Klienci zarządzanych przez METRO Properties centrów od ponad pięciu lat kupują zdrową żywność na cyklicznych weekendowych „Jarmarkach” – warto dodać, że byliśmy jednym z pionierów rynku centrów handlowych w popularyzacji tego typu imprez, a tym samym również edukacji konsumentów – otwierania ich na nowe smaki i potrawy np. rzadkie gatunki serów lub nieznane w danych regionach Polski wędzone ryby. Jarmarki cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. W wielu miastach np. w Łodzi czy w Poznaniu organizujemy je regularnie co dwa tygodnie. Co kilka miesięcy dystrybuujemy wśród klientów darmowe eko-torby - rozdaliśmy już ich kilkanaście tysięcy! Ponadto centra handlowe uczestniczą w akcjach proekologicznych organizując zbiórki elektrośmieci czy śmieci wielkogabarytowych (M1 Marki, CH Ursynów, M1 Kraków), a na co dzień klienci mogą bez problemu przynieść zużyte baterie, świetlówki, tonery do drukarek i wyrzucić je do specjalnych koszy zapewnianych przez np. hipermarket Real czy Media Markt. Wszystko dlatego, że jesteśmy świadomi zagrożeń - jedna bateria może skazić ok. 1 metra sześciennego gleby bądź 400 litrów wody, a świetlówki zawierają niebezpieczną dla środowiska rtęć. Większość aptek w centrach sieci M1 oraz w CH Ursynów w Warszawie i CH Ster w Szczecinie przyjmuje przeterminowane leki. Ich wyrzucanie do koszy na odpady komunalne może mieć trudne do przewidzenia konsekwencje dla środowiska – zwłaszcza dla równowagi mikrobiologicznej.
W aspekcie funkcjonowania centrów handlowych - bezsprzecznie wpisuje się to w filozfię oferowania jak najszerszego wachlarza produktów i usług naszym klientom. Żywność wytwarzana lokalnie, wolna od genetycznych modyfikacji jest istotnym elementem dzisiejszej branży spożywczej i zamierzamy kontynuować organizacje tego typu imprez, aby klienci mogli zrobić kompletne zakupy w jednym miejscu – niezależnie czy zdrowa, ekologiczna żywność jest podstawą czy ich urozmaiceniem diety.
METRO Properties ma jednak o wiele większe ambicje w zakresie wykorzystywania rozwiązań ekologicznych i jest na tym polu pionierem na skalę światową. Dobrym przykładem są centra handlowe Merter oraz Meydan w Istambule, w Turcji. Centrum Meydan np. używa energii pozyskiwanej ze źródeł geotermalnych, dzięki czemu zarówno ogrzewanie jak i chłodzenie centrum odbywa się wyłącznie dzięki rozwiązaniom wykorzystującym naturalne procesy geologiczne. Roczne oszczędności tego centrum sięgają 1,3 miliona kwH energii pierwotnej, emisja C02 jest mniejsza o 350 ton w skali roku – są to konkretne wartości dające wymierny efekt ekologiczny i finansowy.
Wspominane wcześniej Jarmarki są stałym elementem kalendarza wydarzeń promocyjnych, przy większych imprezach proekologicznych zwykle łączymy siły z władzami miast czy organizacjami pozarządowymi i dostosowujemy nasz kalendarz do ich planów aby maksymalizować siłę oddziaływania na lokalne społeczności.
Współpracowaliśmy i współpracujemy z władzami niektórych miast przy zbiórce odpadów, mieliśmy przyjemność również współdziałać z takimi organizacjami jak: fundacja Zielony Horyzont, ERP Polska, organizacja ElektroEko. Jarmarki wspierało Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie oraz Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego.
Sama sieć centrów handlowych zarządzanych przez METRO Properties stanowi naturalne i potężne medium reklamowo-promocyjne z możliwością ekspozycji praktycznie każdego rodzaju nośnika. Pomaga nam to realizować skuteczne kampanie już ponad dekady. Zalety wielomilionowej widowni dostrzega również rynek reklamodawców promując produkty i usługi właśnie w naszych centrach za pomocą backlightów, bannerów, ścianek, naklejek podłogowych, folii one-way vision, standów i instalacji – możliwości są praktycznie nieograniczone. Tak więc ten sposób reklamy uznałbym za najbardziej efektywny - również w akcjach „eko”.
Większość obiektów, którymi zajmuje się METRO Properties posiada centralne systemy sterowania, m. in. automatyczny system włączania oświetlenia w zależności od natężenia światła dziennego (co pozwala ograniczać koszty zużywanej energii). Efektywnie i racjonalnie gospodarujemy odpadami – dzięki bardzo operatywnemu departamentowi Facility Management poddajemy recyklingowi większość powstających śmieci - od filtrów wentylacyjnych poprzez świetlówki, akumulatory, makulaturę, folię czy szkło. To również dodatkowe wypływy do budżetu kosztów wspólnych i zmniejszenie kosztów zarządzania obiektem. Stawiamy na nowoczesne „czyste” rozwiązania jak np. wykorzystanie w toaletach kostek aktywnych biologicznie, zawierających kultury bakterii żywiących się substancjami organicznymi – pozwala to zminimalizować użycie ciężkich środków chemicznych. Stosujemy również aktywatory bakteryjne w separatorach tłuszczu wspomagające naturalne procesy biologiczne, co również przynosi wymierne korzyści dla środowiska oraz oszczędności dla centrum handlowego.
Realizowany plan modernizacji centrów M1 zawiera np. wymianę źródeł światła na LED-owe. Kompleksowe usługi i doradztwo w zakresie „Facility Management” oferujemy od kliku lat z powodzeniem właścicielom i zarządcom innych centrów handlowych – dzięki doświadczeniu zespołu i wolumenowi zakupów (obsługa kilkudziesięciu obiektów w Polsce jest bezsprzecznie naszym atutem w negocjacjach z kontrahentami z zakresu utylizacji odpadów i ochrony środowiska) zapewniamy najlepsze ceny na rynku i fachową opiekę.
Tagi: