Zielony zwrot w strategii LPP

2019-10-24 | 10:33

100% opakowań przyjaznych środowisku i 50% udziału kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved do 2025 roku oraz zmniejszenie śladu węglowego – to najważniejsze cele strategii zrównoważonego rozwoju, ogłoszonej właśnie przez polskiego producenta odzieży. Zwrot w kierunku ekologii to odpowiedź LPP na nowe wyzwania pojawiające się w branży modowej. Gdańska firma kontynuuje również inwestycje w nowe technologie – właśnie zakończyła najszybsze na świecie wdrożenie elektronicznych metek (tzw. RFID) w sieci Reserved w Polsce.

Globalne wyzwania środowiskowe zmieniają oblicze branży modowej. Przyszłość rynku za kilka lat zależy od tego, czy producenci wezmą na siebie większą odpowiedzialność za ludzi i otoczenie. To oznacza konieczność podejmowania strategicznych decyzji, które determinują zmiany w całym łańcuchu wartości. W końcu moda przyjazna środowisku to coś więcej niż tylko T-shirt z organicznej bawełny. Jej rzeczywisty wpływ na otoczenie to suma wielu elementów – od wyboru surowców, dostawców, poprzez transport i logistykę, aż po sieć sprzedaży. W obliczu wyzwań klimatycznych polska firma odzieżowa LPP chce ograniczyć swój wpływ na środowisko i deklaruje wyraźny zwrot w kierunku ekologii za sprawą nowej strategii zrównoważonego rozwoju.

- Dokonujemy fundamentalnej zmiany w naszym podejściu do prowadzenia biznesu. W ostatnich latach zrobiliśmy sporo w obszarze zrównoważonego rozwoju, systematycznie zwiększając udział kolekcji eko, czy intensywnie pracując na rzecz poprawy warunków pracy u naszych dostawców. Ale dziś chcemy zrobić kolejny krok i odpowiedzialność za ludzi oraz środowisko uczynić integralnym elementem naszej strategii rozwojowej. LPP jest firmą rodzinną. Czujemy więc szczególną odpowiedzialność za przyszłe pokolenia i warunki, w jakich przyjdzie im żyć. Jako współzałożyciel LPP, prezes, ale także ojciec i dziadek, realizację celów zapisanych w naszej strategii zrównoważonego rozwoju traktuję jako osobiste zobowiązanie

– mówi Marek Piechocki, prezes i założyciel LPP.

Strategia zrównoważonego rozwoju LPP na lata 2020-2025 uwzględnia zmiany w czterech obszarach, nad których realizacją czuwać będzie nowo utworzony Dział Zrównoważonego Rozwoju. Najbardziej znaczące i szeroko zakrojone działania będą obejmowały produkcję przyjazną środowisku. W 2021 roku co czwarty produkt polskiej firmy będzie oznaczony metką Eco Aware, a już rok później w salonie każdej z pięciu marek LPP wprowadzony zostanie system zbiórki odzieży używanej.

Równocześnie spółka zamierza zainwestować milion złotych w technologie pozwalające w przyszłości utylizować odpady tekstylne. Celami długofalowymi na 2025 rok jest redukcja emisji CO2 o 15% i zwiększenie udziału kolekcji ekologicznych w Reserved do 50% (dziś sprzedaż marki odpowiada za około 40% przychodów grupy). W ramach nowej strategii spółka położy także nacisk na bezpieczeństwo chemiczne produkcji, a już w 2020 roku – jako pierwsza polska firma – dołączy do programu ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals), czym zobowiąże się do wypełnienia rygorystycznych standardów w zakresie eliminacji niebezpiecznych chemikaliów w tekstylnym łańcuchu dostaw.

Trzecim filarem zmian w LPP będzie eliminacja plastikowych opakowań niepodlegających obiegowi zamkniętemu, którą jeszcze w tym roku zapoczątkowało przystąpienie do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment. We wrześniu br. foliowe torby zakupowe zniknęły z salonów w Polsce, a do 2025 roku firma wyeliminuje niepodlegające cyrkularności opakowania z całej sieci sprzedaży i łańcucha dostaw. Będzie korzystać wyłącznie z plastiku spełniającego jedno z kryteriów: w 100% nadającego się do ponownego użycia, poddającego się recyklingowi lub kompostowaniu. Nowa strategia zapowiada również ekologiczne rozwiązania w budynkach centrali i sieci sprzedaży. W 2021 roku 100% energii zasilającej serwery firmy i sklepy internetowe będzie pochodziło z zielonych źródeł. Z kolei w 2023 roku wszystkie nowe budynki firmy będą już objęte certyfikatami ekologicznymi.

Polski producent odzieży już od jakiegoś czasu realizuje zasady zrównoważonego rozwoju w praktyce biznesowej. Przykładem ich zastosowania w łańcuchu dostaw LPP może być znajdujący się w fazie projektowania park logistyczny w Brześciu Kujawskim. Flagowy projekt gdańskiej spółki będzie pierwszym w Polsce obiektem magazynowym posiadającym międzynarodowy certyfikat WELL. Certyfikacja ta potwierdza pozytywny wpływ miejsca pracy na zdrowie i samopoczucie ludzi i do tej pory była stosowana jedynie w budynkach biurowych. Inwestycja o wartości 860 mln zł zostanie zakończona w 2022 roku.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat LPP zainicjowało również szereg działań proekologicznych. W swoich kolekcjach wykorzystuje bawełnę organiczną, TencelTM Lyocell pozyskiwany z celulozy drzewnej, organiczny len, czy włókna z recyklingu np. poliester z butelek. Dostawy e-commerce marek Reserved i Mohito realizowane są tylko w opakowaniach wykonanych z makulatury. W  kilkudziesięciu salonach Reserved, Mohito i House prowadzona jest zbiórka odzieży używanej, która trafia do osób potrzebujących. Firma kontroluje także bezpieczeństwo i wpływ na otoczenie w łańcuchu dostaw – od 2013 roku gdańska spółka przeznaczyła na ten cel ponad 20,5 mln zł.

Równolegle do realizacji nowej strategii, LPP zamierza utrzymać dynamikę rozwoju biznesowego, głównie za sprawą inwestycji w nowe technologie. Polski producent zakończył proces wdrażania RFID w marce Reserved w Polsce.

- Możemy śmiało powiedzieć, że to najszybsze wdrożenie RFID na świecie. W podobnej skali taki proces zajmuje zazwyczaj około 2-3 lata. Ten krok milowy stawia nas w pozycji lidera branży Fashion Tech w Polsce. Przed nami czas na pierwszy bilans korzyści – możemy dokładnie kontrolować to, co jest na sali sprzedaży i osiągamy blisko 100% zgodności z naszymi założeniami. To oznacza poprawę dostępności towaru dla klientów o około 15%. Elektroniczne metki usprawniają także procesy w salonie i mają korzystny wpływ na doświadczenia zakupowe naszych klientów – proces inwentaryzacji skrócił się około 100-krotnie, a czas rejestracji towaru przy kasie zmniejszył o około 70%

– komentuje Jacek Kujawa, wiceprezes LPP ds. IT.

W kolejnych latach spółka planuje wdrożenie RFID w pozostałych markach i będzie analizować kolejne możliwości, jakie stwarza wykorzystanie elektronicznych metek. Z perspektywy strategii omnichannelowej istotną funkcjonalnością będzie potencjalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej w sklepach i realizacja dostaw online bezpośrednio z salonu. To wpłynie na szybkość realizacji zamówień, ale także redukcję emisji CO2 wynikającą z ograniczenia transportu.

Tagi: CSR Jacek Kujawa LPP Marek Piechocki Reserved
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

Zielony zwrot w strategii LPP

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.