Ulice handlowe wytworzą nowy gatunek przestrzeni?

2020-05-27 | 13:00

Odkrycie w ubiegłym roku na Wyspach Galapagos samicy żółwia olbrzymiego z Fernandiny, gatunku uznawanego już od ponad 100 lat za wymarły, może stanowić prawdziwą inspirację dla ulic kupieckich w Polsce. Choć w miarę rozwoju galerii handlowych od lat wieszczy się im naturalny kres, te zdołały przetrwać. Zdaniem analityków, pomimo aktualnych zawirowań w sektorze retail, centra miast mogą przyczynić się wręcz do odbudowy popytu konsumpcyjnego. A to z kolei sprzyjać będzie rozwojowi nowego typu projektów na rynku nieruchomości.

Skutki gospodarcze aktualnej sytuacji trudno na dzień dzisiejszy dokładnie policzyć. Ponad połowę powierzchni w centrach i galeriach handlowych, które decyzją rządu zostały zamknięte na ponad miesiąc, stanowią marki modowe. Jak wynika z szacunków firmy PwC, ich straty spowodowane pandemią koronawirusa w Polsce mogą wynieść od blisko 11 aż do 32 miliardów złotych1. A nie można zapominać o dziesiątkach tysięcy firm z innych branż, nierzadko lokalnych biznesów, które mają tylko jedną czy dwie lokalizacje i w dużym stopniu są uzależnione od ruchu w danym miejscu.

Zmniejszenie obrotów sklepów w galeriach skłoni najemców do zmiany strategii handlowej na rzecz bardziej kameralnych lokalizacji. Najszybciej zareagowała marka H&M, która mogła wpuścić klientów wcześniej m.in. do nowego sklepu przy wrocławskiej starówce. Obserwując wyjścia z galerii kolejnych najemców, spodziewamy się większej dywersyfikacji użytkowanych powierzchni, która pozwoli firmom na większą elastyczność biznesu w obliczu potencjalnych kryzysów w przyszłości 

– ocenia Monika Hryniewicz, Head of Leasing w firmie OPG Property Professionals.

Nowy gatunek powierzchni
Zdaniem ekspertów, „owocem” aktualnej sytuacji będzie rozwój miastotwórczych projektów realizowanych w centrach polskich miast. Będą one łączyć zalety lokalizacji high street z wygodą zakupów w tradycyjnej galerii handlowej. Jako przykład podają nadchodzący budynek Fern przy ulicy Piotrkowskiej w Łodzi. Ze względu na położenie przy głównym deptaku miasta, obiekt ma stanowić realną alternatywę dla marek z branży mody, designu, wyposażenia wnętrz, czy health & beauty.

Postawiliśmy na hybrydowy charakter przestrzeni. Oznacza to, że odnajdą się tu zarówno marki premium, którym udostępniamy salony z dużymi witrynami i bezpośrednimi wejściami od ulicy Piotrkowskiej, jak również mniejsi projektanci, którzy do dyspozycji otrzymają kameralną galerię na piętrze oraz showroomy znajdujące się w prześwicie bramowym. Można powiedzieć, że jest to nowy gatunek powierzchni w obrębie wielofunkcyjnego projektu OFF Piotrkowska Center – jednego z najpopularniejszych adresów w mieście

– podkreśla Monika Hryniewicz.

Dzięki położeniu tuż przy skrzyżowaniu dwóch głównych ciągów komunikacyjnych Łodzi, do znajdujących się w budynku Fern sklepów klienci dojadą komfortowo zarówno komunikacją miejską, jak i samochodem. Uzupełnieniem inwestycji będzie bowiem pierwszy parking wielopoziomowy w ścisłym centrum miasta, w obrębie ulicy Piotrkowskiej. – Inwestycja sprawi, że zakupy na OFF Piotrkowska Center będą nie tylko udane, ale i wygodne – podkreśla Monika Hryniewicz.

Ewolucja sprzyja większej odporności
Czy ulice handlowe będą niczym wspomniany na początku żółw olbrzymi z Fernandiny? Karol Darwin przekonywał, że w ewolucyjnym wyścigu wygrają nie ci najsilniejsi, najinteligentniejsi czy najsprytniejsi, lecz ci, którzy najszybciej dopasują się do zmieniających się warunków. Zdaniem ekspertów OPG Property Professionals, dobrze zlokalizowane przestrzenie wielofunkcyjne stanowić będą opcję lepiej przystosowaną na ewentualne kryzysy w przyszłości.

Myślę, że otwarte przestrzenie ulic, w których pojawiać się będą magnesy w postaci kolejnych sklepów, restauracji, lokali usługowych, w dalszej perspektywie wrócą na dobre do łask konsumentów. Otwarta przestrzeń oraz zróżnicowanie funkcji, umożliwiające korzystanie z danego miejsca jak z usługi, o każdej porze dnia – to atuty, które warto wziąć pod uwagę, tworząc plany pozyskiwania nowych powierzchni komercyjnych przez firmy

– podsumowuje Michał Styś, CEO firmy OPG Property Professionals.

Tagi: Koronawirus OPG Property Professionals Monika Hryniewicz OFF Piotrkowska Center Michał Styś
Oceń artykuł:

Źródło: OPG Property Professionals

Ulice handlowe wytworzą nowy gatunek przestrzeni?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.