W Krakowie najtrudniej o lokal handlowy, Poznań i Trójmiasto mają ich najwięcej

2022-11-17 | 09:00

Średni wskaźnik powierzchni niewynajętej dla ośmiu największych aglomeracji w sierpniu br. wyniósł 4,7 proc. To o 0,6 pp. mniej w porównaniu rok do roku – wynika z raportu CBRE. I choć nadal jesteśmy na poziomie wyższym niż przed pandemią (4,1 proc. w grudniu 2019 r.) to są miasta, w których o lokale handlowe jest naprawdę ciężko. Przykładem jest Kraków, gdzie tylko 1,8 proc. powierzchni handlowej jest dostępnej. Największy wybór oferuje Poznań (9 proc.) i Trójmiasto (6,3 proc.).

- Sektor handlowy został mocno dotknięty przez pandemię, a teraz wpływa na niego inflacja, która prowadzi do pogorszenia nastrojów konsumenckich. Na razie jednak sprzedaż detaliczna rośnie, a sektor z każdym miesiącem udowadnia, że potrafi elastycznie reagować na nowe warunki, w których przyszło prowadzić biznes. Pojawiają się nowe formaty, obiekty rosną w mniejszych miastach, firmy nie rezygnują z tworzenia flagowych sklepów. Cały czas powstaje nowa powierzchnia handlowa, a mimo to wskaźnik pustostanów spada, czemu warto się przyjrzeć z perspektywy regionalnej, bo każdy rynek ma swoją specyfikę

– mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Lokali handlowych w Krakowie jak na lekarstwo

Z raportu CBRE wynika, że średni wskaźnik pustostanów dla ośmiu największych polskich aglomeracji – chodzi o Górny Śląsk, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawę, Wrocław – wyniósł 4,7 proc. w sierpniu 2022 roku. To o 0,6 pp. mniej w porównaniu rok do roku i jednocześnie poziom powierzchni niewynajętej zbliżony do sierpnia 2020 roku, kiedy ten wskaźnik był na poziomie 4,8 proc. Nadal jednak ilość powierzchni dostępnej w obiektach handlowych jest na wyższym poziomie niż przed pandemią, bo w grudniu 2019 roku ten wskaźnik wynosił 4,1 proc.

Patrząc na poszczególne regiony, najtrudniejsza sytuacja dla szukających lokali handlowych jest w Krakowie. W stolicy Małopolski wskaźnik powierzchni niewynajętej zmalał do 1,8 proc. i obecnie jest to rynek, który charakteryzuje się najniższym poziomem pustostanów wśród największych polskich aglomeracji. Drugim z kolei rynkiem o najsłabszej dostępności wolnej powierzchni w odniesieniu do całkowitej podaży jest Górny Śląsk (3,4 proc.), a trzecim w kolejności Wrocław (4 proc.). W aglomeracji warszawskiej wskaźnik dostępnej do wynajęcia powierzchni handlowej zmniejszył się do 4,4 proc., ale tutaj warto zaznaczyć, że w stolicy Polski i okolicach ten poziom od trzech lat oscyluje wokół podobnych wartości od 4,1 do 4,6 proc.
 
W Poznaniu i Trójmieście jest w czym wybierać

W sumie w czterech regionach Polski odnotowano wzrost wskaźnika niewynajętej powierzchni. Prym wiodą tutaj aglomeracje poznańska i trójmiejska, gdzie odsetek pustych lokali urósł do 9 proc. i 6,3 proc. W obu przypadkach to o 0,4 pp. więcej w porównaniu rok do roku.

- Poznań i Trójmiasto to rynki, które odznaczają się najwyższym poziomem powierzchni niewynajętej w całej Polsce, ale jednocześnie w tych aglomeracjach mamy do czynienia z najwyższym nasyceniem powierzchnią handlową w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców. Te dwa czynniki są ze sobą skorelowane

– mówi Emilia Trofimiuk, starsza konsultantka w dziale badań i doradztwa w CBRE.

Wzrost ilości powierzchni niewynajętej odnotowano także w aglomeracjach łódzkiej i szczecińskiej. W Łodzi i okolicach był on niewielki i wyniósł 0,3 pp. w porównaniu rok do roku i teraz pustostany to 4,1 proc. całej powierzchni. Natomiast w Szczecinie wzrost wyniósł 0,8 pp. w porównaniu rok do roku, co oznacza, że teraz szukający lokali mają do dyspozycji 4,6 proc. całkowitej powierzchni. Przyczyną tego stanu rzeczy w Szczecinie jest duża wrażliwość rynku na wahania dostępnej przestrzeni ze względu na relatywnie małą całkowitą ilość powierzchni handlowej.

 

Tagi: CBRE Magdalena Frątczak Raport Emilia Trofimiuk
Oceń artykuł:

Źródło: CBRE

W Krakowie najtrudniej o lokal handlowy, Poznań i Trójmiasto mają ich najwięcej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.