Agnieszka Tarajko-Bąk: Miasta konurbacji śląskiej stopniowo zyskują nowe, śródmiejskie galerie handlowe

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-02-16 | 15:25
Jones Lang LaSalle analizuje konurbację śląska pod względem nasycenia powierzchnią handlową. Komentarza udziela Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku w Jones Lang LaSalle.
Konurbacja śląska jest zamieszkana przez około 2,2 mln ludzi i obejmuje swoimi granicami 22 miasta – od Katowic po Wojkowice. Charakteryzuje się dość skomplikowanym układem urbanistycznym – brak wyraźnych granic niektórych miast powoduje, że wiele z nich zlewa się ze sobą tworząc jeden spójny obszar miejski, podczas gdy inne położone są w większej odległości, przez co są odseparowane od siebie. Układ sieci drogowych w tym regionie jest jednym z najlepszych w Polsce.
Konurbacja śląska charakteryzuje się najmniejszym nasyceniem powierzchnią handlową wśród głównych 8 ośrodków miejskich i handlowych w Polsce. Należy jednak zwrócić uwagę, iż siła nabywcza ludności zamieszkującej ten region jest również najniższa i przewyższa średnią krajową zaledwie o 7%.
- Obserwując Śląsk, da się zauważyć, iż starsze obiekty handlowe oparte na hipermarkecie jako najemcy strategicznym cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców regionu. Klienci cenią sobie funkcjonujące od lat obiekty i niejednokrotnie wracają lojalnie do swojego ulubionego hipermarketu. Staje się to przesłanką do rozbudowy tego typu obiektów, czego przykładem może być ukończona przebudowa M1 w Czeladzi, trwające obecnie poszerzenie M1 w Zabrzu i stopniowy rozrost Auchan w Sosnowcu o Leroy Merlin i Decathlon. Jednym z najnowszych centrów handlowych z hipermarketem jest Auchan w Gliwicach. Wkrótce obok centrum otworzy się również Leroy Merlin i Decathlon - mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku w Jones Lang LaSalle.
Aż 18 spośród 34 działających w konurbacji śląskiej centrów handlowych opartych jest właśnie na hipermarkecie. Najliczniej reprezentowane są sieci Real (10 sklepów), Carrefour (7 sklepów), Tesco (6 sklepów) oraz Auchan (4 sklepy). Znajduje to odzwierciedlenie w relatywnym nasyceniu powierzchnią sieci hipermarketów i supermarketów w tym regionie; Śląsk ma większe tego typu nasycenie niż Poznań, Warszawa, Kraków i Wrocław, a mniejsze niż Szczecin, Łódź i Trójmiasto.
- Miasta konurbacji śląskiej stopniowo zyskują nowe, śródmiejskie galerie handlowe. Takimi są m.in. Platan w Zabrzu, Pogoria w Dąbrowie Górniczej, Plaza w Sosnowcu, Forum w Gliwicach, czy ostatnio otwarta Agora w Bytomiu. Stają się one silną konkurencją dla dotychczasowego handlu w tych miastach. Mieszkańcy Gliwic dokonują bowiem wyboru pomiędzy Forum, Areną, a Auchan (wkrótce również między Europą Centralną), ludność Bytomia wybiera między Agorą, M1 a Plejadą. Należy w tym miejscu podkreślić, iż największym centrum handlowym o regionalnym znaczeniu jest Silesia City Center w Katowicach oferująca obecnie 250 sklepów na 65 000 m2 powierzchni handlowej i rozbudowywana o kolejne 19 000 m2 - mówi Agnieszka Tarajko-Bąk.
- Rozbudowa Silesia City Center to również swojego rodzaju kontrofensywa na powstającą w samym centrum Katowic Galerię Katowicką firmy Neinver przy współfinansowaniu Meyer Bergman. Choć ta ostatnia jest realizowana w nieco innej formule, jako projekt wielofunkcyjny, przyległy do dworca głównego oraz bez hipermarketu, niewątpliwie przyszli klienci Galerii Katowickiej dokonują aktualnie zakupów właśnie w Silesii City Center i to o nich inwestycja firmy Neinver będzie zabiegać. Zważywszy na planowaną na 2013 rok przebudowę obiektu Supersam przez CDI przy ul. Piotra Skargi, również w centrum Katowic, będziemy świadkami ciekawych zmian w handlu i zwyczajach zakupowych mieszkańców regionu - dodaje.
Tagi:
Oceń artykuł:

Agnieszka Tarajko-Bąk: Miasta konurbacji śląskiej stopniowo zyskują nowe, śródmiejskie galerie handlowe

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.