Rynek operatorów spożywczych ciągle się rozwija jednak rosnąca konkurencja zmuszać będzie sieci handlowe do upraszczania procedur, usprawniania efektywności działania, minimalizacji kosztów, ale także do wprowadzania nowych, innowacyjnych produktów. O planach, strategii marketingowej opowiada Adam Manikowski, dyrektor działu marketingu Jeronimo Martins Dystrybucja SA.
Na spektakularny sukces sieci Biedronka w Polsce wpływ mają przede wszystkim trzy elementy – wysoka jakość, niskie ceny i polskie produkty. Podstawą sukcesu jest także umiejętność odpowiedniej komunikacji z klientami, stałe monitorowanie postaw konsumentów i umiejętność elastycznego dostosowania się do nich. Wizytówką Biedronki jest także ścisła współpraca z ponad 500 polskimi dostawcami. Obecnie 9 na 10 produktów sprzedawanych w sieci jest wytwarzana w Polsce. Są to bardzo dobre jakościowo produkty oferowane codziennie w niskich cenach, które cieszą się uznaniem klientów oraz zdobywają wiele nagród. Popularność sklepów Biedronka w Polsce to także zasługa zaangażowania na polu społecznej odpowiedzialności biznesu. Sieć Biedronka jest godnym zaufania pracodawcą, partnerem handlowym i członkiem społeczności. Aktywnie angażuje się w działania na rzecz ochrony środowiska. Od 2010 roku jest Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Angażując się w wiele projektów z zakresu CSR chcemy wypełniać swojej społeczne zobowiązania.
Nie można też zapominać o nakładach finansowych. Do tej pory firma Jeronimo Martins zainwestowała w Polsce ponad 5 mld złotych, co pozwoliło stworzyć blisko 40 tysięcy miejsc pracy w samej Biedronce i tysiące etatów w firmach z nami współpracującymi. W osiągnięciu sukcesu pomaga nam również przestrzeganie zasady bycia wszędzie tam, gdzie nasi klienci. Dlatego sieć stale się rozwija. W ubiegłym roku sklep Biedronki otwierany był co 36 godzin.
W 2011 roku skonsolidowana sprzedaż sieci sklepów Biedronka wzrosła o 24,2 % (w PLN) w porównaniu z 2010 r. i wyniosła 23,8 mld zł. Sieć handlowa powiększyła się w ubiegłym roku o 239 sklepów i liczy obecnie ponad 1900 placówek.
Biedronka stale wprowadza nowe ciekawe i innowacyjne produkty do swojej oferty. Przykładem innowacji produktowych mogą być oferowane od pewnego czasu w sieci Biedronka produkty wspierające pozytywne trendy dietetyczne, innowacyjne produkty gotowe do spożycia, a także produkty oparte na tradycyjnych recepturach, ale w nowoczesnej formie. Bez wątpienia najbardziej spektakularną zmianą, która zapoczątkowana została w ubiegłym roku, jest odświeżanie wizerunku Biedronki. Nowy wygląd obejmuje nie tylko logo, które zyskało bardziej nowoczesny, trójwymiarowy wygląd, ale również wystrój i ergonomię placówek. Sklepy są teraz bardziej przejrzyste i wygodne dla Klientów. Zmienił się w nich także układ produktów, lepiej wyeksponowane są artykuły świeże, takie jak: nabiał, warzywa, owoce, pieczywo. Odzwierciedla to dbałość o codzienną jakość i stałą dostępność najświeższych produktów w sieci.
Biedronka posiada w asortymencie wiele produktów zaprojektowanych i wyprodukowanych wyłącznie dla nas, które odniosły potężny sukces rynkowy. Produkty naszych marek stanowią ok. 60% asortymentu. Są one bardzo popularne wśród naszych klientów – są to produkty wysokiej jakości, często wyróżniające się na rynku swoją innowacyjnością.
Plany Biedronki zakładają otwarcie w 2012 roku kolejnych 250 sklepów sieci. Trwa również proces modernizacji placówek, który powinien zakończyć się w październiku br. Pozwoli to umocnić pozycję sieci jako lidera polskiego rynku. Strategicznym celem Biedronki pozostaje uruchomienie 3000 sklepów do 2015 roku.
Rynek najprawdopodobniej będzie się koncentrował i rozwijał. Rosnąca konkurencja zmuszać będzie sieci handlowe do upraszczania procedur, usprawniania efektywności działania minimalizacji kosztów, ale także do wprowadzania nowych, innowacyjnych produktów. Eksperci przewidują także, że przyszłość handlu w Polsce leży w multiformatowości. Wszystko wskazuje na to, że coraz większą popularnością będą cieszyć się sklepy convenience, będące blisko klienta i oferujące najpotrzebniejsze produkty. Trudno jednak w obecnej sytuacji stawiać długoterminowe prognozy. Wszystko będzie zależeć od potrzeb i preferencji klientów.
Sieć Biedronka działa wyłącznie na rynku polskim. Natomiast właściciel sieci, portugalska Grupa Jeronimo Martins, jest największym koncernem spożywczym w Portugalii. Należą do niej m.in. sieć supermarketów Pingo Doce, sieć hurtowni typu "cash &carry" Recheio oraz Unilever Jeronimo Martins, spółka produkująca dobra szybko zbywalne. Koncern zatrudnia łącznie ponad 61 000 osób. W październiku ubiegłego roku Grupa Jeronimo Martins, po analizie różnych opcji dywersyfikacji geograficznej oficjalnie ogłosiła, że trzecim rynkiem jej działalności, poza Portugalią i Polską, będzie Kolumbia. To obiecujący rynek i dobre miejsce na wykorzystanie doświadczenia Jeronimo Martins zdobytych w Portugalii i w Polsce.
Tagi: