Wyniki finansowe Grupy Agora w 2. kwartale 2022 r.

2022-08-14 | 16:40

Grupa Agora zamknęła 2. kwartał 2022 r. z istotną poprawą wyników operacyjnych, którą zapewniły o 1/3 wyższe przychody odnotowane w niemal wszystkich biznesach. Dla intensywnie odbudowującej się po pandemii działalności kinowej był to najlepszy pod względem wpływów 2. kwartał w historii firmy. Przychody reklamowe Grupy Agora rosły szybciej niż rynkowe wydatki na promocję produktów i usług, zwłaszcza w wyprzedzających rynek segmentach Reklama Zewnętrzna i Radio.

– Przez ostatnich kilka miesięcy dobrze wykorzystaliśmy brak obostrzeń w działalności gospodarczej do pracy nad odbudową wyników Grupy Agora. Wpływy Heliosa powróciły do poziomów sprzed wybuchu pandemii, a nasze przychody reklamowe, czyli największe źródło przychodów Grupy, kolejny kwartał z rzędu rosły szybciej niż na rynku. Cały czas zwiększamy też wpływy z e-commerce, zwłaszcza z subskrypcji treści. Wyzwaniami na nadchodzące miesiące będą na pewno pogorszająca się koniunktura gospodarcza oraz lawinowy wzrost kosztów i - oby nie - kolejna fala pandemii. Naszym priorytetem pozostają jak najskuteczniejsze mierzenie się z nimi i dalsza odbudowa rezultatów finansowych

– mówi Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.

W 2. kwartale 2022 r. całkowite przychody Grupy Agora wyniosły 261,8 mln zł i były o niemal 30% wyższe niż przed rokiem. Dzięki stopniowemu znoszeniu pandemicznych obostrzeń i aktywizacji kolejnych gałęzi gospodarki wzrosła większość kategorii wpływów Grupy, a zwłaszcza przychody z działalności kinowej odnotowane w związku z odbudową frekwencji i brakiem restrykcji dotyczących funkcjonowania kin. W rezultacie przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios wzrosły do prawie 40,0 mln zł, czyli o niemal 140%, a ze sprzedaży barowej były ponad czterokrotnie większe, sięgając 23,0 mln zł. Co istotne, tak definiowany poziom wpływów z działalności kinowej był wyższy nie tylko w stosunku do 2. kwartału 2021 r., a również do 2. kw. 2019 r. W omawianym okresie w kinach Helios sprzedano blisko 2,1 mln biletów – o ponad 132% więcej niż przed rokiem i zaledwie 1,5% mniej niż w trzy lata temu. Łączna liczba wejściówek sprzedanych w polskich kinach między kwietniem a czerwcem 2022 r. wyniosła blisko 9 mln, co oznaczało wzrost o ponad 150% w stosunku do tego samego okresu 2021 r.(1). Należy jednak pamiętać, że kina w 2021 r. były zamknięte na mocy decyzji administracyjnej aż do 20 maja, a później funkcjonowały z limitem sprzedaży miejsc na sali (2).  

Wpływy ze sprzedaży usług reklamowych w Grupie Agora zwiększyły się w 2. kwartale 2022 r. o prawie 10% – do 129,7 mln zł, rosnąc w większości segmentów biznesowych. Wynikało to z powrotu wielu przedsiębiorców do aktywności reklamowej, co zaowocowało wzrostem łącznej wartości wydatków na reklamę w Polsce w omawianym okresie o 4,5% (3). Co ważne, poziom tych wpływów w Grupie odnotował dwa razy wyższy wzrost niż rynkowy. Segmentem, w którym przychody z reklam zwiększyły się najbardziej – o niemal 47% i który najmocniej przyczynił się do wzrostu tej kategorii w rachunku całej Grupy, była Reklama Zewnętrzna. Istotnie wyższe były też wpływy reklamowe w kinach i działalności radiowej, a także – nieznacznie – w segmencie Prasa. Warto też zauważyć, że ta kategoria przychodów w segmentach Reklama Zewnętrzna i Radio rosła szybciej niż na rynku. Jedynie Internet Agory odnotował niższe przychody reklamowe, głównie w związku z ich spadkiem w spółce Yieldbird, która zmienia swój profil działalności i rozwija nowe produkty dla klientów. Udział przychodów cyfrowych i internetowych w całkowitych wpływach Grupy Agora z reklam stanowił prawie 40%, czyli mniej niż przed rokiem – przede wszystkim z uwagi na istotny wzrost wpływów z kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej i w kinach.

O ponad połowę zwiększyły się w omawianym okresie przychody Grupy Agora z działalności gastronomicznej i filmowej. W przypadku tej pierwszej miało to związek z wyższymi wpływami z działalności spółki Step Inside, z sukcesem rozwijającej już 12 lokali pod marką Pasibus, przy braku obostrzeń w funkcjonowaniu restauracji, zaś w drugiej łączyło się z możliwością wprowadzania na duże ekrany nowych produkcji po ubiegłorocznym zamknięciu kin oraz ze wzrostem frekwencji. Co ciekawe, NEXT FILM, czyli spółka z grupy Helios zajmująca się produkcją i dystrybucją filmową odnotowała też kolejne sukcesy swoich tytułów udostępnianych w innych kanałach – film „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa, czyli marcowa premiera NEXT FILMu, był w lipcu 2022 r. w TOP10 najchętniej oglądanych propozycji serwisu Netflix w 38 krajach. Grupa Agora odnotowała też wzrost przychodów z pozostałej sprzedaży, przede wszystkim z uwagi na wyższe wpływy z działalności poligraficznej.

Jedyną pozycją przychodów ze spadkiem wartości w 2. kwartale 2022 r. była sprzedaży wydawnictw, która zmniejszyła się o niemal 7%. Rzutowały na to niższe wpływy Wydawnictwa Agora i ze sprzedaży Gazety Wyborczej, choć wpływy z prenumeraty cyfrowej dziennika wzrosły o ponad 10%. Liczba aktywnych subskrypcji treści Wyborcza.pl na koniec czerwca 2022 r. sięgnęła blisko 296 tys. – to o prawie 15% więcej niż w ub.r. Udział przychodów cyfrowych w całkowitych wpływach ze sprzedaży wydawnictw Grupy wyniósł 41%, rosnąc o przeszło 10pkt%. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę, iż Grupa Agora oprócz sprzedaży wydawnictw oferuje w formie cyfrowej także inne treści m.in. podcasty, a cała cyfrowa sprzedaż treści dynamicznie rośnie – jej udział wzrósł w okresie kwiecień-czerwiec 2022 r. do blisko 42%. Liczba sprzedanych subskrypcji Premium TOK FM na koniec 1. półrocza 2022 r. wyniosła 27,6 tys. i była wyższa o przeszło 9% niż przed rokiem.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora wzrosły w 2. kwartale 2022 r. o ponad 19% do 273,6 mln zł. Rzutowało na to przede wszystkim zwiększenie wydatków operacyjnych w segmencie Film i Książka, powiązane m.in. ze wzrostem wpływów. Koszty rosły też w pozostałych obszarach biznesowych Grupy poza Internetem. Największą pozycję stanowiły nakłady na wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników wyższe o niecałe 20%. To efekt zwiększenia zatrudnienia we wszystkich obszarach działalności – na koniec czerwca 2022 r. wyniosło ono 2 375 etatów i było wyższe o 88 etatów niż w 2021 r., a także podwyżki wynagrodzeń oraz innych działań na rzecz pracowników podjętych przez zarząd Agory. Grupa odnotowała też zwiększenie kosztów w pozostałych kategoriach wydatków oprócz amortyzacji, co było związane z większą skalą działalności jej biznesów w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r.

Dzięki intensywnej pracy nad wzrostem wpływów, głównie z działalności kin i z reklamy, w 2. kwartale 2022 r. Grupa Agora poprawiła rezultaty operacyjne – osiągnęła zysk na poziomie EBITDA w wysokości 26,1 mln zł i zmniejszyła stratę na poziomie EBIT do 11,8 mln zł. Strata netto Grupy wyniosła 17,6 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej stanowiła 16,0 mln zł.

W okresie kwiecień-czerwiec 2022 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce wzrosła o 4,5% w stosunku do 2. kw. ub.r. Wartość ta była wyższa również w porównaniu z 2. kw. 2019 r. o ponad 7%. Pomimo tego, po przeprowadzonej analizie dostępnych danych i obserwacji trendów rynkowych, Agora postanowiła utrzymać swoje szacunki dynamiki wydatków na reklamę w Polsce w 2022 r. na niezmienionym poziomie – około 3,0-6,0%, ze względu na dużą niepewność odnośnie skali możliwego spowolnienia gospodarczego w kraju w nadchodzących okresach. Jedynie w przypadku reklamy zewnętrznej oraz kin spółka zdecydowała się podnieść swoje oczekiwania co do całorocznego tempa wzrostu wartości wydatków reklamowych w tych mediach ze względu na istotnie szybszą niż szacowana dynamikę ich odbudowy w 1. poł. 2022 r. Poprzednie szacunki zakładały wzrost wydatków na kampanie realizowane na nośnikach reklamy zewnętrznej w przedziale między 15,0% a 18,0% – obecnie spółka szacuje, że w 2022 r. może on kształtować się na poziomie 20,0-25,0%. Wzrost ten dodatkowo będą wspierać wydarzenia sportowe odbywające się w 2. poł. 2022 r., które tradycyjnie powodują większą aktywność reklamodawców na nośnikach reklamy zewnętrznej. Dla reklamy kinowej szacunki zakładały wzrost wydatków między 75,0% a 85,0%. Spółka szacuje jednak, że w 2022 r. mogą one zwiększyć się o 80,0-90,0%, o ile kina będą nadal normalnie funkcjonowały w 2. poł. 2022 r.

Dla Zarządu spółki kluczowym projektem na 2022 r. pozostaje bezpieczne przeprowadzenie Grupy przez okres spowolnienia gospodarczego oraz praca nad strategią rozwoju całej Grupy Agora na lata 2023 – 2027. Trwa analiza potencjału rozwojowego organizacji, portfela jej biznesów oraz otoczenia rynkowego, która ma zostać sfinalizowana jeszcze w tym roku.

 

Przypisy:
1 Frekwencja w kinach: dane szacunkowe Helios S.A. – od listopada 2019 r. dystrybutor UIP nie raportuje danych o frekwencji na swoich filmach w Polsce.
2  Limity sprzedaży miejsc w salach kinowych nie obowiązywały w przypadku osób zaszczepionych.
3 Rynek reklamy – szacunki Agory (prasa na podstawie Kantar Media oraz monitoringu Agory, radio na podstawie Kantar Media), IGRZ (reklama zewnętrzna, od stycznia 2014 r. liczba podmiotów raportujących przychody do IGRZ uległa zmniejszeniu), a także wstępnych danych Publicis Media (TV, kino, internet).
4 W ujęciu bez uwzględniania wpływu standardu MSSF 16 w 2. kwartale 2022 r. Grupa Agora odnotowała zysk na poziomie EBITDA w wysokości 4,2 mln zł oraz stratę na poziomie EBIT w kwocie 17,0 mln zł.

Tagi: Bartosz Hojka Helios S.A. Podsumowania i wyniki finansowe Grupa Medialna Agora
Oceń artykuł:

Źródło: Agora

Wyniki finansowe Grupy Agora w 2. kwartale 2022 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.