W Polsce widać wyraźnie różnice między małymi, osiedlowymi centrami handlowymi a wielkimi gmachami, w których prym wiodą światowe marki. Na zapotrzebowanie na centra osiedlowe pojawiła się odpowiedź w postaci tworzenia centrów typu convenience - wygodnych centrów zakupów, w których przeważają marki znane, oferujące produkty w przystępnych cenach. O projektach i realizacjach centrów Dekada opowiada Aleksander Walczak, prezes zarządu Dekada Realty.
Obiekty Dekada to centra handlowe typu convenience, czyli centra wygodnych zakupów. Zapewniamy w nich dostęp do sieciowych sklepów oferujących popularne produkty codziennego użytku w niewygórowanych cenach. Jednocześnie nasze obiekty handlowe reprezentują bardzo dobrej jakości architekturę, mają dobry standard wykończenia nie odbiegający od wielkomiejskich galerii handlowych.
W większości nasi najemcy to sklepy znanych, popularnych marek z branży spożywczej, RTV AGD, drogerie, apteki, salony Empik, sklepy z butami i odzieżą, salony telefonii komórkowej, itp. Wielokrotnie są to marki nieobecne do tej pory w danym mieście i dzięki naszym obiektom mieszkańcy mogą mieć teraz do nich łatwiejszy dostęp. Lokalni najemcy stanowią tylko uzupełnienie oferty sklepów sieciowych.
Dobieramy najemców sprzedających popularne produkty w dobrych cenach, które nawet w trakcie kryzysu mają stały zbyt. Jednocześnie przybliżamy klientom ofertę handlową, dostępna do tej pory tylko w dużych miastach. Klienci mogą zatem oszczędzić i czas i pieniądze mając dobre sklepy blisko siebie.W miastach, gdzie otwieramy centra, jest brak wystarczającej ilości nowoczesnej powierzchni handlowej, co uniemożliwiało do tej pory wejście wielu dobrych sklepów. Jednocześnie w obszarze ściągalności są przeważnie mieszkańcy całego powiatu, co daje liczbę klientów o wiele wyższą niż statystyczna liczba mieszkańców miasta. Oznacza to, że sklepy mogą mieć liczne grono klientów, podobnie ja k w dużych miastach. Obiekty typu convenience są efektywniejsze w mniejszych miejscowościach, ze względu na niższe koszty wybudowania i brak kosztownych części wspólnych a co za tym idzie niższe stawki czynszu. To może zapewnić utrzymanie sklepów, pomimo mniejszej siły nabywczej w tych miastach.
Nasza filozofia to dostarczenie nowoczesnej powierzchni handlowej do mniejszych miejscowości (lub osiedli w większych miastach), umożliwiającej funkcjonowanie dobrych markowych sklepów z ofertą popularnych produktów.
Nasi najemcy osiągają dobre, ponadprzeciętne obroty i są zainteresowani wchodzeniem w kolejne lokalizacje w kolejnych miastach. Jednocześnie dla mieszkańców miast nasze centra stają się ulubionym miejscem robienia codziennych, wygodnych zakupów i są zadowoleni z dostępu do wielu nowych sklepów, które znali tylko z dużych miast.
Aktualnie w trakcie budowy są 3 kolejne centra handlowe Dekada. Przygotowujemy następne 5 projektów w oparciu o zakupione wcześniej grunty. Poszukujemy jednocześnie kolejnych działek. Naszym celem jest zbudowanie co najmniej kilkunastu obiektów w najbliższych 3 latach. W dalszej perspektywie kolejne inwestycje będą zależały od stopnia nasycenia rynku i możliwości pozyskania atrakcyjnych lokalizacji.