W ciągu ostatniego roku, na mapie handlowej Polski pojawiło się kilkanaście obiektów typu convenience. Centra wygodnych zakupów powstały m.in. w Skierniewicach, Ząbkach i Łodzi. Są to obiekty charakterystyczne, które wymagają również specyficznego podejścia do komercjalizacji. Charakter tego rodzaju działalności przybliża Agnieszka Olszewska, Associate, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.
Centra wygodnych zakupów to potrzebne miejsca, w których można robić szybkie, codzienne zakupy. Sądzę, że wielu klientów docenia i zacznie coraz bardziej doceniać formułę takich obiektów, którym przyświeca łatwość, dostępność, wygoda i szybkość. Blisko domu, w drodze z pracy, ze szkoły bez konieczności dalszej wyprawy i spędzania dodatkowego czasu pod dachem dużej nowoczesnej galerii. Formuła jest idealnym rozwiązaniem na zakupy pierwszej potrzeby, przy bardzo malej ilości czasu w ciągu tygodnia, skorzystania z podstawowych usług - bank, pralnia, poczta, drogeria itp. Niestety nie zawsze w centrach typu convenience znajdziemy bardziej wyszukany produkt, którego akurat potrzebujemy. Ograniczeniem może być także zawężona oferta branżowa, ale nie nazwałabym tego wadą, gdyż duże zakupy, które są planowane i dokonywane cyklicznie, klienci będą robić w dużych destynacjach handlowych i korzystać z nich w zależności od danej potrzeby w określonym momencie - jak np meble, sezonowa zmiana odzieży czy sprzęt rtv agd.
A jak przebiega komercjalizacja? Z pewnością przy doborze najemców w obiektach typu convienience na obecnym etapie rynku posługujemy się pewną stałą pulą marek. Obiekty te nie mają z reguły wielkiego metrażu, wiec należy bardziej zadbać o skład branżowy i kompleksowość oferty niż wyłącznie o wielkich graczy i sklepy wielkopowierzchniowe. Choć i takie będą się w tych obiektach rozwijać - jak np. H&M czy Empik. Bardzo istotne wiec jest utrzymanie jakościowej oferty usługowej - fryzjer, pralnia, szkoła językowa, operator spożywczy, bank, cukiernia, kiosk, usługi telekomunikacyjne, optyk, oferta medyczna Itp. Obserwujemy duże zainteresowanie takimi inwestycjami, co potwierdzają dotychczasowe otwarcia.
Myślę, że perspektywy rozwoju tego rynku są obiecujące, następuje
wyraźny wzrost tego typu lokalizacji. Nie jest to jeszcze rynek
nasycony.
Tagi: