W I kwartale br. sklepy zrobiły o 1,5 proc. więcej promocji niż rok wcześniej

2024-05-14 | 13:12

Analiza ponad 483 tys. promocji w blisko 3,5 tys. gazetek wykazała, że w I kwartale br. ogólnie sieci handlowe przeprowadziły o 1,5% więcej akcji promocyjnych niż rok wcześniej. Jednocześnie liczba tego typu publikacji spadła o 8,1% rdr. W 5 formatach rok do roku ubyło akcji rabatowych. Na największym minusie znalazły się sklepy typu DIY – 32,4% rdr. Ujemne wyniki rdr. zanotowały również sieci cash&carry, drogerie i apteki, sklepy RTV-AGD oraz hipermarkety. Z kolei 3 segmenty rdr. zaliczyły wzrosty, tj. sieci convenience – o 12,3%, supermarkety – o 6,3%, a także dyskonty – o 5,8%.

Według analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX, w I kwartale br. ogólnie sieci handlowe zrobiły o 1,5% więcej promocji w gazetkach niż w analogicznym okresie ub.r. – Ten wzrost mógł być efektem rywalizacji między sieciami handlowymi o zwiększenie sprzedaży. Retailerzy zrobili więcej promocji, by przyciągnąć uwagę konsumentów i osiągnąć lepsze wyniki finansowe. Dyskonty stanowią silną konkurencję dla pozostałych graczy, co zmusza ich do podejmowania agresywnych działań marketingowych, aby zachować lojalność klientówkomentuje Marcin Lenkiewicz, współautor raportu z Grupy BLIX.

Jak zauważa Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland, branża retail szybko reaguje na zmiany w zachowaniach konsumenckich. W ciągu ostatniego roku mogły one doprowadzić do większego popytu na promocje. – Intensyfikacja strategii marketingowych sieci handlowych w odpowiedzi na zmienną sytuację ekonomiczną, w tym na inflację, zachęcała konsumentów do poszukiwania korzystniejszych ofert. Sieci handlowe musiały na to zareagować mówi ekspertka.

Choć promocji przybyło, ilość gazetek w tym samym okresie spadła rdr. o 8,1%. Zdaniem Marcina Lenkiewicza, sieci handlowe mogły zmniejszyć liczbę publikacji, ale jednocześnie – zwiększyć skuteczność promocji. Mogły to osiągnąć poprzez lepsze targetowanie klientów, bardziej atrakcyjne oferty lub wykorzystanie digitalowych kanałów dystrybucji. 

– Możliwe, że sieci handlowe decydują się na konsolidację swoich ofert w mniejszej liczbie gazetek, które są bardziej skoncentrowane na promocjach. To może również odzwierciedlać trend przenoszenia niektórych promocji do środowiska online, co jest zgodne z cyfrową transformacją handlu. Co więcej, to również może oznaczać bardziej selektywne i ukierunkowane podejście do promocji. Zmiany w tych proporcjach w obecnym kwartale będą zależne od strategii marketingowych i zachowań konsumentów – uważa ekspertka z Hiper-Com Poland.

W ocenie Marcina Lenkiewicza, spadek liczby gazetek może być też wynikiem działań optymalizacyjnych, zmierzających do obniżenia kosztów druku i dystrybucji. Jednocześnie sieci handlowe mogą nadal inwestować w promocje, ale w bardziej efektywne kanały, np. w e-gazetki czy e-kupony. – Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy proporcje promocji do liczby gazetek będą identyczne w przyszłym okresie. Wiele zależy od strategii poszczególnych sieci handlowych oraz zmian na rynku. Może dojść do dalszej optymalizacji kosztów, zmian w zachowaniach konsumentów lub wprowadzenia nowych innowacyjnych rozwiązań marketingowych – dodaje ekspert z Grupy BLIX.

Patrząc na poszczególne wyniki, widać, że największy spadek liczby promocji rdr. zanotowały sklepy DIY, tj. o 32,4% rdr. – Mógł on wynikać z konkretnych trendów w branży, takich jak sezonowość projektów domowych i ogrodniczych, które są popularniejsze w innych okresach roku. Ponadto zmiany w zwyczajach zakupowych i strategiach promocyjnych mogą tłumaczyć zmniejszenie liczby promocji w tym formacie. Należy również rozważyć wpływ sytuacji makroekonomicznej na wydatki konsumenckie, które mogą mieć większe przełożenie na nabywanie dóbr trwałego użytku – wyjaśnia Julita Pryzmont.

Ujemne wyniki rdr. zaliczyły też sieci typu cash&carry, drogerie i apteki, sklepy RTV-AGD i hipermarkety – odpowiednio o 7,1%, 4,3%, 2,6% i 1,8%. – Poszczególne formaty zmieniały swoje strategie marketingowe, co skutkowało mniejszą liczbą wydawanych gazetek. Mogły skupić się na innych formach promocji lub kanałach komunikacji z klientami, co doprowadziło do ograniczenia wykorzystania gazetek. Klienci coraz częściej sięgają po alternatywne źródła informacji o promocjach, takie jak aplikacje mobilne, co zmniejsza znaczenie tradycyjnych gazetek zauważa Marcin Lenkiewicz.

Podczas, gdy 5 formatów (spośród 8 obserwowanych) zmniejszyło liczbę promocji, 3 segmenty były na plusie. Wzrosty rdr. odnotowały sieci convenience – o 12,3%, supermarkety – o 6,3%, a także dyskonty – o 5,8%. – Głównie dotyczyło to sieci, które w ostatnim czasie były najaktywniejsze na rynku pod względem promocji. I to raczej nie powinno dziwić – twierdzą analitycy z UCE RESEARCH.

Zdaniem Julity Pryzmont, prognozowanie przyszłych trendów promocyjnych w kontekście aktualnej sytuacji w kraju wymaga uwzględnienia wielu zmiennych, w tym trendów gospodarczych, zachowań konsumentów i strategii konkurencji. Ostatni spadek inflacji teoretycznie ma szansę zmniejszyć presję na poszukiwanie oszczędności przez konsumentów, co z kolei może wpłynąć na obniżenie wolumenu promocji. Jednakże handlowcy mogą również kontynuować intensywne działania promocyjne, jak np. ostatnia tzw. wojna cenowa, aby utrzymać lojalność klientów i przyciągnąć nowych. 

– Pomimo ostatniego spadku inflacji, nadal istnieje presja na zachowanie konkurencyjnych cen przez sklepy detaliczne. Mogą one wciąż stosować promocje jako sposób na utrzymanie swojej pozycji na rynku. Polacy mają tendencję do poszukiwania obniżek cen, co jest swego rodzaju narodowym sportem. Nie jest też wykluczone, że w tym roku sieci handlowe będą musiały szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe, co może wpłynąć na ich strategie promocyjne. To może prowadzić do fluktuacji w liczbie i rodzaju promocji przewiduje Marcin Lenkiewicz.

Jak podsumowują eksperci z UCE RESEARCH, o tym, czy nadal będziemy w trendzie wzrostowym (nawet lekkim) w kwestii promocji, zapewne zdecydują ostatnio mocno walczące ze sobą dyskonty. To one wyznaczają tzw. czerwoną linię. Patrząc na to, co dzieje się na rynku, można prognozować, że mimo wszystko dyskonty lekko wyhamują swoją walkę. Nie da się przecież cały rok ostro ciąć cen. Stąd też promocji raczej nie będzie przybywać, ale jest też możliwe to, że wcale ich nie będzie ubywać. Tak naprawdę następne tygodnie pokażą, jaki kierunek obiorą ww. formaty, tj. czy jeszcze bardziej zaostrzą rywalizację między sobą, czy na jakiś czas trochę sobie odpuszczą.

Tagi: Raport UCE RESEARCH
Oceń artykuł:

Źródło: UCE RESEARCH

W I kwartale br. sklepy zrobiły o 1,5 proc. więcej promocji niż rok wcześniej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.