Amazon i jego klienci nie wybaczają błędów

2019-04-04 | 09:00

Podobno na początku działalności serwisu Amazon o każdym nowym zamówieniu powiadamiał dzwonek. Szybko musiano się go jednak pozbyć, bo dzwonił bez przerwy. I bez przerwy dzwoniłby również dziś, bo Amazon realizuje tysiące zamówień dziennie. Niespotykaną dotąd możliwość współpracy z internetowym gigantem mają również polscy przedsiębiorcy. Może im w tym pomóc Nethansa, firma specjalizująca się w kompleksowym wsparciu sprzedaży na Amazon. Z Saschą Stockem, CEO Nethansa sp. z o.o. rozmawiamy m.in. o największych obawach polskich przedsiębiorców przed rozpoczęciem współpracy z platformą Amazon.

Amazon na dobre rozgościł się w Polsce i zyskuje coraz większe grono lojalnych klientów.

To prawda, choć warto zauważyć, że Amazon na polskim rynku rozwija się w nieco wolniejszym tempie, niż obserwowaliśmy to w innych krajach Europy Zachodniej. Pierwszym z tamtejszych krajów, na którym Amazon zaistniał w pełnej krasie były Niemcy w 1998 roku, a ostatnim europejskim rynkiem „zdobytym” przez giganta był rynek hiszpański w 2011 roku.

Jaka jest aktualnie oferta platformy w Polsce?

Dla klientów z Polski koncern Amazon w chwili obecnej oferuje serwis Amazon.de dostępny w polskiej wersji językowej (nawet wchodząc na Amazon.pl zostajemy przekierowani na Amazon.de w wersji polskiej). To za jego pośrednictwem możemy sprzedawać i kupować dowolne produkty. Na dzień dzisiejszy polskojęzyczny Amazon.de to główna nić łącząca globalnego giganta z naszym krajem, choć nie jedyna. Niedawno w sklepach Żabka pojawiły się karty podarunkowe do Amazon, a sam koncern zatrudnia coraz więcej pracowników w Polsce, zarówno w centrach logistycznych, jak i w biurach, działach obsługi klienta. Ta tendencja pokazuje, że Amazon jest coraz częściej obecny i lepiej widoczny w naszym kraju. Zdobywa coraz większe zainteresowanie i udziały w rynku, ale w spokojny, zaplanowany i przemyślany sposób.

Jakie elementy zadecydowały o sukcesie marki Amazon w naszym kraju?

Możemy wymienić sześć kluczowych powodów, dlaczego Amazon cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów w Polsce.

1. Duży wybór produktów. Polscy klienci mogą wybierać spośród 200 milionów artykułów dostępnych na Amazon.de. W dużej części opisy poszczególnych towarów są już przetłumaczone na język polski. Żadna inna platforma czy polski sklep internetowy nie zapewnia tak szerokiego wyboru.

2. Atrakcyjne ceny. Na europejskich platformach Amazon można kupić towary od ponad 100 tysięcy sprzedawców z całego świata. Tak duża konkurencja robi swoje. Rywalizując o klienta, sprzedawcy oferują kupującym niskie ceny wielu swoich produktów.

3. Łatwy proces szukania towarów. Na Amazon nie musimy przebijać się przez gąszcz takich samych, powtarzających się ofert, z czym mamy do czynienia na wielu innych platformach e-commerce. Tu wpisując np. „Iphone X 256 GB” pojawia się tylko jedna oferta, a już klikając w nią możemy wybrać zakup np. od najtańszego sprzedawcy.

4. Szybka dostawa. Amazon zapewnia ekspresową dostawę dużej ilości artykułów do Polski już w ciągu 24 godzin. Takie tempo możliwe jest dzięki coraz większej liczbie sprzedawców z naszego kraju jak i za sprawą centrów logistycznych, które Amazon uruchomił w Polsce. Magazynowane są w nich zarówno własne towary oferowane przez sklep Amazon, jak i te dystrybuowane przez innych sprzedawców z całego świata.

5. Wygodny sposób złożenia zamówienia. Jeśli już raz kupiliśmy coś na Amazon, to kolejne zakupy można zrobić niemal w mniej niż minutę wybierając interesujący nas produkt poprzez opcję 1-Click. Można również złożyć zamówienie za pośrednictwem wygodnego asystenta głosowego Alexa. System wykorzystuje sztuczną inteligencję i jest połączony z całą bazą produktową Amazon umożliwiając sprawne i wygodne robienie zakupów.

6. Przyjazne podejście do klienta. Jeśli będziemy niezadowoleni z kupionego towaru lub po zrealizowanej transakcji pojawi się jakiś niespodziewany problem, możemy spać spokojnie. Amazon wyróżnia maksymalnie prokonsumenckie podejście niezależnie czy kupowaliśmy towar od samego sklepu Amazon, czy od zewnętrznego sprzedawcy handlującego w tym serwisie.

Polscy przedsiębiorcy mają możliwość współpracy z Amazonem. Dlaczego warto poszerzyć działania sprzedażowe o tą platformę?

Ponieważ jest to obecnie najlepszy i najprostszy sposób na skalowanie swojej działalności. Uruchomienie dodatkowego kanału sprzedaży na Amazon wiąże się ze znacznie mniejszym kosztem i nakładami pracy w porównaniu ze startem na innych platformach e-commerce lub otwarciem własnego e-sklepu. Jednocześnie zasięg tego serwisu jest nieporównywalnie większy.

Czy może Pan podać jakiś przykład?

Z przyjemnością. Za przykład niech posłuży jeden z naszych klientów. Firma z branży zabawkowej jeszcze niedawno nie sprzedawała w ogóle towarów online. Po uruchomieniu kanału sprzedażowego na Amazon, firma zyskała obecnie kilkaset zamówień dziennie! Obecnie przedsiębiorstwo sprzedaje do ponad 25 krajów europejskich i szykuje się z naszym wsparciem do podbicia rynku północnoamerykańskiego. Inwestycja związana z wejściem na Amazon zwróciła się już w ciągu trzech miesięcy. Ten przykład nie jest odosobnioną historią – takie możliwości zapewnia globalna sprzedaż na Amazon! Warto jednak pamiętać, że do wejścia i sprzedaży na platformie o takim zasięgu trzeba być doskonale przygotowanym. Serwis i jego klienci nie wybaczają błędów.

Czy polskie przedsiębiorstwa są gotowe na współpracę z Amazon?

Jedne przedsiębiorstwa są lepiej przygotowane do wejścia na Amazon, a inne mają jeszcze sporo do zrobienia w tej materii. Możemy wymienić pewne cechy i uwarunkowania, które już na starcie zapewniają polskim przedsiębiorcom przewagę konkurencyjną w stosunku do sprzedawców z Zachodu. To między innymi:

1. Niskie koszty utrzymania biznesu. Sprzedawcy z Polski mają zdecydowanie niższe koszty niż przedsiębiorcy np. z Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii czy krajów Beneluksu. Dotyczy to kosztów zarówno pracy, jak i magazynowania towarów. To daje polskim firmom, które sprzedają na Amazonie, atrakcyjną przewagę konkurencyjną.

2. Atrakcyjne warunki wysyłki. Wysyłka towaru z Polski do Niemiec jest niekiedy tańsza niż wysyłka wewnątrz Niemiec, z jednego landu do drugiego. Dzieje się tak m.in. za sprawą dużej konkurencji na rynku usług transportowych, jak również dzięki wspomnianym wcześniej niskim kosztom pracy w naszym kraju. Świetnie zdaje sobie z tego sprawę administracja Amazon, a także dużo innych przedsiębiorstw, które ze względu na sprzyjające warunki komunikacyjne tworzą w Polsce centra logistyczne.

Co jeszcze jest ważne?

Kluczem do osiągniecia sukcesu na Amazon jest perfekcyjne przygotowanie firmy do sprzedaży na taką skalę. To dopracowanie i usprawnienie wielu aspektów i przestrzeni działalności, między innymi systemu informatycznego, systemu magazynowego, kwestii księgowych, podatkowych, a nawet zagadnień formalno-prawnych. W przygotowaniu firmy do wejścia na Amazon, jak i w prowadzeniu samej sprzedaży na tej platformie pomagają eksperci Nethansy, osiągając sukcesy dla polskich i niemieckich kontrahentów.

Jakie są największe obawy polskich przedsiębiorców przed nawiązaniem współpracy z Amazon?

Znając realia rynku wymieniłbym pięć najczęstszych obaw:

1. „Boję się, że nie będę mógł konkurować ceną”. Rozwiązaniem proponowanym przez Nethansę jest tzw. Repricer. To jedna z istotnych funkcjonalności systemu automatyzacji sprzedaży Clipperon, dzięki której zawsze możemy mieć przewagę cenową i sprzedawać towar w możliwie najwyższych cenach. Clipperon pozwala skorzystać z każdej okazji oferowanej przez rynek, np. podwyższając cenę w momencie, gdy konkurencja sprzedała cały towar i tylko my mamy go obecnie w ofercie.

2. „Moi pracownicy nie znają języków – nie poradzę sobie z opisami produktów, nie dogadam się z klientem”. Tu rozwiązanie również przynosi Nethansa zapewniając wsparcie sprzedażowe w pięciu popularnych europejskich językach. To zarówno kompleksowa obsługa klienta, kontakt z kupującymi, jak i z administracją Amazon oraz tworzenie listingów produktowych w każdym języku.

3. „Nie znam się na międzynarodowym prawie podatkowym, nie wiem jak rozliczać różnice kursowe.” Rozliczanie zagranicznego VAT-u można zlecić wyspecjalizowanym kancelariom podatkowym, a nawet można pozwolić, aby serwis Amazon zrobił to za nas, co oczywiście będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami.

4. „Nie wiem, czy w ogóle opłaca mi się sprzedawać na Amazon”. Rozwiązaniem są realizowane przez naszą markę prognozy sprzedażowe, analizy potencjału sprzedażowego wykonywane przed wejściem na Amazon dla markowych produktów. Dzięki takim prognozom klient od razu dowie się, jakich obrotów i zysków może spodziewać się rozpoczynając sprzedaż na Amazon.

5. „Czas wysyłki za granicę jest zbyt długi. Klient nie będzie tyle czekał”. Receptą może być skorzystanie z opcji Amazon FBA (Fulfillment by Amazon). To najprościej mówiąc przekazanie spraw związanych z pakowaniem i wysyłką towarów bezpośrednio platformie i pracownikom Amazon.

Reasumując, na każdą obawę jesteśmy w stanie znaleźć skuteczne rozwiązanie, aby udało się rozpocząć sprzedaż na Amazon.

Wśród Klientów Nethansy są firmy reprezentujące najróżniejsze branże, ale łączy je jedno: wszystkie poprawiły swoje wyniki sprzedażowe dzięki debiucie na Amazon. Która z firm odniosła największy sukces?

Nasi klienci bardzo cenią sobie dyskrecję, stąd nie możemy podać nazw konkretnych firm, które z naszym wsparciem odnoszą największe sukcesy na Amazon. Ale chętnie opowiem o tym, co decyduje o powodzeniu. Przede wszystkim w sprzedaży na Amazon ciągle trzeba trzymać rękę na pulsie, być na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku. Dlatego w ramach współpracy, zapewniamy naszym klientom cykliczne zestawienie rekomendowanych działań: wskazujemy co można robić lepiej lub co trzeba zrobić, aby zwiększyć sprzedaż. Pomagamy osiągnąć zakładany cel. Zdecydowanie największe sukcesy na Amazon odnoszą te firmy, które zaufały nam i wdrażają proponowane przez nas działania.

Przedstawiane przez nas rekomendacje to m.in.:

- zakup innego towaru od dostawcy, który do tej pory nie figurował w ofercie

- inwestowanie w kampanie reklamowe na Amazon

- rejestracja podatkowa w innych krajach

- podpisanie nowej umowy z firmą kurierską, która jest w stanie szybciej i taniej dostarczyć zamówienia na nowy rynek.

Oczywiście do każdej rekomendacji przedstawiamy konkretne wskazówki, instrukcje, a czasem wręcz gotową, wynegocjowaną umowę do podpisania, aby maksymalnie ułatwić pracę naszym klientom.

W jaki sposób Nethansa przyczynia się do sukcesów sprzedażowych polskich przedsiębiorców?

Możemy podzielić to na dwie sfery. Jedna to autorski system automatyzacji sprzedaży Clipperon. Druga sfera to kompleksowe wsparcie sprzedaży na Amazon, obsługa kupujących przez ekspertów Nethansy. Wykorzystanie obu możliwości zapewnia zdecydowaną i konkretną przewagę konkurencyjną.

Czy coś jeszcze?

Tak. Umożliwiamy nowym sprzedawcom wejście na Amazon bez ponoszenia większych inwestycji na start. W niektórych przypadkach możemy wręcz zapewnić gwarancję sukcesu zanim podpiszemy umowę i ustalić wskaźnik KPI, który zostanie osiągnięty w ramach współpracy. Dla naszych klientów to szczególnie bezpieczne i wygodne podejście. Główną zaletą korzystania z naszego systemu jest możliwość sprzedawania towarów zawsze po najwyższych cenach przy maksymalnej automatyzacji większości procedur. Kluczową zaletą stojącą za wsparciem ekspertów Nethansy jest komfort i wygoda po stronie klienta, który otrzymuje gotowe do wdrożenia rekomendacje, rozwiązania i usługi pobudzające sprzedaż. A o to właśnie chodzi na Amazon!

Tagi: Amazon Nethansa Sascha Stockem
Oceń artykuł:

Źródło: Nethansa

Amazon i jego klienci nie wybaczają błędów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.