Agnieszka Tarajko-Bąk, JLL: Rynek centrów handlowych w Polsce stopniowo się nasyca

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-07-21 | 08:00
Jakie są zalety i wady centrów handlowych typu convenience? Czy rynek centrów handlowych tego typu będzie się rozwijał? Jakie czynniki mogą mieć wpływ na ich rozwój? W jaki sposób dobierani są najemcy oraz jakie branże są pożądane? Na te pytania odpowiada Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk w dziale badań i doradztwa Jones Lang LaSalle.

W ostatnich latach zmieniły się nieco upodobania i potrzeby klientów – nie lubimy już robić zakupów w dużych sklepach hipermarketowych, bo wolimy mniejsze, przytulniejsze supermarkety czy dyskonty, których oferta jest uszyta na miarę naszych potrzeb. Okres zachłyśnięcia się dużymi galeriami handlowymi też mamy już za sobą i choć nadal będą one numerem jeden w przypadku większych zakupów, to na codzienne sprawunki wolimy coś mniejszego i bliżej domu.
Nie bez znaczenia jest też fakt powolnego nasycania się niektórych miast dużymi obiektami, stąd deweloperzy szukają nisz rynkowych w celu dalszej ekspansji. Centra typu convenience doskonale wpisują się w tę niszę zaspokajając jednocześnie zapotrzebowanie konsumentów na szybkie i dogodne zakupy blisko domu. Są to obiekty zlokalizowane przy kluczowych szlakach komunikacyjnych, w przyjaznych, często odwiedzanych punktach miasta lub gęsto zamieszkanych osiedlach mieszkaniowych, w których zakupy robi się łatwo i niejako „przy okazji”, dzięki czemu oszczędza się czas.
Rynek centrów handlowych w Polsce stopniowo nasyca się. Jednak możliwości rozwoju w tym sektorze jest jeszcze wiele. Rynek jest wciąż chłonny i otwarty na nowe projekty i pomysły zmierzające do ułatwienia nam życia i zaspokojenia naszych potrzeb zakupowych. Dotyczy to m.in. centrów handlowych typu convenience. Zarówno w stolicy, jak i pozostałych głównych aglomeracjach i innych miastach regionalnych wciąż istnieją i powstają nowe osiedla mieszkaniowe będące swoistymi „pustyniami” handlowymi. Mieszkańcy tych osiedli zmuszani są do przemierzania niekiedy długich dystansów, niejednokrotnie do dużych zatłoczonych centrów handlowych celem zrobienia podstawowych zakupów spożywczych czy odniesienia rzeczy do pralni, które w praktyce nie powinny zająć więcej niż 20-30 minut. Dobrym rozwiązaniem jest właśnie centrum osiedlowe typu convenience z silnym operatorem spożywczym i małą galerią sklepów serwisowych. Dobre perspektywy rozwoju tego segmentu mają również mniejsze miasta do 100 tys. mieszkańców, których w Polsce jest 869. W wielu takich miastach nadal brakuje wysokiej jakości powierzchni handlowych. Przy czym, należy pamiętać, że często jeden obiekt retailowy „zamyka” miasto na inne inwestycje handlowe stając się projektem multifunkcyjnym, łączącym jednocześnie funkcje centrum regionalnego oraz osiedlowego.
Kolejnym argumentem przemawiającym za rozwojem centrów wygodnych zakupów w Polsce jest większa łatwość uzyskania finansowania na takie projekty, gdyż są one mniejsze, mniej skomplikowane w budowie, dobrze dopasowane do obecnego sytuacji i zapotrzebowania rynku i krótko mówiąc mniej ryzykowne. Ponadto tańsze obiekty dają możliwość obniżenia czynszów najmu, a ta tendencja jest zgodna z oczekiwaniami większości najemców.
Centrum handlowe typu convenience charakteryzuje się takim doborem sklepów i punktów usługowych, aby umożliwiać konsumentom załatwienie wszystkich codziennych spraw w jednym miejscu, blisko domu i bez konieczności spędzania kilku godzin w dużej galerii handlowej. Typowa oferta centrum osiedlowego obejmuje przeważnie supermarket lub dyskont spożywczy (rzadziej hipermarket) oraz niedużą galerię handlową, głównie skierowaną na usługi typu pralnia, apteka, cukiernia, szewc / krawiec / dorabianie kluczy, poczta, kwiaciarnia, salon fryzjersko-kosmetyczny, biuro podróży, kantor, bank, drogerię oraz po jednym - dwa sklepy z sektora moda, buty, dodatki, elektronika czy wyposażenie wnętrz. W niektórych przypadkach mile widziane będą też funkcje rekreacyjno-rozrywkowe jak fitness klub, sala zabaw dla dzieci lub nawet przedszkole, przychodnia lekarska, dentysta, ale również restauracja czy kawiarnia.
Tagi:
Oceń artykuł:

Agnieszka Tarajko-Bąk, JLL: Rynek centrów handlowych w Polsce stopniowo się nasyca

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.