji. Obecnie takie miejsca to przede wszystkim duże, polskie miasta. Jestem jednak optymistka, wskaźniki gospodarcze powoli zaczynają się poprawiać,  liczę zatem, że wraz z rosnącą zamożnością Polaków, więcej obiektów handlowych pojawi się także na wschodzie naszego kraju.
Jakie wyzwania może przynieść najbliższe 10 lat deweloperom?
W naszym kraju wyzwań dla deweloperów nie brakuje  – począwszy od administracyjnych, urbanistycznych i prawnych, po kwestie związane z rosnącą popularnością e-handlu, który w dalszej perspektywie może osłabić rynek obiektów handlowych w Polsce.  
W obliczu dalszych perturbacji w strefie euro wyzwaniem może stać się oszacowanie wartości inwestycji w taki sposób, by wpływy z czynszów, ustalanych zwykle w euro, pozwoliły na  odpowiednie prosperowanie obiektu.
Tagi:
Oceń artykuł:

Anna Malcharek, Gemini Holdings: Zapotrzebowanie na centra handlowe nie skończy się nigdy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.