Spadający poziom czytelnictwa w Polsce oraz zyskująca na sławie międzynarodowa akcja Bookcrossing świetnie się wbrew pozorom uzupełniają. Świadczy o tym fakt, iż coraz więcej obiektów komercyjnych włącza się w tego typu inicjatywę. Takie działania rozpoczęło w zeszłym roku Factory Kraków oraz Futura Park, które kontynuują akcje do dziś. O szczegółach opowiedziała Anna Kusior-Jabłońska, koordynator ds. marketingu w Futura Park i Factory Kraków.
W 2012 roku w centrum outlet Factory Kraków została zorganizowana akcja bookcrossingowa. Skąd pomysł na zaangażowanie się w tego typu przedsięwzięcie?
W dzisiejszych czasach, kiedy zainteresowanie książkami ciągle maleje, warto przyczyniać się do wzrostu czytelnictwa poprzez różne działania. Dlatego w strefie wypoczynkowej centrum został postawiony specjalnie oznaczony regał z książkami, przy których lekturze klienci mogą odpocząć w przerwie zakupów.
Czy książkę można jedynie poczytać czy też np. wypożyczyć?
Książkę można również zabrać ze sobą do domu, w zamian zostawiając inną. Factory dołączyło do szerokiego grona krakowskich instytucji, które biorą udział w międzynarodowej akcji bookcrossing.
Wskaźnik czytelnictwa w Polsce z roku na rok maleje. Czy klienci wbrew ogólnopolskim prognozom chętnie włączyli się w akcję bookcrossingową?
Nasi klienci, mimo że minął już rok, cały czas chętnie włączają się do akcji, bez żadnych gratyfikacji. Z naszej bookcrossowej półki nie znikają książki, a wręcz z miesiąca na miesiąc ich przybywa.
Jaki jest koszt zorganizowania takiego przedsięwzięcia?
Jedynym kosztem był tak naprawdę zakup regału. Jako pierwsze, zostały „uwolnione” książki, które przynieśliśmy sami z naszych domowych półek.
Z jakimi organizacjami/ firmami Państwo współpracowali?
Dużym wsparciem dla akcji jest księgarnia Martas oraz Empik Cafe, działające w krakowskim Factory i Futura Park dzięki którym mogły stanąć kolejne książki na naszej półce.
Czy nadal można przynosić i pozostawiać książki w centrum?
Bookcrossing, to akcja ciągła – będzie trwała w naszym Centrum tak długo, dokąd klienci będą nią zainteresowani, będą przynosić książki i wymieniać się nimi.
W centrach handlowych coraz częściej powstają czytelnie i biblioteki. Czy Państwa zdaniem centra handlowe to odpowiednie miejsca na promowanie tego szczebla kultury?
Każdy sposób na promowanie czytelnictwa jest dobry. Skoro galerie handlowe to miejsca spotkań i rozrywki, to dlaczego nie pomyśleć na zorganizowaniu w nich miejsc dogodnych czytelnictwu.
Czy oprócz zeszłorocznej akcji bookcrossingowej Factory Outlet Kraków jeszcze w jakiś inny sposób promuje czytelnictwo?
I tutaj Factory Kraków znów wychodzi naprzeciw swoim klientom i już niedługo otwiera przestrzeń coworkingową, która posłużyć będzie mogła również jako miejsce, gdzie klienci będą mogli odpocząć w czasie zakupów z książką w ręku.
Tagi: