Anita Woźniak, kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto: Rynek jest bardziej przyjazny dla najemców

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-12 | 08:00
Według prawników w ostatnich latach rynek handlowy stał się bardziej przyjazny dla najemców. To prawdopodobnie wynik coraz większej liczby centrów handlowych na rynku nieruchomości. Jak zmieniły się trendy na przestrzeni ostatnich lat? Na jakie aspekty i warunki umowy należy zwrócić uwagę podpisując dokument? Który z warunków standardowej umowy budzi najwięcej kontrowersji? Na te pytania odpowiada Anita Woźniak, radca prawny w kancelarii prawnej Chajec, Don-Siemion & Żyto w Warszawie.

W ostatnich latach rynek jest bardziej przyjazny dla najemców. Wynika to z pewnością z powiększającej się stale liczby centrów handlowych i trudniejszej ich komercjalizacji. Centra handlowe, zwłaszcza te powstające w mniejszych miejscowościach, muszą powalczyć o najemców. Zmiany dotyczą z pewnością okresów najmu, które uległy skróceniu, zwłaszcza w przypadku mniejszych sieci. Często też, w celu zachęcenia najemców, wynajmujący oferują pewne zniżki w czynszach (np. 50% czynszu przez okres pierwszych trzech miesięcy, itp.) lub proponują wyższy standard wykończenia pomieszczeń (czyli przejmują na siebie część kosztów fit-out’u). Można też zauważyć, że najemcy częściej próbują negocjować wykreślenie z umów najmu klauzul dotyczących zakazu konkurencji czy doprecyzowanie zasad waloryzacji czynszu lub zamieszczenia warunków, jakie muszą być spełnione, aby zobowiązani byli rozpocząć działalność w lokalu.
Jeszcze kilka lat temu możliwość wypowiedzenia umowy najmu przez najemcę ograniczona była w zasadzie wyłącznie do przesłanek wynikających z bezwzględnie obowiązujących przepisów kodeksu cywilnego. Obecnie najemcy, niejednokrotnie skutecznie, forsują wprowadzenie do umowy zapisów przyznających im prawo do wypowiedzenia umowy także w dodatkowych sytuacjach (np. gdy radykalnie obniża się standard centrum handlowego lub wynajmujący nie świadczy usług, za które uiszczane są opłaty eksploatacyjne). Ponadto najemcy coraz częściej starają się umieścić w umowach korzystne dla nich zapisy dotyczące obowiązku wynajmującego do zapewnienia i utrzymania wynajmowania określonego procentu powierzchni centrum handlowego, zastrzegając sobie prawo wypowiedzenia umowy, jeżeli wynajmujący naruszy takie zobowiązanie.
Warto przeczytać dokładnie całą umowę. W szczególności na pewno trzeba zwrócić uwagę na zasady płatności czynszu, inne obowiązki najemcy wskazane w umowie, czy zasady rozliczeń kosztów eksploatacyjnych. Warto też dokładnie przeanalizować, jakie pozycję wchodzą w skład kosztów eksploatacyjnych. Wynajmujący starają się przenieść wszelkie koszty utrzymania centrum handlowego na najemców, dlatego należy sprawdzić, za co najemca będzie zobowiązany płacić, a także upewnić się, że umowa zawiera procedury pozwalające najemcy sprawdzać rozliczenie kosztów eksploatacyjnych (np. raz w roku), które zwykle rozliczane są w formie zaliczek. Zawierając umowę, w której czynsz określony jest w złotówkach na pewno unika się ryzyka różnic kursowych. Z drugiej zaś strony, takie różnice kursowe mogą być korzystne również dla najemcy, więc ryzyko ponosi także wynajmujący. Kwestia denominacji czynszu uzależniona jest w dużej mierze od przedmiotu działalności najemcy i oceny, czy wyrażenie czynszu w walucie obcej może odbić się negatywnie na cenach oferowanych przez niego towarów lub usług w celu zapewnienia rentowności najmu.
Zapisy dotyczące rozliczania kosztów eksploatacyjnych na pewno powinny być przedmiotem szczegółowej analizy ze strony przyszłego najemcy, bo mogą mieć istotny wpływ na sytuację finansową najemcy. Podobnie do zapisów dotyczących rozliczania czynszów od obrotów i związanych z tym obowiązków najemcy. Na pewno najwięcej kontrowersji budzą zapisy, które mają wpływ właśnie na sytuację finansową najemcy. Rozbieżności powstają także w przypadku zastrzegania przez wynajmującego prawa do wstrzymania dostaw mediów do lokalu, gdy najemca narusza umowę najmu, jeśli takie wstrzymanie następuje w okresie, gdy umowa najmu jeszcze obowiązuje. Problemem są także zapisy, w których wynajmujący wyłącza prawo najemcy do rozwiązania umowy najmu w przypadku zamknięcia/zniszczenia znacznej części centrum handlowego.
Tagi:
Oceń artykuł:

Anita Woźniak, kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto: Rynek jest bardziej przyjazny dla najemców

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.