W lutym minął rok od założenia profilu bielskiej Galerii Sfera na portalu Facebook. Blisko 9000 znajomych, codziennie nowe informacje i rozmowy, stały kontakt z klientami, cieszące się dużą sympatią akcje off-onlinowe – tak w skrócie można opisać największy fanpage w Bielsku-Białej. Anna Dworak, dyrektor marketingu Galerii Sfera, w ciągu tego roku wielokrotnie przekonała się, że portal społecznościowy to skuteczna platforma do komunikowania się z klientami.
Staramy się zachowywać odpowiednią równowagę pomiędzy komunikatami informacyjnymi i rozrywkowymi. Często nasze wpisy mają otwartą formę, dzięki czemu rozpoczynają długie i interesujące dyskusje. Staramy się także korzystać z ankiet, by dowiedzieć się, czego oczekują od nas klienci, które marki najbardziej sobie cenią, gdzie lubią zjeść lub na jakie imprezy czekają. To ważny głos podczas opracowywania działań promocyjnych w naszym dziale marketingu.
Aktywne działanie na Facebooku to dobry sposób, by dotrzeć z komunikatem do dużej liczby osób. Każda aktywność fana (komentarz, post, „lubię to”) jest bowiem widoczna dla jego znajomych. Jeśli treści są ciekawe i angażujące, inicjują reakcję fanów, przez co zasięg samego profilu wyraźnie wzrasta. W chwili obecnej profil Galerii Sfera lubi 8637 osób, dzięki czemu (wyłączając reklamę i samodzielne wyszukiwanie) może dotrzeć do ponad 760 tys. internautów.
Przy opracowywaniu wpisów agencja odpowiedzialna za fanpage bierze pod uwagę to, czego oczekują odwiedzający profil internauci. Dlatego na profilu można znaleźć dużo informacji zarówno o wyprzedażach i okazjach, jak i nadchodzących eventach. Dużą popularnością cieszą się także fotogalerie, które na bieżąco ukazują, czym żyje Galeria Sfera.
Jednym z założeń strategii działań w social media Galerii Sfera jest jak najczęstsze integrowanie działań onlinowych i offlinowych. Dlatego bardzo często to, co dzieje się w samej Galerii, ma swoje bezpośrednie odzwierciedlenie na fanpage′u. Także sami internauci inicjują wydarzenia, które mają swoją kontynuację w świecie rzeczywistym. Za przykład może tu posłużyć pozytywnie odebrana przez internautów akcja „Z fejsa na wybieg”. Zadaliśmy na fanpagu pytanie, czy przy okazji zbliżających się pokazów mody sami nie zechcieliby zostać modelkami i modelami. Bardzo duża liczba pozytywnych odpowiedzi była dla nas sygnałem, że musimy wybieg udostępnić facebookowiczom. Ogłosiliśmy na Facebooku konkurs na najlepsze stylizacje. Nasze stylistki wybrały te najbardziej oryginalne, a ich twórcy zaprezentowali je na specjalnym pokazie. Oddźwięk był tak pozytywny, że już planujemy kolejne, jeszcze bardziej rozbudowane edycje. W planach na najbliższy rok są także inne wydarzenia, które z pewnością „drugie życie” będą miały na Facebooku.
Facebook oferuje szczegółowe statystki umożliwiające jak najlepsze dotarcie do klientów docelowych i profilowanie komunikatów. Analizując dane dotyczące profilu Galerii Sfera, zauważamy, że 71% fanów stanowią kobiety. Fanami są z reguły ludzie młodzi w wieku 13-24 lata. Oni stanowią też najbardziej aktywną grupę użytkowników. Co ciekawe, blisko 3% fanów stanowią internauci z Czech i Słowacji, co najprawdopodobniej spowodowane jest niedużą odległością Bielska-Białej od południowej granicy naszego kraju.
Facebook umożliwia także „meldowanie się”, czyli informowanie swoich znajomych, że właśnie znajduje się w danym miejscu. Korzystają z tego także fani Galerii Sfera, zaznaczając na swoich urządzeniach opcję „zamelduj się”.
Dziś nie wyobrażamy sobie komunikacji z naszymi klientami bez Facebooka. Do takiej formy przyzwyczailiśmy się nie tylko my i nasi facebookowi przyjaciele, ale także najemcy, którzy na bieżąco informują o nowych kolekcjach czy promocjach na wall′u. Na najbliższy rok planujemy kontynuację rozwoju profilu oraz wzbogacenia go o nowe, funkcjonalne rozwiązania.
Blisko 9000 fanów zdobytych w ciągu roku to dowód na dobrą strategię prowadzenia profilu. Galeria Sfera znajduje się w Bielsku-Białej, gdzie mieszka 175 tys. osób. Wiele profili innych galerii, które znajdują się w dużo większych miastach (np. Kraków 756 tys., Warszawa 1 mln 720 tys.) ma bardzo zbliżoną liczbę fanów oraz utrzymany na podobnym poziomie wskaźnik aktywności.
Tagi: