Choć od otwarcia Centrum Handlowego Stara Kablownia minęło dopiero dwa lata już dziś zarządcy planują w kolejnych latach przebudować centrum, a z biegiem czasu nie wykluczają rozbudowy. Dalekosiężne plany są wynikiem bardzo dobry wyników, które obiekt zanotował w przeciągu pierwszych lat działalności. O sukcesie, działaniach marketingowych i planach na kolejne lata opowiedział szczegółowo Andrzej Juraszek. dyrektor zarządzający CH Stara Kablownia.
W październiku br. minęło 2 lata od otwarcia Starej Kablowni. Jaki to był czas dla obiektu?
Minione dwa lata to okres intensywnego budowania marki Stara Kablownia, zarówno wśród lokalnej społeczności, jak i w najbliższych miastach. Z wielkim zadowoleniem przyjęliśmy fakt, że nasza praca sprawiła, iż Centrum Handlowe Stara Kablownia wpisało się nie tylko w krajobraz miasta Czechowice-Dziedzice, ale także w świadomość mieszkańców. Badania konsumenckie, które przeprowadziliśmy w 2015 roku pokazały, że Stara Kablownia jest najczęstszym miejscem zakupów czechowiczan. Kojarzy im się także z szeroką ofertą kulturalno-rozrywkową, sprawnymi i wygodnymi zakupami. Ten sukces zawdzięczamy także prężnej współpracy z naszymi najemcami. Wachlarz marek, które znalazły swoje miejsce w Starej Kablowni wciąż się poszerza i to również uatrakcyjnia nas w oczach klientów.
Czym charakteryzuje się tenant mix Starej Kablowni?
Jak już wspominałem, w Starej Kablowni postanowiliśmy postawić na sprawne i wygodne zakupy oraz szeroką ofertę rozrywkową. Staraliśmy się tak skonstruować mix najemców, aby w pierwszej kolejności zapewnić naszym lokalnym klientom wygodne zakupy, które zaspokoją ich codzienne i okazjonalne potrzeby zakupowe. Zadbaliśmy także o najemców, którzy oferują rozrywkę klientom z najbliższej i dalszej okolicy, to zadanie spełnia m.in. Multikino z bardzo atrakcyjną ofertą biletów. Wśród naszych najemców znajdują się zarówno popularne sklepy sieciowe, jak i lokalne marki oferujące świetne produkty i usługi na wysokim poziomie.
Jak Państwa zdaniem rynek centrów i galerii handlowych zmieniał się na przestrzeni ostatnich 5 lat i w którym kierunku podąża?
W ostatnich latach nastąpił rozwój centrów handlowych na mniejszych rynkach lokalnych, czego przykładem może być Stara Kablownia w Czechowicach-Dziedzicach. Ten trend postawił nowe zadania zarówno przed wielkopowierzchniowymi centrami handlowymi, jak i mniejszymi obiektami. Klient ma wybór i w podjęciu decyzji, gdzie zrobi swoje zakupy, będzie się kierował bliskością obiektu, wygodą i szybkością procesu zakupowego oraz wachlarzem marek obecnych w centrum i dostępnością oferty rozrywkowej. Centra handlowe w mniejszych miejscowościach spełniają większość z tych zadań, a dodatkowo wygrywają bliskością i lokalnym charakterem, stając się miejscem spotkań mieszkańców.
Jakie innowacyjne działania, w ciągu ostatnich 2 lat działalności centrum udało się wdrożyć? Z jakim rezultatem?
Stara Kablownia jest pierwszym centrum handlowym w Polsce finansowanym przez Inicjatywę Jessica, jako kompleks rozrywkowo-handlowo-usługowy, a jej budynek wpisuje się w program rewitalizacji terenów poprzemysłowych. W ramach działań edukacyjnych razem z naszymi klientami prowadzimy akcje recyklingowe i segregujemy odpady. Myślimy także o korzystaniu z odnawialnych źródeł energii. W ramach działań marketingowych zaprojektowaliśmy stronę www, którą może obsługiwać każdy z najemców, zamieszczając tam swoje materiały promocyjne i oferty. Indywidualny dostęp do strony internetowej usprawnił proces komunikacji. Od ubiegłego roku organizujemy co miesiąc „Weekend Skrzata”, event dedykowany dzieciom i rodzicom. Do organizacji tego wydarzenia zapraszamy zarówno naszych najemców, jak i partnerów z lokalnego rynku.
W jaki sposób klienci mogą spędzić wolny czas w galerii?
Kręgielnia, kino, klub muzyczny, sala zabaw dla dzieci, mini browar oraz klub fitness w bezpośrednim sąsiedztwie sprawiają, że klienci chętnie do nas przychodzą nie tylko na zakupy. Jeśli zestawimy to z ilością ludzi zamieszkujących w naszym bezpośrednim otoczeniu i porównamy z konkurencyjnymi centrami handlowymi w najbliższych miastach, możemy z dumą powiedzieć, że Stara Kablownia oferuje swoim klientom bardzo atrakcyjny wachlarz rozrywek.
Czym charakteryzują się eventy organizowane na terenie galerii?
Eventy organizowane w naszym centrum dedykowane są rodzinom z dziećmi, stąd też cykliczne akcje dla najmłodszych, programy lojalnościowe związane z „Weekendem Skrzata”, obfitujący w atrakcje Dzień Dziecka oraz współpraca e szkołami i przedszkolami. Przy organizacji działań eventowych współpracujemy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, fundacjami, bibliotekami oraz sąsiednim miastem Pszczyna. Często badamy preferencje naszych klientów i staramy się działania marketingowe dopasować do ich oczekiwań, jednocześnie nie zapominając także o potrzebach naszych najemców, stąd w naszym kalendarzu marketingowym pojawia się kilka imprez dedykowanych poszczególnym branżom, np. Weekend Zdrowia i Urody, Jarmarki Regionalne czy wystawy zwierząt.
Jaka strategia marketingowa/PR/filozofia zarządzania/elementy działalności centrum pozwalają na wyróżnienie Państwa galerii na tle lokalnej konkurencji?
Promujemy nasz obiekt jako miejsce komfortowych, codziennych zakupów i bogatej rozrywki dla całej rodziny. W komunikacji bardzo pomaga nam atrakcyjna oferta naszych najemców z branży rozrywkowej np. najtańszy multiplex w okolicy – Multikino, które oferuje klientom bilety w stałej cenie 16 zł. W klubie muzycznym „Chacharnia” organizowanych jest wiele koncertów, imprez artystycznych i dyskotek zarówno dla młodszych jak i dojrzałych klubowiczów.
W naszych działaniach duży nacisk kładziemy na współpracę z fundacjami i stowarzyszeniami w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, m.in. udostępniając im nieodpłatnie powierzchnię handlową do organizacji wystaw, kiermaszy i happeningów. Oprócz standardowych działań eventowych, takich jak Noc Zakupów, akcje rabatowe i Urodziny Starej Kablowni, razem z mieszkańcami Czechowic-Dziedzic angażujemy się w organizację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Szlachetnej Paczki, poszukiwanie potencjalnych dawców szpiku kostnego oraz badania mammograficzne. Nasza strategia promocji oparta jest na ścisłej współpracy ze środowiskami lokalnymi.
Jakie plany mają Państwo na kolejny rok? Czym będzie się on różnił od poprzedniego?
Mimo, że od otwarcia Starej Kablowni minęły dopiero 2 lata, planujemy już przebudowę (a w przyszłości – rozbudowę) centrum. Ku naszemu zadowoleniu pozyskaliśmy nowego, atrakcyjnego najemcę – Pepco, który wraz z nowym rokiem przenosi się do nas z lokalu w mieście. W 2016 roku zamierzamy powiększyć wachlarz najemców, i jeszcze mocniej zaangażować się w działania CSR. Będziemy kontynuować działania promocyjne w obecnym kształcie.